BeNeliga

Beneliga


  • Totaal aantal stemmers
    17

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik vind het in de winterstop in Nederland al vreselijk koud. In de winterstop van Zweden zou voetbal al helemaal geen prioriteit zijn, zeg maar.

Overigens vind ik niet dat deze titel recht doet aan de discussie. Het gaat over andere competitie-opzetten, Ajax naar de Bundesliga etc. Dat is dus meer dan alleen de Beneliga.

Hier gaat het over de Beneliga en de mogelijkheden/obstakels daarvan. Het wordt lastig zat om het voor elkaar te krijgen, je moet de UEFA overtuigen etc. Het is nog altijd vele malen realistischer dan een onrealistische fantasie van Ajax in de Bundesliga, die al elders besproken is. Andere zaken worden o.a. in "de piramide" en "voetbal op de schop" besproken, dus laten we het hier lekker bij de Beneliga houden.
 

ElSimao

Active member
Hier gaat het over de Beneliga en de mogelijkheden/obstakels daarvan. Het wordt lastig zat om het voor elkaar te krijgen, je moet de UEFA overtuigen etc. Het is nog altijd vele malen realistischer dan een onrealistische fantasie van Ajax in de Bundesliga, die al elders besproken is. Andere zaken worden o.a. in "de piramide" en "voetbal op de schop" besproken, dus laten we het hier lekker bij de Beneliga houden.

Het zijn toch echt jullie zelf die alle posts over de discussie over Ajax naar de Bundesliga naar dit topic verplaatst hebben.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Het valt me tegen dat Elsje nog niet het rijtje clubs dat w?l in een ander land speelt heeft geplaatst. Buiten de rits Welshe en Schotse clubs die in Engeland speelden (of andersom), zijn er een paar uitzonderingen. Denk aan Monaco, alle clubs uit Liechtenstein en Derry City. Monaco en Liechtenstein hebben geen eigen competitie en Derry City zit vanwege de bekende redenen in de Ierse League.

Er is in ieder geval geen enkele club die op sportieve/financi?le gronden toestemming heeft om te verhuizen.

En die Engelse clubs in Schotland (andersom was vroeger alleen Gretna en nu geen enkele club meer volgens mij), zijn net als alle andere gevallen van clubs in andere landen m.u.v. Derry City, Wales, Monaco en Liechtenstein uitsluitend kleinere clubs (semiprof en vooral amateur) die puur in een andere competitie spelen ivm reiskosten / praktische redenen.
 

ElSimao

Active member
En die Engelse clubs in Schotland (andersom was vroeger alleen Gretna en nu geen enkele club meer volgens mij), zijn net als alle andere gevallen van clubs in andere landen m.u.v. Derry City, Wales, Monaco en Liechtenstein uitsluitend kleinere clubs (semiprof en vooral amateur) die puur in een andere competitie spelen ivm reiskosten / praktische redenen.

Ja, kleine club ja.
 

Makanaky

Well-known member
Het zijn toch echt jullie zelf die alle posts over de discussie over Ajax naar de Bundesliga naar dit topic verplaatst hebben.

Wat dus een onrealistische fantasie is, geopperd door een zolderkameridioot dus niet relevant. Wel gelachen hoor, daar niet van.
 

De Wolf

Well-known member
Met uitzondering van clubs zoals Monaco, Derry City, Swansea City, Cardiff City, FC Andorra en vast nog een paar clubs die ik vergeet.
 

zwammy

Well-known member
Bundesliga is NAC in de 2. Bundesliga geworden. Omdat daar nu eenmaal meer mensen achterstonden.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hier staat een volledige lijst van clubs die in andere landen spelen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_...lubs_playing_in_the_league_of_another_country

Als we ons op Europa richten, zijn de redenen onder te verdelen in:
  • Geen eigen UEFA-erkende competitie (Monaco, Liechtenstein, Guernsey)
  • Clubs speelden elders voordat een eigen competitie opgericht werd (Wales, Andorra, San Marino)
  • Politiek conflict/oorlog (Ierland/Noord-Ierland, Kosovo/Servi?, Oekra?ne/Rusland)
  • Amateurclubs (of hooguit net semiprof) uit grensstreek die door praktische redenen / reiskostenoverwegingen in een ander land spelen

Dus zoals Satyr al zei, 0 zijn om sportieve redenen elders gaan spelen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Mja, antwoord eens op de vraag. Als je wil. Waarom de posts over Ajax in de BL hier als je het hier alleen over de Beneliga wil hebben?

Laten we het enigszins serieus houden, die discussie van Ajax in de BL was even leuk, maar dat was natuurlijk niet serieus.
 

mamaroli

New member
Hier staat een volledige lijst van clubs die in andere landen spelen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_...lubs_playing_in_the_league_of_another_country

Als we ons op Europa richten, zijn de redenen onder te verdelen in:
  • Geen eigen UEFA-erkende competitie (Monaco, Liechtenstein, Guernsey)
  • Clubs speelden elders voordat een eigen competitie opgericht werd (Wales, Andorra, San Marino)
  • Politiek conflict/oorlog (Ierland/Noord-Ierland, Kosovo/Servi?, Oekra?ne/Rusland)
  • Amateurclubs (of hooguit net semiprof) uit grensstreek die door praktische redenen / reiskostenoverwegingen in een ander land spelen

Dus zoals Satyr al zei, 0 zijn om sportieve redenen elders gaan spelen.

En competities die over meerdere landen gaan? Ik kan alleen de MLS bedenken.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En competities die over meerdere landen gaan? Ik kan alleen de MLS bedenken.

In Europa is er iig niks, de MLS inderdaad, maar voor continentale plaatsen tellen de VS en Canada apart. Als een Canadese club de MLS wint, maar niet het (aparte) Canadese kampioenschap, gaan ze niet de Concacaf Champions League in. Daar kan je alleen voor een Beneliga geen conclusies aan verbinden, want dat zijn Concacaf-regels en geen FIFA-regels.
 

ElSimao

Active member
Laten we het enigszins serieus houden, die discussie van Ajax in de BL was even leuk, maar dat was natuurlijk niet serieus.

Oh, ik ben er serieus over. Ik denk ook dat een andere competitie-opzet helemaal niet zo onrealistisch is in de komende tijd.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Wellington Phoenix speelt zelfs in een ander land + een andere bond. Ze spelen dan ook nooit de AFC of OFC CL. Of het WK voor clubteams, daar gaat Auckland elke keer heen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Oh, ik ben er serieus over. Ik denk ook dat een andere competitie-opzet helemaal niet zo onrealistisch is in de komende tijd.

Dat laatste ben ik wel met je eens.

Wellington Phoenix speelt zelfs in een ander land + een andere bond. Ze spelen dan ook nooit de AFC of OFC CL. Of het WK voor clubteams, daar gaat Auckland elke keer heen.

Klopt, ze mogen ook niet de AFC CL in als ze kampioen zouden worden. Wel hebben ze een tweede elftal in de Nieuw-Zeelandse competitie. Via een kampioenschap & OFC CL winst van dat 2e elftal kunnen ze in theorie naar het WK voor clubteams. Maar NZ heeft een eigen competitie, MLS is officieel het hoogste niveau van zowel de VS als Canada, volgens mij is er geen andere situatie van 2 FIFA-leden die een gezamenlijk hoogste niveau hebben.
 

Ska P 187

Well-known member
Zet ik m hier ook maar neer.

Huidige situatie

Nederland
2 liga?s
18+18*=36

Belgie
2 liga?s
16+8=24

Voorstelling Liga?s der Lage Landen
24+36=60

3 liga?s
60/3=20

Nederland
36/3=12 per liga

Belgie
24/3=8 per liga

Voorstelling op basis van toeschouwersgemiddelde
1e liga
21.661

2e liga
7.084

3e liga
2.799

Vergelijking met andere landen
Italie
Serie A t
21.476
Serie B
6.844
Lega Pro Divisione Unica (gemiddelde van 60 clubs over heel Italie)
2.266

Frankrijk
Ligue 1
20.378
Ligue 2
7.021
Championnat National
1.120

* Spakenburg 18e club

** Bron http://www.european-football-statistics.co.uk/index1.htm

Wel een wat oudere post, maar okay.
 
Bovenaan