BeNeliga

Beneliga


  • Totaal aantal stemmers
    17

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik heb recent een citaat gepost waaruit blijkt dat de UEFA in elk geval steeds meer open-minded wordt waar het dit soort issues betreft. Hoe de Engelsen erin staat is mij niet bekend, maar het zou op het eerste gezicht vreemd zijn dat ze wel teams uit Wales toelaten maar niet uit Schotland. Hoe meer de tijd vordert, hoe progressiever mensen in dit soort gebieden worden. Wellicht kan Celtic nu nog niet naar Engeland, maar over 5 jaar wel.

Naar mijn mening zou dat echter de problemen van Celtic niet oplossen. Het ligt niet aan de competitie of aan geld, ze moeten gewoon meer ervaring inkopen.

Dat komt omdat de Welshe teams al in Engeland speelden voordat Wales zelf een competitie kreeg. Een aantal teams hebben besloten niet over te stappen.
 

Forza AZ

Well-known member
Een Bene(lux) league zou opzich niet het grootste probleem zijn... maar hoe wil je dat ooit doen en in elkaar steken? Dat kan dus praktisch gezien bijna niet.

Hoezo kan dat praktisch niet?

Je kunt toch een gezamenlijke competitie spelen en tegelijk wel aparte ranglijsten hanteren per land en aan de hand daarvan de nationale titels, plekken in de CL + EL verdelen en degradatie bepalen.

Bijvoorbeeld van beide landen 9 clubs laten meedoen. De beste 4 (of 5) per land plaatsen zich voor Europa en de nummer 9 degradeert.
 

mamaroli

New member
Hoezo kan dat praktisch niet?

Je kunt toch een gezamenlijke competitie spelen en tegelijk wel aparte ranglijsten hanteren per land en aan de hand daarvan de nationale titels, plekken in de CL + EL verdelen en degradatie bepalen.

Bijvoorbeeld van beide landen 9 clubs laten meedoen. De beste 4 (of 5) per land plaatsen zich voor Europa en de nummer 9 degradeert.
Dat zou een raar systeem zijn, dan zou je in theorie 9e kunnen worden en toch degraderen. Is het perse erg als er meer clubs uit 1 land in spelen? De CL en EL verdeel je net zoals England en Wales dat doen. Ik denk dat een dergelijke competitie zichzelf wel reguleert.
 

Batigoal

Well-known member
Als Celtic in Engeland komt te voetballen komt daar een geld vrij, dat die binnen no time bij de top 6 van Engeland horen

Plus Celtic in de Premier League is voor investeerders veel aantrekkelijker dus die zouden binnen no time een rijke eigenaar krijgen.
 

ALenstra

Well-known member
Hoezo kan dat praktisch niet?

Je kunt toch een gezamenlijke competitie spelen en tegelijk wel aparte ranglijsten hanteren per land en aan de hand daarvan de nationale titels, plekken in de CL + EL verdelen en degradatie bepalen.

Bijvoorbeeld van beide landen 9 clubs laten meedoen. De beste 4 (of 5) per land plaatsen zich voor Europa en de nummer 9 degradeert.

Voordat je een BeNeLiga hebt dan moet je eerst de clubs op ??n lijn krijgen en je moet de UEFA met je mee hebben. Is een BeNeLiga bijvoorbeeld interessant als voor beide landen betekent dat ze de helft van de europese plekken moeten inleveren omdat het als ??n competitie wordt beschouwd? Wat dat betreft ben ik het met mamaroli eens.
 

De Wolf

Well-known member
Je zou het ook als een bond moeten zien. Zelfde zouden ze bijvoorbeeld in Scandinavi? of de Alpen kunnen doen.
 

mamaroli

New member
Je zou het ook als een bond moeten zien. Zelfde zouden ze bijvoorbeeld in Scandinavi? of de Alpen kunnen doen.

Eens! Het lijkt mij een goede uitweg om het algehele niveau in de kleine voetballanden omhoog te krijgen. De toppers Ajax-Anderlecht, Feyenoord-Brugge en PSV-Gent klinken al goed.
 

Forza AZ

Well-known member
Dat zou een raar systeem zijn, dan zou je in theorie 9e kunnen worden en toch degraderen. Is het perse erg als er meer clubs uit 1 land in spelen? De CL en EL verdeel je net zoals England en Wales dat doen. Ik denk dat een dergelijke competitie zichzelf wel reguleert.
Engeland en Wales hebben beide een eigen competitie. Swansea e.d. gelden gewoon als Engelse clubs en gaan niet voor Wales Europa in als ze zich zouden plaatsen.
 

Forza AZ

Well-known member
Voordat je een BeNeLiga hebt dan moet je eerst de clubs op ??n lijn krijgen en je moet de UEFA met je mee hebben. Is een BeNeLiga bijvoorbeeld interessant als voor beide landen betekent dat ze de helft van de europese plekken moeten inleveren omdat het als ??n competitie wordt beschouwd? Wat dat betreft ben ik het met mamaroli eens.

Als er totaal nog maar 5 clubs Europa in zouden mogen uit een BeNe-liga, dan moet je het absoluut niet doen. Dan zitten er totaal geen voordelen aan voor de meeste clubs.
 

mamaroli

New member
Engeland en Wales hebben beide een eigen competitie. Swansea e.d. gelden gewoon als Engelse clubs en gaan niet voor Wales Europa in als ze zich zouden plaatsen.

Sinds wanneer is dat?
Enfin, dan zou je de hoogst geplaatste NL en Belgische clubs de tickets kunnen geven. Of gewoon een x aantal tickets op volgorde van de competitie en dan niet kijkend naar afkomst.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Sinds wanneer is dat?
Enfin, dan zou je de hoogst geplaatste NL en Belgische clubs de tickets kunnen geven. Of gewoon een x aantal tickets op volgorde van de competitie en dan niet kijkend naar afkomst.

Sinds 1992 is de Welshe competitie er, sindsdien kunnen de clubs uit Wales in de Engelse competitie niet meer namens Wales Europa in. Daarvoor konden ze dat wel, via de Welshe beker.
 

Forza AZ

Well-known member
Ze hebben in Scandinavi? al eens ge?xperimenteerd met de Royal League. Was niet zo'n succes.

Dat was toen een extra toernooi naast de nationale competities van Denemarken, Noorwegen en Zweden voornamelijk in de lange winterstop. Heeft inderdaad niet heel lang bestaan (2004-2007).
 
Laatst bewerkt:

ElSimao

Active member
Een soort van supercup waar niemand op zit te wachten.

Ik vind het in de winterstop in Nederland al vreselijk koud. In de winterstop van Zweden zou voetbal al helemaal geen prioriteit zijn, zeg maar.

Overigens vind ik niet dat deze titel recht doet aan de discussie. Het gaat over andere competitie-opzetten, Ajax naar de Bundesliga etc. Dat is dus meer dan alleen de Beneliga.
 

De Wolf

Well-known member
Voor die eenling uit de Bijlmer?
Je moet wel re?el zijn en dan is de Beneliga eigenlijk al lastig omdat de UEFA nogal vast houdt aan dat ieder land een eigen bond heeft en er niet overgestapt kan worden naar een andere bond.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Het valt me tegen dat Elsje nog niet het rijtje clubs dat w?l in een ander land speelt heeft geplaatst. Buiten de rits Welshe en Schotse clubs die in Engeland speelden (of andersom), zijn er een paar uitzonderingen. Denk aan Monaco, alle clubs uit Liechtenstein en Derry City. Monaco en Liechtenstein hebben geen eigen competitie en Derry City zit vanwege de bekende redenen in de Ierse League.

Er is in ieder geval geen enkele club die op sportieve/financi?le gronden toestemming heeft om te verhuizen.
 

ElSimao

Active member
Voor die eenling uit de Bijlmer?
Je moet wel re?el zijn en dan is de Beneliga eigenlijk al lastig omdat de UEFA nogal vast houdt aan dat ieder land een eigen bond heeft en er niet overgestapt kan worden naar een andere bond.

Dat is dus niet zo, heb ik laatst een citaat van geplaatst.
 
Bovenaan