BeNeliga

Beneliga


  • Totaal aantal stemmers
    17

ElSimao

Active member
Hertha BSC heeft 50.000 gemiddeld in een stadion waar 75.000 in kunnen. Hannover zit op 45.000 in 50.000 max.

Verder heeft Keulen 1,1 miljoen inwoners, dat haalt Amsterdam met Zaanstad en Amstelveen erbij nog niet eens. En als je dan met Almere aankomt dan tellen bij Keulen ook Leverkusen, Troisdorf etc mee en dan is Keulen nog stuk groter.

Hertha heeft er 45.000 gemiddeld en Hannover 42.000. En die hebben meer capaciteit, dus die zitten hiermee aan hun max. Waarom is het relevant dat Keulen een grotere stad is trouwens?
 

ElSimao

Active member
Verder grappig inderdaad dat Schalke met 62.000 gemiddeld in hetzelfde ballpark zit als Ajax met 50.000 maar dat Werder Bremen bijvoorbeeld met 40.000 gemiddeld een heel stuk kleiner is en niet in hetzelfde ballpark, blijkbaar.

Dan kan iemand van Schalke dus ook zeggen dat Ajax in een kleiner ballpark zit. maar Dortmund met 80.000 in hetzelfde :D

Wat een kul man.

Ik heb dus aangegeven dat Schalke groter is dan Ajax. Dus jah.
 

erka

Well-known member
Hertha heeft er 45.000 gemiddeld en Hannover 42.000. En die hebben meer capaciteit, dus die zitten hiermee aan hun max. Waarom is het relevant dat Keulen een grotere stad is trouwens?

Omdat als K?ln en bijvoorbeeld HSV ook als die eens een beetje verstandig beleid zouden voeren ook zo een groter stadion van 70.000 kunnen vullen op basis van de omvang van de bevolking. Die zitten echt niet aan hun max nu. Ik zie Ajax nog niet elke week 70.000 man trekken tegen Augsburg of Ingolstadt. Die mensen zijn er gewoon niet. Maar K?ln en HSV wel als ze bovenin zouden meedoen met Bayern en Dortmund. Omdat de stad en dus marktpotentieel groter is.
 
Laatst bewerkt:

gevegt

Well-known member
Omdat als K?ln en bijvoorbeeld HSV ook als die eens een beetje verstandig beleid zouden voeren ook zo een groter stadion van 70.000 kunnen vullen op basis van de omvang van de bevolking. Die zitten echt niet aan hun max nu. Ik zie Ajax nog niet elke week 70.000 man trekken tegen Augsburg of Ingolstadt. Maar K?ln en HSV wel als ze bovenin zouden meedoen met Bayern en Dortmund.

Helemaal mee eens. Sterker nog, als die rijke clubs ( net als Ajax met hun vele geld ) een beter beleid hadden kunnen ze er nog een ring bovenop plaatsen. Altijd uitverkocht.
 

ElSimao

Active member
Omdat als K?ln en bijvoorbeeld HSV ook als die eens een beetje verstandig beleid zouden voeren ook zo een groter stadion van 70.000 kunnen vullen op basis van de omvang van de bevolking. Die zitten echt niet aan hun max nu. Ik zie Ajax nog niet elke week 70.000 man trekken tegen Augsburg of Ingolstadt. Die mensen zijn er gewoon niet. Maar K?ln en HSV wel als ze bovenin zouden meedoen met Bayern en Dortmund. Omdat de stad en dus marktpotentieel groter is.

Indien je consistent bent in je logica zou dat dus betekenen dat Ajax ook groter zou moeten worden dan Dortmund omdat de stad en dus marktpotentieel groter is. En niet alleen dan Dortmund, maar ook groter dan Schalke, Monchengladbach, Hannover etc.

Mee eens?
 

erka

Well-known member
Indien je consistent bent in je logica zou dat dus betekenen dat Ajax ook groter zou moeten worden dan Dortmund omdat de stad en dus marktpotentieel groter is. En niet alleen dan Dortmund, maar ook groter dan Schalke, Monchengladbach, Hannover etc.

Mee eens?

Deels.

Dortmund en Schalke niet want het Roergebied waar zij uit kunnen putten wonen 6 miljoen mensen (6x de regio Amsterdam). Daar valt wat weg in marginale clubs als Bochum en Duisburg maar het grootste deel trekt op Dortmund en Schalke. Die hebben dus een veel groter potentieel dan Ajax.

Hannover is iets kleiner dan Amsterdam, dus ik schat het toeschouwerspotentieel van Ajax hoger in omdat zij veel publiek uit de rest van Nederland hebben en Hannover puur lokaal is.

BMG is een vreemd fenomeen. Dat kan ik niet echt verklaren. Ik denk dat BMG veel fans uit de wijde omtrek trekt, inclusief Nederlandse grensstreek.
 

gevegt

Well-known member
Deels.

Dortmund en Schalke niet want het Roergebied waar zij uit kunnen putten wonen 6 miljoen mensen (6x de regio Amsterdam). Daar valt wat weg in marginale clubs als Bochum en Duisburg maar het grootste deel trekt op Dortmund en Schalke. Die hebben dus een veel groter potentieel dan Ajax.

Hannover is iets kleiner dan Amsterdam, dus ik schat het toeschouwerspotentieel van Ajax hoger in omdat zij veel publiek uit de rest van Nederland hebben en Hannover puur lokaal is.

BMG is een vreemd fenomeen. Dat kan ik niet echt verklaren. Ik denk dat BMG veel fans uit de wijde omtrek trekt, inclusief Nederlandse grensstreek.

Vuile klootzak!

Over je laatste punt heb je denk ik wel gelijk. Vooral als je de historie meeneemt.

Komt bij dat NRW als deelstaat net zoveel inwoners heeft als Nederland. Neem daarbij dat de topclubs ook nog miljoenen fans over de hele wereld hebben en er elke thuiswedstrijd heel veel buitenlanders komen, zouden ze heel makkelijk over de 100.000 kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:

ElSimao

Active member
Deels.

Dortmund en Schalke niet want het Roergebied waar zij uit kunnen putten wonen 6 miljoen mensen (6x de regio Amsterdam). Daar valt wat weg in marginale clubs als Bochum en Duisburg maar het grootste deel trekt op Dortmund en Schalke. Die hebben dus een veel groter potentieel dan Ajax.

Hannover is iets kleiner dan Amsterdam, dus ik schat het toeschouwerspotentieel van Ajax hoger in omdat zij veel publiek uit de rest van Nederland hebben en Hannover puur lokaal is.

BMG is een vreemd fenomeen. Dat kan ik niet echt verklaren. Ik denk dat BMG veel fans uit de wijde omtrek trekt, inclusief Nederlandse grensstreek.

Ik denk dat de regio groot-Amsterdam groter is dan 1 miljoen als je Almere, Amstelveen, Diemen etc.etc. meerekent. Maar goed, deels is het een theoretische discussie. Je kunt vinden dat een bepaalde club groter zou moeten zijn gezien het achterland, maar als dat nooit materialiseert, heb je er tamelijk weinig van. Mooiste voorbeeld is PSG dat op eigen kracht al een Europese grootmacht had moeten zijn maar dat tot het intrede van het grote geld zelfs in Frankrijk nooit echt heel veel betekend heeft, laat staan in Europa.
 

Maasveld

Well-known member
BMG is een vreemd fenomeen. Dat kan ik niet echt verklaren. Ik denk dat BMG veel fans uit de wijde omtrek trekt, inclusief Nederlandse grensstreek.

Een beetje een wilde gok, maar ik denk dat er zo'n 3.000 Nederlanders elke twee weken naar BMG gaan. Het is ook, op VVV na, de dichtstbijzijnde profclub voor deze regio, dus ook wel logisch. Ik loop al langer met het idee om dat een op te vragen, misschien toch maar eens doen. Verder heeft BMG over de hele wereld supporters(verenigingen), in Duitsland ook door het hele land. Wat dat betreft wel een beetje vergelijkbaar met Ajax.
 
Bovenaan