Atletiek

Pascallovic

Well-known member
Ik vraag me elke keer af (en dat heb ik ook bij Milan van Dongen) of hij nou zonder de kruiwagen van zijn vader ook daar had gestaan. Dat interview met Oosterwegel was heel goed, eerlijk is eerlijk, maar het is vaak chef open deuren en vind het vaak een pratende etalagepop met 0 uitstraling als hij dan voor de camera staat (wat zijn stiefbroer, Van Dongen dus, dan wel meer heeft).
Het is een vak sportverslaggever en het zijn gewoon bepaalde dingen waarop je afhaakt. Ik ben bij Stekelenburg vooral afgehaakt door zijn gedrag bij laatste Olympische spelen, waar hij zich als grootste slachtoffer ter wereld gedroeg omdat ie in quarantaine moest en toen daar wat kritiek op kwam kon ie daar ook niet mee om gaan. Ik heb zoiets dat als jij atleten over hun prestaties bevraagd (waar ook kritische vragen bij horen), je zelf wel goed tegen kritiek moet kunnen. Dat kan ie dus niet.

Milan van Dongen is vlees noch vis. Niet storend, maar ook niet heel opvallend. Kruiwagens zijn gewoon heel belangrijk in de televisiewereld. Zo'n Noa Vahle is ook niks bijzonders, maar ja als je de dochter van de zus van de grote baas bent mag je de verschillende voetbalteams achterna reizen als verslaggeefster. Meest irritante voorbeeld van kruiwagen vind ik de familie Chabot. Bart Chabot heeft op televisie niks te melden, terwijl hij al tientallen jaren overal wordt uitgenodigd. Ben je bijna van die man af, krijg je zijn zoon Splinter die ook niks kan maar er excentriek uitziet er voor terug.

Ik ben Joep Schreuder, ik heb geen enkele journalistieke opleiding gevolgd, toch werk ik bij NOS Studio Sport als verslaggever/presentator, waarbij ik de eredivisie nauw vanuit de catacomben en de diepste krochten volg. Af en toe heb ik uitstapjes, zeker wanneer er weer een groot evenement aan zit te komen. Mede daardoor heb ik Zuid Afrika, Oekraïne en Brazilië met mijn vaste cameracrew van binnenuit kunnen laten zien.
Nou ja, dat blijkt dus wel.

erka

Well-known member
Ik stoor me helemaal niet aan het Nederlandse atletiekcommentaar. En ook niet aan Stekelenburg of aan de meeste anderen.

Maar in het verleden dus wel aan Bert Maalderink met zijn gezuig en gezeur. En uiteraard aan de Nederlandse wielercommentatoren. Herbert natuurlijk maar die Joris van den Berg is helemaal een verschrikking. Als het kan kijk ik nog steeds elders wielrennen.

Een van de beste commentatoren is trouwens Herbert Cool op Eurosport bij de wintersporten. Ik zag m laatst al eens in de studio bij de NOS opduiken. Maar goed, Eurosport heeft de wintersporten en de spelen dus die blijft daar wel.

JMD

Well-known member
Het is een vak sportverslaggever en het zijn gewoon bepaalde dingen waarop je afhaakt. Ik ben bij Stekelenburg vooral afgehaakt door zijn gedrag bij laatste Olympische spelen, waar hij zich als grootste slachtoffer ter wereld gedroeg omdat ie in quarantaine moest en toen daar wat kritiek op kwam kon ie daar ook niet mee om gaan.
Dat was volgens mij Jeroen elshoff

Pascallovic

Well-known member
Een goede verslaggever had nu wel op verzoek van de Europees kampioenen estafette een verjaardagsliedje gezongen.😬

JMD

Well-known member
Toch wel lekker als je Femke Bol als slotloopster hebt en je er nog zo dichtbij zit als zij mag.
Ongelooflijk inderdaad. Die eerste 200m liep ze zo ontspannen, je zag gewoon dat ze nog over had. En dan haalt ze 'gewoon' even in de bocht in, wat meer meters kost.

erka

Well-known member
En weer een wereldrecord marathon in Berlijn: 2.01,39. 30 seconden eraf. De 2 uur grens komt steeds dichterbij.

Maasveld

Well-known member
https://www.telegraaf.nl/sport/3165...n-atletiektop-beschadigde-sporters-en-coaches

Je gaat je afvragen of je überhaupt topsport kunt bedrijven zonder grensoverschrijdend gedrag. Je drijft elkaar immers tot het uiterste. Als ergens de afgelopen jaren progressie is geboekt in de prestaties individueel, maar ook in de breedte, dan is het bij de atletiek. Schijnbaar wel tegen een zekere prijs.

Een uitgebreider stuk hierover.

Jamel

Administrator
Forumleiding
https://www.telegraaf.nl/sport/3165...n-atletiektop-beschadigde-sporters-en-coaches

Je gaat je afvragen of je überhaupt topsport kunt bedrijven zonder grensoverschrijdend gedrag. Je drijft elkaar immers tot het uiterste. Als ergens de afgelopen jaren progressie is geboekt in de prestaties individueel, maar ook in de breedte, dan is het bij de atletiek. Schijnbaar wel tegen een zekere prijs.
Dat gevoel bekroop mij ook toen ik dit stuk las. We zijn in de atletieksport de afgelopen jaren veranderd van grijze muis in de marge, tot serieuze speler in de breedte op het allerhoogste niveau. Met de fantastische prestaties op de afgelopen Spelen als voorlopig hoogtepunt. Ik vind het altijd heel verdrietig als mensen zich door anderen geïntimideerd en vernederd voelen en je hebt in elke context met elkaar de normale omgangsvormen te hanteren. Maar de andere kant van dit verhaal is dat er iets de afgelopen jaren geweldig goed is gegaan in de begeleiding van Nederlandse atleten. Laten we hopen dat er door betrokkenen in dit onderzoek een juiste balans gevonden kan worden tussen deze twee elementen.

Maasveld

Well-known member
Helaas achter een betaalmuur voor mij.🙁
Kort samengevat: Van Commenée zocht de randjes van het toelaatbare op en schroomde niet daar ook overheen te gaan. Daarbij heeft hij een (verbaal) agressieprobleem, waardoor iedereen die het niet met hem eens was de wind van voren kreeg, bij voorkeur in het bijzijn van anderen. Roskam volgde hem blindelings. Aan de andere kant waren er ook atleten die aangegeven hebben erg tevreden te zijn geweest met hem.

Pascallovic

Well-known member
En terecht goede argumenten. Van de 3 genomineerden zitten er weer 2 schaatsers tussen, dat is mondiaal een vele kleinere sport.
Snap het ook niet. Ze is inderdaad geen wereldkampioen geworden, maar dat maakt wat ze wel heeft gepresteerd met die 2e plaats op het WK en 3 Europese titels niet minder uniek of minder bijzonder. Heeft als atlete volgens mij internationaal het meeste lof van iedereen gekregen voor haar prestaties. Dat zou zo´n organisatie comité toch ook iets moeten zeggen. Nomineer dan lekker 4 vrouwen, of 5 als je Ireen Wust er ook bij wilt.

Bovenaan