Atletiek

erka

Well-known member
Jorinde van Klinken gooit de discus 70.22 m ver. Onwaarschijnlijke afstand, uiteraard een dik NR en de beste wereldprestatie.
Dit is een categorie afstand normaal alleen weggelegd voor Cubaansen, doping-DDR-sen en Ria Stalman.

Het is de 3e worp sinds 1992 . Van de worpen daarvoor kun je wel aannemen dat ze allemaal gedoped waren.
Alleen de Kroatische Perkovic (2017) en de Cubaanse Caballero (2015) gooiden ooit verder.

Ik mag het misschien niet zeggen maar dit roept wel vragen op. In 1 week tijd van een PR van 60m naar 70m gaan als je 21 bent?
 

Reinoud

Well-known member
Jorinde van Klinken gooit de discus 70.22 m ver. Onwaarschijnlijke afstand, uiteraard een dik NR en de beste wereldprestatie.
Dit is een categorie afstand normaal alleen weggelegd voor Cubaansen, doping-DDR-sen en Ria Stalman.

Het is de 3e worp sinds 1992 . Van de worpen daarvoor kun je wel aannemen dat ze allemaal gedoped waren.
Alleen de Kroatische Perkovic (2017) en de Cubaanse Caballero (2015) gooiden ooit verder.

Ik mag het misschien niet zeggen maar dit roept wel vragen op. In 1 week tijd van een PR van 60m naar 70m gaan als je 21 bent?
Juist bij jonge sporters zie je toch dat er hele happen van persoonlijke records gaan. Dus juist de leeftijd pleit voor haar.

Wel met je eens dat zo'n prestatie kritisch bekeken moet worden, maar vraag mij dan af waar je aan denkt. Zelf voorstander van onschuldig tot tegendeel bewezen is.
 

erka

Well-known member
Wat mij wantrouwen baart is dat bij dit soort krachtnummers de toppers pas op latere leeftijd goed worden. Ik heb het even opgezocht maar tweevoudig Olympisch kampioen Perkovic gooide dit soort afstanden pas vanaf haar 27e en die Cubaanse die ik noemde was al 31.

Ik heb ook even haar prestaties opgezocht. Vorig jaar beste worp nog niet eens 60m. Net verhuisd naar de VS, nieuwe trainer en dan ineens 70m.

Bijna te mooi om waar te zijn.

Zouden ze in yards hebben gemeten?
 

Reinoud

Well-known member
Wat mij wantrouwen baart is dat bij dit soort krachtnummers de toppers pas op latere leeftijd goed worden. Ik heb het even opgezocht maar tweevoudig Olympisch kampioen Perkovic gooide dit soort afstanden pas vanaf haar 27e en die Cubaanse die ik noemde was al 31.
(...)

Duidelijk, dan snap ik je twijfel.
 

JMD

Well-known member
Stalman's beste worp zonder doping was rond 65m en met doping 71m.
Waarbij ze bij die worp volgens mij ook nog eens geholpen werd door omstandigheden op die baan, meen me te herinneren dat er op die baan vaker verder gegooid werd dan normaal. Bepaalde wind ofzo. De Andere Tijden over Ria Stalman (waarin ze ook haar dopinggebruik opbiechtte) ging daar ook deels over.
 

gevegt

Well-known member
Ja, had ik hierboven toch ook ergens gezegd dat ik aantal dingen had opgezocht.

Vind het maar raar. Is gewoon te veel in 1x.
De wind zat mee en haar nieuwe trainer heeft twee technische aanpassingen gemaakt.
Logisch dus.
 
Bovenaan