Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
SVL heeft zich een aantal jaren geleden via een gouden lichting opgewerkt van anonieme dorpsclub naar de hogere regionen. Gouden lichtingen heb je er meestal maar 1 van dus de opvolging van de eigen jongens werd in spelers van buiten gezocht middels betalingen. In de huidige selectie lopen best wel enkele regionale grootheden rond die zonder een flinke vergoeding niet naar SVL gegaan zouden zijn. Namen als Ali Alkan en Alex van Eem zijn binnen de regio erkende toppers en zo zie ik wel meer namen van spelers die bij grotere clubs gespeeld hebben. Trainer Jan Gaasbeek (de ex prof) komt uit Veenendaal en neemt wel eens wat afvallers van GVVV en DOVO mee.

En, niet geheel onbelangrijk, doordat SVL de hoogst spelende club in de buurt is trekken alle goede voetballers uit Wijk bij Duurstede daar naar toe.

En toch zitten er opmerkelijk veel teams uit dat kleine gebied op hoog niveau. GVVV, DOVO, VVA '71 en op zondag TEC en Lienden.
 

Unregistere

Well-known member
SVL heeft zich een aantal jaren geleden via een gouden lichting opgewerkt van anonieme dorpsclub naar de hogere regionen. Gouden lichtingen heb je er meestal maar 1 van dus de opvolging van de eigen jongens werd in spelers van buiten gezocht middels betalingen. In de huidige selectie lopen best wel enkele regionale grootheden rond die zonder een flinke vergoeding niet naar SVL gegaan zouden zijn. Namen als Ali Alkan en Alex van Eem zijn binnen de regio erkende toppers en zo zie ik wel meer namen van spelers die bij grotere clubs gespeeld hebben. Trainer Jan Gaasbeek (de ex prof) komt uit Veenendaal en neemt wel eens wat afvallers van GVVV en DOVO mee.

En, niet geheel onbelangrijk, doordat SVL de hoogst spelende club in de buurt is trekken alle goede voetballers uit Wijk bij Duurstede daar naar toe.

Interessante info, dank je! Alkan was voor mij, met Wouter van Hoof, eigenlijk de enige bekende naam van de selectie.
 

Keyser S?ze

New member
Het Babberich-model dus.

Ik ken de situatie in Babberich niet helemaal. Wij noemen het altijd "het VVA 71-model". Achterberg is zo mogelijk nog kleiner dan Langbroek. Dat is echt een gehucht. Drijvend op 1 grote hoofdsponsor die er jaarlijks zo'n anderhalve ton in stopt spelen ze nu hoofdklasse. Dit seizoen zit er nog 1 Achterbergse jongen in de selectie die meestal niet speelt en die gaat volgend jaar ook weg zodat er volgend jaar alleen nog maar vreemdelingen lopen.

Het 2e van VVA 71 bijvoorbeeld speelt reserve 3e klasse.
 

de waan

Well-known member
Babberich (2.260 inwoners) kwam ook ooit naar boven drijven door een toevallige talentvolle lichting. Daarna werd het een ordinaire koopclub, omdat ze toch wel graag in de hoofdklasse wilden blijven.
 

Keyser S?ze

New member
Babberich (2.260 inwoners) kwam ook ooit naar boven drijven door een toevallige talentvolle lichting. Daarna werd het een ordinaire koopclub, omdat ze toch wel graag in de hoofdklasse wilden blijven.

Ik ken jouw houding ten aanzien van koopclubs. Ik zou het nooit een ordinaire koopclub noemen. Natuurlijk zijn er de speeltjes van de rijken die niet weten wat te doen met hun centen en uit verveling maar een beetje een club gaan sponsoren. Maar in de meest gevallen gaat het om diepe clubliefde in combinatie met winnaarsmentaliteit.

Ik denk dat iedere club het liefst met eigen jongens op hoog niveau wil presteren. Dat is verreweg het allerleukste. Maar het is niet iedere club gegeven om dat vol te houden of te bereiken en om toch mee te kunnen in de vaart der volkeren kies je dan voor de oplossing om spelers van buiten te halen. Gruwelijk voor de puristen onder ons maar het alternatief is vaak nog gruwelijker.
 

de waan

Well-known member
Mijn club was ook ooit een koopclub, dus ik kan daar moeilijk iets tegen hebben. ;-)

Maar wel als dat gepaard gaat met een totaal gebrek aan beleid en creativiteit. Dan kan ik wel eens in mijn vuistje lachen als er wederom niks gepresteerd wordt.

Overigens doe ik Babberich wel een beetje te kort, want het was daar altijd wel erg gezellig met heel veel sympathieke mensen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Daar komt het wel op neer. En Nieuw Utrecht promoveert naar de Hoofdklasse ondanks hun 12e plaats in de 1e klasse dit seizoen.
Dat moet dan ook wel de enige reden te zijn voor de overname, want ook alle Chabab-schulden gaan mee.
Het is overigens rond; Chabab is overgenomen door Nieuw Utrecht.
 

Joost

Well-known member
Ik vind de maatschappelijke functie en dus beleid eigenlijk veel belangrijker dan de manier waarop het eerste elftal wordt samengesteld. Lienden heeft naast het team dat kampioen werd nog 5 seniorenteams en een jeugdelftal op ieder niveau. In Limburg heb je Minor uit Nuth. Dat was vroeger een best wel grote club met veel jeugd. Tegenwoordig wordt de focus bijna alleen maar op het eerste team gelegd, dat zich net gehandhaafd heeft in de eerste klasse, en is de jeugdafdeling krimpende. Geen A meer en maar 1 B team en maar 4 seniorenteams. Ondanks de vergrijzing is dat in een dorp met 5500 inwoners gewoon slecht.

Als je als club met externe spelers je eerste team op niveau kunt houden maar daarnaast zorgt voor goed beleid zal er altijd wel een speler uit eigen dorp in het eerste staan.
 

Methone

New member
Wat is dat Magreb '90 eigenlijk voor een soort club? Ze zijn 5 keer gepromoveerd in 6 jaar. Hebben ze daar een hele sterke lichting, of is het gewoon geld? Speelt de jeugd nog een beetje op niveau?
 

de waan

Well-known member
Ik vind de maatschappelijke functie en dus beleid eigenlijk veel belangrijker dan de manier waarop het eerste elftal wordt samengesteld. Lienden heeft naast het team dat kampioen werd nog 5 seniorenteams en een jeugdelftal op ieder niveau. In Limburg heb je Minor uit Nuth. Dat was vroeger een best wel grote club met veel jeugd. Tegenwoordig wordt de focus bijna alleen maar op het eerste team gelegd, dat zich net gehandhaafd heeft in de eerste klasse, en is de jeugdafdeling krimpende. Geen A meer en maar 1 B team en maar 4 seniorenteams. Ondanks de vergrijzing is dat in een dorp met 5500 inwoners gewoon slecht.

Als je als club met externe spelers je eerste team op niveau kunt houden maar daarnaast zorgt voor goed beleid zal er altijd wel een speler uit eigen dorp in het eerste staan.

Daarom is het ook goed dat daar nu licentie-eisen aan gesteld worden. In de Topklasse moet je minimaal 1 A-, B- en C-team hebben in de 2e divisie van alle categorie?n minimaal 1. Dat komt op hetzelfde neer, want junioren is doorgaans lastiger dan pupillen. Dat wordt voor een aantal clubs nog een hele toer. TEC bijvoorbeeld voldoet daar al niet eens aan, net als onder meer VVA'71 en Achilles Veen. Ook voor WKE en Lienden is het heel krap. Ik vraag me wel af hoe de KNVB kijkt naar samenwerkingsverbanden, want op eigen kracht wordt het ook voor EVV en Harkemase Boys lastig.

Wat is dat Magreb '90 eigenlijk voor een soort club? Ze zijn 5 keer gepromoveerd in 6 jaar. Hebben ze daar een hele sterke lichting, of is het gewoon geld? Speelt de jeugd nog een beetje op niveau?

Ik weet het niet precies, maar ik heb niet het idee dat er heel veel betaald wordt. Het zijn ook vrijwel allemaal Marokkanen die er spelen en niet zoals Chabab spelers met allerlei verschillende achtergronden.

Maar ook Magreb zal het lastig krijgen om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen. Er zijn niet veel jeugdteams (net genoeg) en ook de accommodatie voldoet nu niet aan de eisen (minimaal 2.000 plaatsen).
 

Unregistere

Well-known member
Daarom is het ook goed dat daar nu licentie-eisen aan gesteld worden. In de Topklasse moet je minimaal 1 A-, B- en C-team hebben in de 2e divisie van alle categorie?n minimaal 1. Dat komt op hetzelfde neer, want junioren is doorgaans lastiger dan pupillen. Dat wordt voor een aantal clubs nog een hele toer. TEC bijvoorbeeld voldoet daar al niet eens aan, net als onder meer VVA'71 en Achilles Veen.

Uit die tweede zin begrijp ik dat topklassers minimaal 1 A-, B- en C-team moeten hebben, onafhankelijk van het niveau waarop die acteren? En dat de clubs in de landelijke divisie ook nog D-, E- en F-jeugd dienen te hebben? Je kan hem ook nog anders lezen nu, namelijk dat de topklassers een jeugdteam in de 2e divisie nodig hebben. Dat leek me wat ambitieus.

Ik vind het aan de ene kant wel goed, dat ze daar nu naar kijken. Anderzijds vind ik het voor een club als Achilles Veen weer een lastige situatie. Veen is echt een heel klein dorpje, dus vandaar dat ze niet in elke leeftijdsgroep een team kunnen vullen. Maar het is wel een vereniging die heel erg leeft daar, pas nog een ontzettend mooie nieuwe accommodatie neergezet. En er lopen nog wel wat 'eigen' jongens bij de A-selectie, al is de echte kwaliteitsimpuls wel afkomstig van slim gescoute afvallers uit belofteteams / de A1 van vooral Willem II, NAC, RKC Waalwijk en FC Den Bosch.

Ik weet het niet precies, maar ik heb niet het idee dat er heel veel betaald wordt. Het zijn ook vrijwel allemaal Marokkanen die er spelen en niet zoals Chabab spelers met allerlei verschillende achtergronden.

Opmerkelijk genoeg - of juist niet - hebben ze dan wel een Nederlandse keeper. Verder heb ik volgens mij twee Surinaamse spelers en een speler met Bosnische of roots gezien in de selectie - die overigens amper spelen-, de rest is inderdaad volledig Marokkaans.
 
Laatst bewerkt:

Keyser S?ze

New member
Bij Magreb wordt volgens mijn info best wel aardig betaald. Nordin Boukhari speelt daar en die komt niet voor alleen reiskosten. Verder spelen er een paar zaalvoetbalinternationals. Meestal mag je op het niveau hoofdklasse/topklasse geen zaalvoetbal spelen maar bij Magreb is dat geen probleem.
 

Joost

Well-known member
Wat verwacht je op zaterdag? Zal ook afhangen van wat Hoek doet.

Na gisteren is het plaatjes wel redelijk duidelijk;

C
ACV
CSV
AZSV
DOS 37
Drachtster Boys
Excelsior 31
Flevo Boys
Genemuiden
Harkemase Boys
HZVV
Staphorst
SVZW
Urk
VVOG

A
Ajax
Bennekom
DOVO
Eemdijk
Huizen
NSC
ODIN 59
SDC Putten
Sparta Nijkerk
SVL
Swift
VVA71

B
ASWH
Deltasport
Haaglandia
Heinenoord
Noordwijk
Quick Boys
Rijnvogels
RVVH
Spijkenisse
Ter Leede
XerxesDZB
Zwaluwen

Dan mis je nog vier teams;
Achilles Veen & LRC
Jodan Boys & Sportlust 46

Als Hoek zich handhaaft of RVVH promoveert dan worden die netjes verdeeld tussen A en B waarbij ik gok dan Jodan Boys en Sportlust in B komen.

Promoveert DOVO dan moet er 3 naar A en dan zal Jodan Boys wel de club zijn die naar B gaat.

Mochten ze voor een verrassende wending gaan en de bollenstreek en Rotterdam weer loskoppelen dan wisselen Bennekom, VVA 71, SVL en DOVO van plek met Quick Boys, Noordwijk, Rijnvogels en Ter Leede.
 

Unregistere

Well-known member
Dit oogt inderdaad niet onlogisch. Maar eens afwachten wat er gebeurt met die laatste plek. Dank voor het puzzelen!

Overigens zou A in mijn ogen met deze indeling net als vorig jaar toch weer een soort 'feestcompetitie' worden ten opzichte van B. Benieuwd of de KNVB vanuit dag oogpunt besluit om het inderdaad toch iets anders te doen of juist niet.
 
Laatst bewerkt:

Methone

New member
2e Divisie trapt op 3 juni af in Haarlem

11380035_1585053505115501_240920512_n.jpg


VOETBAL - Op woensdag 3 juni is het zover. Dan start in Haarlem de 2e Divisie, een competitie tussen vier clubs die weliswaar verdwenen zijn uit het betaalde voetbal, maar niet uit de harten van de vele fans in Haarlem, Schiedam, Veendam en Wageningen.

HFC Haarlem, SVV, Veendam en Wageningen spelen op vier woensdagen in juni een halve competitie die afgesloten wordt met de finaledag op 24 juni op de legendarische Langeleegte van Veendam.

De elftallen bestaan uit spelers van naam en faam die ooit uitkwamen in het eerste elftal van de vier clubs, dan wel geboren zijn in de desbetreffende stad. De teams vormen een dwarsdoorsnede van vele generaties voetballers die de fans van HFC Haarlem, SVV, Veendam en Wageningen zoveel plezier hebben bezorgd in de loop der jaren, maar die vrij plotseling van het toneel werden weggerukt. Wageningen (in 1992), Haarlem (2010) en Veendam (2013) via een faillissement, SVV ging eerst op in SVV/Dordrecht’90, waarna de verwijzing naar SVV al snel werd geschrapt. Drie van de vier clubs zijn nog actief in het amateurvoetbal, enkel Wageningen leeft voort in de herinnering.

Om de fans iets terug te geven van wat ooit verloren is gegaan, hebben de initiatiefnemers Leo Oldenburger en Edwin Struis de 2e Divisie in het leven geroepen. Een ludieke competitie gestoeld op een mengeling van heimwee en nostalgie, op een ondergrond van echt gras, in de oorspronkelijke stadions van de vier clubs en onder leiding van gerenommeerde scheidsrechters als Dick Jol, Ruud Bossen, Sander van Roekel en Henk van Ettekoven.

Niet alleen de teams herleven, ook de outfits beleven een revival. Met dank aan COPA, het kledingmerk dat een naam hoog te houden heeft op gebied van retroshirts. De vier stijlvolle, speciaal voor de 2e Divisie ontworpen tenues, zijn te bestellen op zowel de websites van Copa (www.copafootball.com) als die van de 2e Divisie (www.2edivisie.nl) zelf.

Op 3 juni trapt de 2e Divisie af in het stadion van Haarlem, op 10 juni verplaatst de karavaan zich naar Wageningen, om een week later (17/6) sportpark Harga in Schiedam aan te doen. De legendarische Langeleegte van Veendam vormt het strijdtoneel van de finaleavond op 24/6. De toegang is gratis.

De wedstrijden van 2 x 25 minuten zullen worden omlijst met allerlei activiteiten, kraampjes, non-evenementenbier en volop frituurvertier. Zo zal snackkoning Het Beste Broodje (www.hetbestebroodje.nl) een speciaal in het leven geroepen hihahondelul xxl verkopen.

SPEELSCHEMA

Haarlem, 3 juni:

19.30 uur: Wageningen-SVV

20.45 uur: Haarlem-Veendam

Arbiter: Dick Jol

Wageningen, 10 juni:

19.30 uur: Haarlem-SVV

20.45 uur: Wageningen-Veendam

Arbiter: Sander van Roekel

Schiedam, 17 juni:

19.30 uur: Wageningen-Haarlem

20.45 uur: SVV-Veendam

Arbiter: Ruud Bosse

Veendam, 24 juni:

19.00 uur: nr. 1 comp – nr. 4 comp (2 x 15 minuten)

19.45 uur: nr. 2 comp – nr. 3 comp (2 x 15 minuten)

20.30 uur: strijd om 3e plaats (1 x 20 minuten)

21.00 uur: finale (2 x 25 minuten)

Arbiter: Henk van Ettekoven

ADRESSEN

Stadion Haarlem: Sportweg 8, Haarlem

Stadion Wageningen: Generaal Foulkesweg 108, Wageningen

Stadion SVV: Sportpark Harga, Sportlaan 54, Schiedam

Stadion Veendam: De Langeleegte, Langeleegte 16a, Veendam
 

de waan

Well-known member
Volgende week mag ik naar Wageningen.

EDIT: Ik weet niet waar dat stukje vandaan komt, maar Wageningen speelt ook nog gewoon in het amateurvoetbal, hoor.
 

Joost

Well-known member
Die tweede divisie hoort eigenlijk in een eigen topic.

Ik ga ook naar Wageningen waarschijnlijk.
 
Bovenaan