Amateurvoetbal algemeen

noordooster

Well-known member
Het kan veel simpeler dat dat.
Gewoon regelen dat er per vereniging maar 1 seniorenteam in een standaardcompetitie mag worden ingeschreven.
 

Bonehead

Well-known member
Nieuwe denkwijze.

Je ziet fusies vaak afketsen op oud zeer en vete's uit het verleden. Wat als je bij een stemming voor fusie alleen de leden laat stemmen die er het meeste aan hebben ? Dus alleen voetballende leden laat je stemmen?

Wat een ridicuul idee. Een amateurvereniging bestaat dankzij vrijwilligers. Dat percentage ligt bij rustende leden een stuk hoger dan bij voetballende leden. Daarbij zijn er genoeg fusies in mijn ogen. Als noodzakelijke fusies mislukken dan is er altijd nog de natuurlijke selectie.
 

noordooster

Well-known member
Wat een ridicuul idee. Een amateurvereniging bestaat dankzij vrijwilligers. Dat percentage ligt bij rustende leden een stuk hoger dan bij voetballende leden. Daarbij zijn er genoeg fusies in mijn ogen. Als noodzakelijke fusies mislukken dan is er altijd nog de natuurlijke selectie.

Hier ben ik het wel mee eens.
Natuurlijk kun je wel de mening peilen van de voetballers en misschien dat de uitkomst ervan de stemming van de leden beïnvloedt.
 

Fregge

Well-known member
Wat een ridicuul idee. Een amateurvereniging bestaat dankzij vrijwilligers. Dat percentage ligt bij rustende leden een stuk hoger dan bij voetballende leden. Daarbij zijn er genoeg fusies in mijn ogen. Als noodzakelijke fusies mislukken dan is er altijd nog de natuurlijke selectie.
Meestal ligt het percentage voetballende leden wel hoger dan het percentage vrijwilligers binnen een club.
 

SanMark.

Well-known member
En juist voor bv de jeugd is een fusie zeer goed, want de jeugdafdeling word groter, je kan betere spelers bij elkaar zetten waardoor het gemiddelde niveau weer hoger en je hoger komt te spelen. Wat op termijn weer goed is voor je senioren. Een rustend lid heeft daar allemaal niets meer mee te maken, en bij die groep zit over algemeen het oude zeer.
 

SanMark.

Well-known member
Helemaal mee eens. Ik ben over het algemeen geen voorstander van fusies . Elke club heeft zijn karakter en het is zonde omdat allemaal zomaar overboord te gooien.

Alleen denk ik wel dat de jeugdspelers er veel aan kunnen hebben als ze met sterkere spelers samen spelen en trainen.
 

Bonehead

Well-known member
In Oost zijn er vele jeugdsamenwerkingen. Ik kan mij dat ook goed voorstellen als je zelfstandig de lichtingen niet meer rond krijgt. Ik kan mij ook niet voorstellen dat rustende leden daar om oud zeer tegen zijn. Hun club blijft immers bestaan.
 

noordooster

Well-known member
In Oost zijn er vele jeugdsamenwerkingen. Ik kan mij dat ook goed voorstellen als je zelfstandig de lichtingen niet meer rond krijgt.

Ook in Noord zie je die veel, soms van de hele jeugd, soms ook van bv alleen de junioren.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat rustende leden daar om oud zeer tegen zijn.

Voorwaarde is wel, dat er goede afspraken bij zo'n jeugdsamenwerking worden gemaakt en vastgelegd en dat iedereen zich daaraan houdt.
Op dat gebied wil het ook nog wel eens fout gaan.
 

Baggio

Active member
Fusies tussen een zaterdag- en een zondagvereniging ketsen ook vaak af omdat men het niet eens wordt over de speeldag voor het prestatievoetbal.
Klopt, daarom is het invoeren van weekendvoetbal ook zo goed voor het amateurvoetbal in Nederland. Dan wordt het gemakkelijker voor clubs om de krachten te bundelen. Hierdoor ontstaan er nieuwe, krachtige verenigingen voortkomend uit verenigingen die zelfstandig ten dode zijn opgeschreven. Dat is veel belangrijker denk ik dan het persé in stand houden van zaterdag en zondagvoetbal, iets wat echt niet meer van deze tijd is.
 

Baggio

Active member
En juist voor bv de jeugd is een fusie zeer goed, want de jeugdafdeling word groter, je kan betere spelers bij elkaar zetten waardoor het gemiddelde niveau weer hoger en je hoger komt te spelen. Wat op termijn weer goed is voor je senioren. Een rustend lid heeft daar allemaal niets meer mee te maken, en bij die groep zit over algemeen het oude zeer.
In mijn dorp Losser is een paar jaar geleden een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor samenwerking tussen Losser en AJC met als optie : fuseren. Op de avond waarop hier door de leden spijkers met koppen dienden te worden geslaan waren de grote afwezigen: ouders van spelende jeugdleden. Mijn conclusie is: het interesseert ze niet zoveel, zolang het voor de jeugd goed geregeld is vinden ze het allemaal wel best. Omdat het bij Losser volgens mij wel aardig voor elkaar is kwam er dus geen akkoord om een fusie verder te onderzoeken.
 

erka

Well-known member
Als er echt een wil is en een noodzaak (bv bevolkingskrimp), dan is een fusie za/zo best kansrijk hoor. In de provincie Groningen noem ik als zeer geslaagde fusies NEC Delfzijl (Eems Boys za en Neptunia zo) en vv Winsum (Viboa za en Hunsingo zo). SV Bedum (CVVVB za en vv Bedum zo) is ook goed gegaan. DVC Appingedam (Pelikanen za en Appingedam zo) is nog heel recent en moet zich nog wel bewijzen. Totaal geen gedoe over speeldag, allemaal naar de zaterdag gegaan. Let wel: Winsum en vooral Bedum zijn behoorlijk religieuze dorpen.

Waar een wil is, is een weg en dan gaan ook de oudjes en de koppigen heus wel mee. Vooral als er een noodzaak is.
 

noordooster

Well-known member
vv Appingedam was al overgestapt naar de zaterdag toen het fuseerde met de Pelikanen.
{ Overigens ook in Groningen : in 1986 fuseerden vv Loppersum zo en LVC za tot sc Loppersum za en in 1999 fuseerden Marcia zo en CSB za tot Rood Zwart Baflo za. en ook in Scheemda ( vv Scheemda zo en CVSB za werd Sc Scheemda za) en Nieuwolda ( NOVO zo en De Gemzen za werd Nieuwolda za ) vonden eind vorige eeuw soortgelijke fusies plaats en onlangs gingen Boerakker za en SVMH zo samen }
 

erka

Well-known member
Om helemaal precies te zijn: Appingedam had een zo tak en een za tak. De zo tak hebben ze opgeheven en ze gingen verder met de za tak die altijd in de marge speelde.
Ook nog het noemen waard als succes is HFC'15 als fusieclub van CSVH en Hoogkerk, ook een za-zo fusie.
 
Bovenaan