Daarnaast mag je als je zo verschrikkelijk de competitie bent ontgroeid ook best eens met tien vingers in de neus kampioen worden ala Bayern M?nchen. Is Ajax dat deze eeuw al gelukt? Die De Boer jaren waren succesvol, maar niet per se indrukwekkend.
Waar staat dat Ajax de competitie ontgroeid is?
Ik stel alleen maar dat de Eredivisie veel beperkingen brengt voor Ajax. Dat is ongeacht of je die competitie nou domineert of niet. PSV is de laatste tijd het vaakst kampioen geworden maar die groeien ook niet naar een hoger niveau, sterker nog, Europees zijn ze minder dan wij. Net zoals wij tijdens de jaren van de Boer. Ok, 4x kampioen op rij, maar je blijft gebonden aan de beperkingen die de Eredivisie met zich meebrengt. Structureel kom je niet naar een hoger niveau omdat de spelers die daarvoor nodig zijn niet (langere tijd) in de Eredivisie willen spelen.
Ik vind desondanks wel dat Ajax met de middelen die het heeft onderpresteert. Ben dan ook de enige hier die vindt dat dat personele consequenties moet hebben daar waar de rest vindt dat het wel prima is zo. Dus in die zin zie ik je punt wel.
Als je dan ook maar een paar succesvolle Europese campagnes hebt gehad deze eeuw, dan valt het wel mee in hoeverre je de eredivisie bent ontgroeid.
Oh, dus in hoeverre je de Eredivisie ontgroeid bent, wordt bepaald aan de hand van Europese resultaten? Beetje rare logica, and again, Ajax is ook de laatste jaren de meest succesvolle ploeg van Nederland in Europa.