Ajax Transfertopic

ElSimao

Active member
Periode: Jaren '70
Hoe lang blijf je bij Ajax: Ajax is qua voetbal de ultieme entiteit, dus blijf je in principe zolang de club je wil hebben. Eventueel kun je aan het einde van je carriere nog wat gekke uitstapjes doen
Voorbeelden: Cruijff, Keizer, Swart etc.

Periode: Jaren '90
Hoe lang blijf je bij Ajax: Voetbaltechnisch is Ajax nog steeds the top of the bill, maar je moet ook aan je centen denken. Tot je mid/eind jaren 20 is het leuk, daarna cashen we.
Voorbeelden: Broertjes de Boer, vd Sar, Overmars, Bergkamp etc.

Periode: Begin jaren '10
Hoe lang blijf je bij Ajax: Bij Ajax speel je niet meer om de knikkers en financieel zijn er zat betere opties. De opleiding en die eerste paar jaren zijn echter wel belangrijk om mee te pakken, dus tot begin/mid jaren 20 is het zinvol om te blijven
Voorbeelden: Vertonghen, Suarez, Eriksen, Alderweireld etc.

Periode: Eind jaren '10
Hoe lang blijf je bij Ajax: Net zo lang totdat je een naar een fatsoenlijke competitie met een fatsoenlijk salaris kan. Hoe eerder, hoe beter.
Voorbeelden: Sanchez, Kluivert, de Ligt, FdJ

JMD

Well-known member
Periode: Jaren '70
Hoe lang blijf je bij Ajax: Ajax is qua voetbal de ultieme entiteit, dus blijf je in principe zolang de club je wil hebben. Eventueel kun je aan het einde van je carriere nog wat gekke uitstapjes doen
Voorbeelden: Cruijff, Keizer, Swart etc.
Cruijff die naar Barcelona ging op zijn 26e een 'gek uitstapje' noemen... Jaja...

U.G.

Well-known member
Opzich is het een interessante bron, omdat de ratings voor spelers worden samengesteld uit rapporten die mensen in kunnen sturen. Er zit echter geen filter op wie die rapporten toezendt, dus lokale Fregges, Pascallovicjes en andere non-connaisseurs worden geen strobreed in de weg gelegd als zij op enter willen drukken om hun foutieve mening tot scoutingsrapport te bombarderen.

;);)

Ik kom nooit in deze topics, maar ik kom nu wel vaker meelezen. Dit is gewoon goud.

Pascallovic

Well-known member
Gelukkig heeft het Bosman arrest er niks mee te maken en vergeet je in de periode jaren 90 geen spelers als Kluivert, Seedorf, Davids en Reiziger die allemaal allemaal voor de mid jaren 20 vertrokken.

PES5

Administrator
Forumleiding
Kluivert, de Ligt en naar verluid, de Jong. Allemaal spelers die net aan een half tot anderhalf jaar gespeeld hebben en nu al geen reden meer zien om bij Ajax te blijven. Sanchez wist ook niet hoe snel ie weg moest en Onana vindt het na 2 jaar ook wel mooi.

De club moet interessanter voor talent worden.

Naar verluidt.

Pascallovic

Well-known member
Kluivert, de Ligt en naar verluid, de Jong. Allemaal spelers die net aan een half tot anderhalf jaar gespeeld hebben en nu al geen reden meer zien om bij Ajax te blijven. Sanchez wist ook niet hoe snel ie weg moest en Onana vindt het na 2 jaar ook wel mooi.

De club moet interessanter voor talent worden.
Allemaal andere situaties.

Sanchez is een broodvoetballer die puur voor zijn carriere naar Ajax is gekomen. Als hogerop en rijp is om zich verder te ontwikkelen, dan zijn dat soort spelers weg.

De Jong zijn vage geruchten omdat ie op vakantie in Barcelona is. Niks concreets. Loopt al 3 jaar rond op de club en heeft nog geen 10 wedstrijden op het middenveld gespeeld. Heeft niks bij Barcelona te zoeken voorlopig en heeft nooit laten weten dat hij geen reden meer ziet om bij Ajax te blijven. Ook heeft hij nog relatief recent zijn contract verlengt.

Onana loopt ruim drie jaar rond bij Ajax. Is net zoals Sanchez een broodvoetballer die vooral opzoek was naar een serieuze kans in op een redelijk niveau. Die heeft ie gevonden en gepakt bij het vertrek van Cillissen. Nu na 2 jaar basis is het logisch dat zo'n speler verder wilt kijken.

Kluivert is een aardig talent dat een handvol goede helften voor Ajax gespeeld heeft. Vooral een windvaan want de ene keer blijft ie wel bij Ajax en de andere keer niet. Daar valt geen lijn in te ontdekken. Wilt uiteindelijk bij Ajax blijven als ie de best betaalde speler wordt en 40% van zijn toekomstige transfersom over hem en zijn zaakwaarnemer mag verdelen. Ajax gaat daar logischerwijs niet mee akkoord.

De Ligt een wereldtalent die bij elke topclub op de radar staat. Een van de beste spelers in de EL-finale 16/17, tijdje aanvoerder geweest, gedebuteerd in Oranje en zeer volwassen voor zijn leeftijd van 18 jaar. In de huidige markt is het gewoon heel lastig om dit soort spelers te houden. Hij is er nog, maar als een club tussen de 50 en 60 miljoen bied dan is geen enkele speler makkelijk te behouden. Wel recent nog zijn contract verlengt.

Ik zie vooral heel veel verschillen tussen de spelers en de omstandigheden waarin ze zitten.

Eef de Kip

Well-known member
En misschien moet je je er op enig moment ook is bij neerleggen dat dit allemaal meer regel dan uitzondering is. Hoop landen waar gewoon bakken met geld voorhanden is, spelers die qua mentaliteit anders in elkaar zitten dan 10 of 20 jaar geleden en een competitie die niet zo heel interessant is. Een half miljoen per jaar meer geven, een trainer die wellicht niet bij draagt aan het willen blijven, het zal best maar ik heb niet meer de illusie dat je dit nog kunt keren.

ElSimao

Active member
Allemaal andere situaties.

Sanchez is een broodvoetballer die puur voor zijn carriere naar Ajax is gekomen. Als hogerop en rijp is om zich verder te ontwikkelen, dan zijn dat soort spelers weg.

Dus Sanchez is een "broodvoetballer". Ok, wie in de huidige selectie is dat niet? Wie heeft er andere motieven dan de carriere om naar Ajax te komen en welke motieven zijn dat dan? Welke spelers blijven hier als ze rijp zijn om zich verder te ontwikkelen?

Pascallovic

Well-known member
Dus Sanchez is een "broodvoetballer". Ok, wie in de huidige selectie is dat niet? Wie heeft er andere motieven dan de carriere om naar Ajax te komen en welke motieven zijn dat dan? Welke spelers blijven hier als ze rijp zijn om zich verder te ontwikkelen?
Ik had verwacht dat jij met jouw intelligentie wel de connectie kon leggen dat als je in Nederland geboren bent of al voor langere tijd woont, je eerder een binding bij een Nederlandse club of bij het land hebt dan wanneer als je zoals Sanchez je hele leven in Colombia hebt geleefd. Die binding maakt dat je eerder bereid bent een jaar langer te blijven (ook vanwege je omgeving)dan als je die club enkel als tussenstap ziet om er nooit meer terug te keren (Zie Onana en Sanchez).

Maar aangezien je alleen op Sanchez reageert ga ik er vanuit dat je de rest van mijn post onderschrijft. Mooi om te weten.

ElSimao

Active member
Ik had verwacht dat jij met jouw intelligentie wel de connectie kon leggen dat als je in Nederland geboren bent of al voor langere tijd woont, je eerder een binding bij een Nederlandse club of bij het land hebt dan wanneer als je zoals Sanchez je hele leven in Colombia hebt geleefd. Die binding maakt dat je eerder bereid bent een jaar langer te blijven (ook vanwege je omgeving)dan als je die club enkel als tussenstap ziet om er nooit meer terug te keren (Zie Onana en Sanchez).

Oh ja, een jaar langer willen blijven omdat je gehecht bent aan de omgeving. Zoals Amsterdammer Kluivert en Abcoudenaar de Ligt bedoel je?

ElSimao

Active member
Het staat er toch heel duidelijk.

Ja, alleen blijkt het in de praktijk niet te kloppen. Als je in Nederland geboren bent, heb je binding met Nederlandse clubs en blijf je dus langer. Nou, Kluivert en de Ligt zijn niet alleen Nederlanders, ze komen ook nog eens uit de regio. Abcoude ligt echt op een paar kilometer van de ArenA.

Maar die "binding" waardoor ze langer blijven bespeur ik niet zo.

Pascallovic

Well-known member
Ja, alleen blijkt het in de praktijk niet te kloppen. Als je in Nederland geboren bent, heb je binding met Nederlandse clubs en blijf je dus langer. Nou, Kluivert en de Ligt zijn niet alleen Nederlanders, ze komen ook nog eens uit de regio. Abcoude ligt echt op een paar kilometer van de ArenA.

Maar die "binding" waardoor ze langer blijven bespeur ik niet zo.
Jij bespeurd wel meer niet. Namelijk het feit dat zowel de Ligt als de Jong nog onder contract staan bij Ajax en ze nog niet weg zijn. Ook bespeur je niet dat ik heb aangegeven dat elke speler in een andere situatie zit en mij dus niet enkel op binding heb gefocust. Ik heb een nadere uitleg van mijn interpretatie van een broodvoetballer gegeven. Je bespeurd niet dat de situatie van nu met spelers die weg zouden willen niet anders is dan in de jaren 90 met Kluivert, Reiziger, Davids en Seedorf.

Je hebt bespeurd dat Abcoude op een paar kilometer van de ArenA ligt. Daar is niks tegenin te brengen.:duim:

ALenstra

Well-known member
Zijn gewoon hele andere tijden nu. Niet te vergelijken met vroeger. Je wisselt heel makkelijk van club tegenwoordig.

SanMark.

Well-known member
Zijn gewoon hele andere tijden nu.

2ltb5.jpg

Niet te vergelijken met vroeger.

raw

Je wisselt heel makkelijk van club tegenwoordig.

open-deur.jpg

ElSimao

Active member
Jij bespeurd wel meer niet. Namelijk het feit dat zowel de Ligt als de Jong nog onder contract staan bij Ajax en ze nog niet weg zijn. Ook bespeur je niet dat ik heb aangegeven dat elke speler in een andere situatie zit en mij dus niet enkel op binding heb gefocust. Ik heb een nadere uitleg van mijn interpretatie van een broodvoetballer gegeven. Je bespeurd niet dat de situatie van nu met spelers die weg zouden willen niet anders is dan in de jaren 90 met Kluivert, Reiziger, Davids en Seedorf.

Je hebt bespeurd dat Abcoude op een paar kilometer van de ArenA ligt. Daar is niks tegenin te brengen.:duim:

Misschien dat jij nog eens de juiste vervoegingen van werkwoorden gaat bespeuren.

Maar dat terzijde vind ik dat er wel een heel duidelijk patroon genegeerd wordt. Sneijder, Suarez, Vertonghen, Eriksen, Alderweireld en andere jongens hebben echt jarenlang bij ons in de basis gespeeld voordat ze naar de Europese (sub)top zijn gegaan. Dus dat waren hele grote talenten die het de moeite waard vonden om jaren van hun carriere bij ons te spelen en dat 5-10 jaar geleden. Suarez bijvoorbeeld heeft hier gewoon 3,5 jaar gespeeld. Vergelijk dat met dat ene jaar van Sanchez nu..

Geen enkel talent van de laatste tijd neemt de moeite nog om hier langer dan maximaal 2 jaar te spelen. Speel je niet, dan wil je weg omdat je ontevreden bent. Speel je wel, dan ben je klaar voor de volgende stap, of het nou Nederlandse jongens of buitenlandse jongens zijn. Ajax is in een paar jaar tijd van een ontwikkelteam gegaan naar een etalage.

ElSimao

Active member
En misschien moet je je er op enig moment ook is bij neerleggen dat dit allemaal meer regel dan uitzondering is. Hoop landen waar gewoon bakken met geld voorhanden is, spelers die qua mentaliteit anders in elkaar zitten dan 10 of 20 jaar geleden en een competitie die niet zo heel interessant is. Een half miljoen per jaar meer geven, een trainer die wellicht niet bij draagt aan het willen blijven, het zal best maar ik heb niet meer de illusie dat je dit nog kunt keren.

Dat is een analyse waar ik me goed in kan vinden. We kunnen dingen bedenken die moeten gebeuren, maar die maken het eindresultaat misschien een paar procent beter. Meer dan een druppel op de gloeiende plaat zal het niet zijn. Zo'n Overmars moet je stante pede ontslaan als hij ook maar voorstelt om in de zomerse transferperiode op vakantie te gaan. Vind het echt een gotspe dat iemand voor wie dit de meest belangrijke maanden in het jaar zijn, juist nu weg moet. Maar goed, ook al was hij er deze week wel geweest, dan hadden we straks ook niet Real Madrid van de mat geveegd.

Wat Ajax nou zo naar beneden haalt, is natuurlijk de Eredivisie. Ik blijf erbij dat het de enige prioriteit van het bestuur zou moeten zijn om een upgrade qua competitie te realiseren. Maar goed, daar zijn die voetbaljongens te lui, te dom, te bang en te autistisch voor. Het lijkt niet eens een agendapunt te zijn terwijl het de meest belangrijke kwestie is. Echt helemaal niks heb je aan die jongens.

zwammy

Well-known member
Als je in een sterke competitie wil spelen had je er eigenlijk voor moeten zorgen dat je niet door de Nice, Rosenborg, Rostov, Molde, Rapid Wien en de Dnipro's van Europa uitgeschakeld bent.

Max

Administrator
Forumleiding
Ajax Transfertopic

Daarnaast mag je als je zo verschrikkelijk de competitie bent ontgroeid ook best eens met tien vingers in de neus kampioen worden ala Bayern M?nchen. Is Ajax dat deze eeuw al gelukt? Die De Boer jaren waren succesvol, maar niet per se indrukwekkend. Als je dan ook maar een paar succesvolle Europese campagnes hebt gehad deze eeuw, dan valt het wel mee in hoeverre je de eredivisie bent ontgroeid.

Batigoal

Well-known member
Van Ten Hag mogen spelers met een vertrekwens vertrekken. Van Overmars mogen ze niet weg.

Mooi man, dat de 2 belangrijkste mannen bij de club op technisch beleid het zo oneens zijn met elkaar. :eek:mg:

Bovenaan