Moet het bewezen zijn? Ik heb het over misstanden die aan het licht gebracht worden.
Vorig jaar werd bijvoorbeeld bij de Voice de beerput open getrokken. Dat onderzoek is nog steeds gaande. Marco is inmiddels vrijgesproken maat tegen Ali en Jeroen Rietbergen loopt nog steeds een onderzoek. Overigens was het verhaal rond Marco al bekend.
Aangezien je zelf op de vorige pagina blijk gaf van het hechten van waarde aan taalkundigheid, heb ik maar even de betekenis van het woord 'misstand' opgezocht. Copy/paste:
Van een misstand is sprake indien het maatschappelijk belang in het geding is en er sprake is van een of meer van de volgende kenmerken:
- er is sprake van een overtreding van de wet
- er is of dreigt gevaar voor de volksgezondheid
- er is of dreigt gevaar voor de veiligheid van personen
- er is of dreigt gevaar voor het goed functioneren van de openbare dienst als gevolg van een onbehoorlijke wijze van handelen of nalaten.
Wat een maatschappelijk belang precies inhoudt, zal van geval tot geval moeten worden bekeken. Hierbij kan meespelen dat de situatie meerdere mensen aangaat, regelmatig voorkomt en/of ernstige gevolgen kan hebben. Het gaat dus om een belang dat het individuele belang overstijgt.
In het voorbeeld van The Voice is er sprake van ernstige, meervoudige beschuldigingen op de punten 1, 2 en 3. Dus dan is het gerechtvaardigd om te spreken van 'vermeende misstanden'. Dat woordje 'vermeend' moet er wel bij, want ook in die zaak zijn de verdachten onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
In het geval van Mislintat moet allemaal nog maar blijken of er überhaupt sprake is van misstanden. De punten 2 en 3 vallen sowieso af. Punt 1 zal moeten worden onderzocht, maar naar mijn weten is belangenverstrengeling in de mate zoals die nu onderzocht wordt niet strafbaar. En bij punt 4 kun je eventueel de voetbalclub Ajax zien als een openbare dienst, maar in deze kwestie gaat het om eventuele belangenverstrengeling in het beursgenoteerde bedrijf Ajax, wat twee verschillende instituten zijn.
Kortom, op basis van de huidige informatie is het zeer discutabel of dat waar Mislintat van beschuldigd wordt geclassificeerd kan worden als een misstand. Laat staan dat de beerput verder opengetrokken zou worden.