AFC Ajax in de Europa League 20/21

JMD

Well-known member
Die loting voor morgen is wel een spannende. In pot 3 en 4 zitten heel sterke teams, maar ook duidelijk mindere.

Als je Atalanta treft uit 4, dan krijg je het heel lastig.

Of nog erger: Red Bull Leipzig uit 4 en Inter uit 3.

In het algemene CL-topic staat de hele pot-indeling.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Begrijp het punt van PES5 wel hoor. Ze deden het niet slecht op het middenveld Martinez en Alvarez, maar in balbezit was het ook niet heel bijzonder. Dan verwacht je wat meer bij Ajax. Ze kunnen er spelen voor de stabiliteit, maar een tegenstander ga je er niet zomaar kapot mee spelen.

En dat in een duel waarin je 80% de bal hebt.
 

Abubakari

Well-known member
Ik denk dat ten Hag vandaag alle risico uit wilde sluiten, dit is een wedstrijd die bepalend is voor de toekomst voor Ajax. Deze moest beslist gewonnen worden. En aangezien het er in vorige wedstrijden niet altijd heel stabiel uitzag qua defensieve organisatie koos ie tegen Apoel voor totale safety first. En Dat is geslaagd, helemaal niks weg gegeven. Nou bleek dat Apoel tegen een geconcentreerd Ajax niks klaar te kunnen maken en achteraf kun je zeggen dat ie wel voor minder safety first had kunnen kiezen, maar dat is achteraf.
 

Pascallovic

Well-known member
0x en 30x, maar dan wel in/bij Mexico.
Opvallend, want ik vond juist Martinez meer van een middenvelder hebben gisteren dan Alvarez. Bij Martinez zie je nog wat meer dynamiek, terwijl het bij Alvarez meer statisch overkomt. Denk dat je als centrale verdediger wel een goede aan Alvarez hebt.

Ik denk dat ten Hag vandaag alle risico uit wilde sluiten, dit is een wedstrijd die bepalend is voor de toekomst voor Ajax. Deze moest beslist gewonnen worden. En aangezien het er in vorige wedstrijden niet altijd heel stabiel uitzag qua defensieve organisatie koos ie tegen Apoel voor totale safety first. En Dat is geslaagd, helemaal niks weg gegeven. Nou bleek dat Apoel tegen een geconcentreerd Ajax niks klaar te kunnen maken en achteraf kun je zeggen dat ie wel voor minder safety first had kunnen kiezen, maar dat is achteraf.
De keuzes zijn te verdedigen. Men kon voorgaande wedstrijden bij balverlies telkens doorlopen naar de 16 van Ajax. Dat mocht nu echt niet gebeuren. Natuurlijk had het ook anders gekund, maar Ten Hag komt voor nu thuis met het gewenste resultaat, dus kan het. Echter moet dit natuurlijk niet de uiteindelijke variant voor de rest van het seizoen worden, want en dat zie jij ook voetballend zoek je toch wat anders.
 

Atreides

Well-known member
Lisandro Martinez, hoeveel duels heeft hij op het middenveld gestaan in Argentini? denk je?

En Alvarez? Je schijnt nogal overtuigd te zijn namelijk.

Alverez > 30 Martinez 0. Maar het verschil tussen een goed voetballende CV die speelt als DM is zeker in het Ajax systeem vrijwel 0. Waarbij Ajax bij voorkeur multifunctionele spelers koopt, dus ik snap niet zo goed waar jij je druk over maakt.

De Ekkelenkampjes zijn beter als CM. Maar gisteren werd er iets meer verdedigend denken en capaciteit gevraagd nadat Ajax keer op keer hopeloos in de problemen kwam in de uitwedstrijd.

Opvallend, want ik vond juist Martinez meer van een middenvelder hebben gisteren dan Alvarez. Bij Martinez zie je nog wat meer dynamiek, terwijl het bij Alvarez meer statisch overkomt. Denk dat je als centrale verdediger wel een goede aan Alvarez hebt.

Martinez heeft natuurlijk ook vaker daar gespeeld, maar belangrijker, Ajax speelt bijna nooit met twee DM's en dat neigt ook een beetje op de lange termijn naar overkill.Voor gisteren een uitstekende oplossing.
 

Batigoal

Well-known member
Je merkt nu wel dat je in de breedte te kort komt. Mazraoui is van origine middenvelder, maar ik vind het niet goed op die positie. Niet voor niets brak hij pas door als rechtsback. Blind zie ik het liefst centraal achterin, maar is wel een degelijke optie op het middenveld. Martinez vond ik het achterin beter doen dan gisteravond. Alvarez beviel me wel, maar ik kan me voorstellen dat hij als inschuivende centrumverdediger nog beter tot zijn recht komt.

Komend seizoen maar veel minuten geven aan Ekkelenkamp en hopen dat Gravenberch wat volwassener wordt en kansen afdwingt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je moet inderdaad kijken waar een speler op niveau meekan. Wij gaan Karsdorp die in de jeugd vrijwel altijd op tien speelde ook niet meer op het middenveld zetten.
 

Batigoal

Well-known member
Haha, De Telegraaf be De Telegraaf. Volgens onze grote vriend Valentijn is "een crisis afgewend met een enorme gok". :eek:mg:

De ironie is dat hetzelfde Telesport een dag eerder nog aangaf dat het middenveld Martinez, Ziyech en Alvarez de beste optie zou zijn. :D
 

Bernardo

Well-known member
Dest moet je gewoon rest van het seizoen laten staan. Alvarez een linie terug zodat prutser Veltman naar de bank kan.
 

Pascallovic

Well-known member
Haha, De Telegraaf be De Telegraaf. Volgens onze grote vriend Valentijn is "een crisis afgewend met een enorme gok". :eek:mg:

De ironie is dat hetzelfde Telesport een dag eerder nog aangaf dat het middenveld Martinez, Ziyech en Alvarez de beste optie zou zijn. :D
Ten Hag zou zijn oren hebben laten hangen naar analitici en de bondscoach omdat die de afgelopen dagen hebben geopperd om Blind een linie terug te zetten. Als trainer mag je dus niet doen wat analitici zeggen, want dan laat je je oren hangen, maak je andere keuzes dan de analitici dan roepen ze dat de trainer het verkeerd neerzet.:eek:mg:
 

Atreides

Well-known member
Ik miste nog een beetje dat uitgerekend de belangrijkste niet noodgedwongen wijziging van ten Hag (Alvarez) de ban brak.

Ten Hag zou zijn oren hebben laten hangen naar analitici en de bondscoach omdat die de afgelopen dagen hebben geopperd om Blind een linie terug te zetten. Als trainer mag je dus niet doen wat analitici zeggen, want dan laat je je oren hangen, maak je andere keuzes dan de analitici dan roepen ze dat de trainer het verkeerd neerzet.:eek:mg:

Misschien kan Willem van H nog een stukje plaatsen over dat Blind geen echte verdediger is en dit huiswerk combineren met een briljante uitleg waarom het schutterend Ajax van vorige week is ingeruild voor het weggeven van geen enkele kans. Bonuspunten als Willem e.a. ook nog weet te combineren met 'Willem Janssen'.
 

Abubakari

Well-known member
Dest moet je gewoon rest van het seizoen laten staan. Alvarez een linie terug zodat prutser Veltman naar de bank kan.

Dest viel vorige week slecht in en Veltman doet het dit seizoen over het algemeen prima achterin.

Dest krijgt zijn speeltijd dit seizoen wel, dat komt wel goed. Ik denk dat ten Hag meer gaat rouleren dan vorig seizoen toen er een stuk of 13 vrij vaste keuzes waren.
Nu heeft ie op meerdere posities meer keus.
Vd Beek komt straks weer terug op het middenveld, ik denk dat Alvarez rcv wordt, Martinez en Blind weer gaan ruilen, dat Blind dus weer naar het middenveld gaat.
Zou me niet verbazen wanneer ten Hag in de CL vaker voor dit middenveld kiest, of iets wat er op lijkt. Met dien verstande dat Donny straks ook weer terug is.
 

Batigoal

Well-known member
Bij Valencia is het zoals verwacht al hommeles. De trainer is met de staart tussen de benen vertrokken nadat zijn club bij Ajax in de poule kwam.
 

Batigoal

Well-known member
Ik ben heel benieuwd naar vanavond. Lille is een goede ploeg, maar ook nog niet zo ver en ingespeeld (logisch). Wat zorgen baart zijn de snelle spelers voorin; tegen Heerenveen waren we daar kwetsbaar tegen. Daar tegenover staat dat Ajax thuis speelt en een aanval heeft die bijna altijd wel scoort.

Dat is het spannende van deze op papier open groep; van te voren lastig in te schatten hoe de clubs onderling tot elkaar verhouden, maar kansloos ben je absoluut niet.
 

Atreides

Well-known member
Als je vandaag wint sta je er uitstekend voor. Zeker in de wetenschap dat de rest van de poule de nodige punten tegen elkaar zal laten liggen.

Het scheelt wel dat ze straks met Dest en Veltman op centraal spelen. Met het vrije defensieve blok van Martinez en Alvarez ervoor heb je een degelijke achterhoede (maar nog steeds kwetsbaar op snelheid door het centrale duo).
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik snap nog steeds niet wat die Mexicaan op het middenveld doet. Onbegrijpelijke keuze van Ten Hag. Zeker omdat dit in combinatie met Martinez is.
 
Bovenaan