Achilles '29

Sjorro

Active member
Als Groesbeker en voetballiefhebber volg ik Achilles'29 natuurlijk altijd. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren, hebben een heleboel vragen opgeroepen. Sinds het begin van de overstap naar het profvoetbal kijk ik er al sceptisch naar. Door sommige achillesmensen wordt dit als afgunst ervaren, maar er zijn ook achillesmensen bij die dezelfde vraagtekens plaatsen. Maar je kunt van een klein dorpsclubje geen volledige betaald-voetbalorganisatie maken.
 

Joost

Well-known member
Als Groesbeker en voetballiefhebber volg ik Achilles'29 natuurlijk altijd. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren, hebben een heleboel vragen opgeroepen. Sinds het begin van de overstap naar het profvoetbal kijk ik er al sceptisch naar. Door sommige achillesmensen wordt dit als afgunst ervaren, maar er zijn ook achillesmensen bij die dezelfde vraagtekens plaatsen. Maar je kunt van een klein dorpsclubje geen volledige betaald-voetbalorganisatie maken.

De basis waarop Achilles de BVO wilt bouwen lijkt mij te zwak. Met slechts een paar honderd toeschouwers en een vrij beperkte sponsorgroep zat Achilles in de Topklasse volgens mij aan haar maximum. Dan kun je best met dat fundament in de Eerste Divisie middenmoot behalen maar omvormen tot volledige BVO lijkt mij een stap te ver.

Hopelijk overleeft de club het wel.
 

De Groene Scout

Well-known member
Het gaat ook allemaal een beetje te snel daar. Naast BVO ook een eerste elftal zaterdag en zondag op de been houden, met een Jong-team starten en ook de Dames maar direct opstarten op het hoogste niveau.
Iets te veel van het goede allemaal. Kost allemaal geld.
 

Ceephax

New member
Ik denk dat voor de nieuwe BVO's de verplichte 16 prof spelers ook net wat te gortig is. Bovendien moeten er ook allemaal stafleden fulltime aangenomen worden, een Technisch Directeur, hoofdjeugdopleiden, scouting e.d.. Ik denk dat er van de huidige 2e Divisie clubs ook geen enkele club in staat is om een volledige profclub neer te zetten. Die eisen moeten gewoon wat omlaag, er zijn de laatste jaren al genoeg clubs kapot gegaan die door de te hoge licentie-eisen te veel risico's moesten nemen. Semi-profs in de Jupiler League moet gewoon kunnen toch?
 

de waan

Well-known member
De enige clubs die qua achterban, (potenti?le) inkomsten en organisatie structureel de stap zouden kunnen zetten zijn Quick Boys, IJsselmeervogels en Spakenburg (maar die laatste twee nooit allebei tegelijk) en heel misschien HHC. Dan houdt het wel op denk ik. Aangezien ook in de eerste divisie clubs zijn die bijna structureel op apegapen liggen lijkt het me helder dat de lat gewoon veel te hoog wordt gelegd.
 

Joost

Well-known member
De enige clubs die qua achterban, (potenti?le) inkomsten en organisatie structureel de stap zouden kunnen zetten zijn Quick Boys, IJsselmeervogels en Spakenburg (maar die laatste twee nooit allebei tegelijk) en heel misschien HHC. Dan houdt het wel op denk ik. Aangezien ook in de eerste divisie clubs zijn die bijna structureel op apegapen liggen lijkt het me helder dat de lat gewoon veel te hoog wordt gelegd.

Je ziet geen enkele mogelijkheid voor bijvoorbeeld een club als VC Vlissingen om geleidelijk die stap te maken?
 

de waan

Well-known member
Vlissingen was na twee seizoenen al klaar bij de profs. Weliswaar voornamelijk door financieel wanbeleid, maar ik heb mijn twijfels of er op Walcheren genoeg liefhebbers te zijn voor een goede herkansing.

Er zijn natuurlijk nog wel wat blinde vlekken voor nieuwe initieven (o.a. Amersfoort, Apeldoorn, Delft). Misschien DHC wel.
 

Ceephax

New member
Vlissingen en JVOZ samen misschien, de teams van JVOZ zitten allemaal in de top van het jeugdvoetbal, dan heb je in ieder geval een goede basis.
Er wonen niet zoveel mensen in die regio, dus wellicht trekt Hoek net genoeg talenten en sponsors weg om VCV door te laten groeien.
 

Unregistere

Well-known member
Vlissingen is blij dat ze nog bestaan, waren een paar jaar terug op sterven na dood. Dat vertelden de voorzitter en een bestuurslid mij in elk geval nog toen ze twee weken terug bij IFC voetbalden. Die denken helemaal niet aan een mogelijke rentree bij de profs. Ze zijn al blij als ze lekker mee kunnen draaien in de hoofdklasse, zonder veel problemen. Volgens hem is het voor de clubs uit de grotere Zeeuwse plaatsen momenteel zelfs moeilijker om het hoofd boven water te houden dan voor de kleinere dorpsclubs, waar meer saamhorigheid en verenigingsleven is.

Overigens hoeven ze voor Hoek niet bang te zijn. Die club trekt geen talenten weg van andere teams, want daar zit geen jeugd. Hoogstens dat ze er een paar halen voor het eerste, maar Hoek fixeert zich grotendeels op Belgi?. Veel sponsors zitten daar ook niet echt volgens mij.

Als buitenstaander vermoed ik trouwens ook dat Achilles '29 veel te snel 'groot' heeft willen worden. Waarom moesten ze bijvoorbeeld zo nodig met de beloften starten en instromen in de derde divisie? Je zou denken dat ze beter geleidelijk hadden kunnen groeien.
 

bqandy

Well-known member
Achilles'29 schrijft dan wel rode cijfers, maar er zijn geen schuldeisers die dat bedrag op eisen. Ik vermoed dat het bedrag afgedekt is door sponsoren, investeerders etc. Er moest natuurlijk geinvesteerd worden om er een BVO van te maken. Ik vraag me wel af wat er gaat gebeuren mocht Achilles degraderen, wat niet geheel ondenkbeeldig is.

Maar de ambitie van Achilles'29 verbaasde mij ook. Waarom een beloftenteam in de 3e divisie en vrouwenvoetbal?
 

gevegt

Well-known member
Niks afgedekt door sponsors. Alles wordt gegarandeerd door de voorzitter. Dat weet ik niet zeker, maar het hele verhaal gaat die kant op.
Ten dode opschreven.
 

bqandy

Well-known member
Vlissingen was na twee seizoenen al klaar bij de profs. Weliswaar voornamelijk door financieel wanbeleid, maar ik heb mijn twijfels of er op Walcheren genoeg liefhebbers te zijn voor een goede herkansing.
Dat denk ik ook. Waarschijnlijk ook een te klein "achterland". Er is ooit nog een keer een onderzoek geweest naar haalbaarheid van betaald voetbal in Zeeland. De meest kansrijke plek bleek Goes te zijn. Waar dat op gebaseerd was kan ik me niet herinnenren. Maar toen was er ook al sprake van dat het bedrijfsleven niet echt interesse had in profvoetbal in die regio.

Er zijn natuurlijk nog wel wat blinde vlekken voor nieuwe initieven (o.a. Amersfoort, Apeldoorn, Delft). Misschien DHC wel.

In al die plaatsen is het al mislukt. In Amersfoort met HVC en later SC Amersfoort, in Apeldoorn twee keer AGOVV en in Delft hielp een fusie met Xerxes indertijd ook niet.
Als een club het wil proberen, moet je nu al een redelijke achterban (toeschouwers) en sponsoren hebben. Die zie ik meer in de wat grotere dorpen in het zaterdagvoetbal dan in de genoemde steden en andere grote plaatsen. Hilversum en Leiden zou je dan verwachten, maar nee. FC Hilversum trok in de topklasse indertijd ook niet meer dan 200 toeschouwers. DHC trekt ook gemiddeld 200 mensen. Schiet niet echt op.
 

bqandy

Well-known member
Niks afgedekt door sponsors. Alles wordt gegarandeerd door de voorzitter. Dat weet ik niet zeker, maar het hele verhaal gaat die kant op.
Ten dode opschreven.
Dan is er wel veel vertrouwen in iemand die een tijd geleden aardig in de financiele shit zat.
 

Unregistere

Well-known member
Dit is het onderzoek dat je bedoelt denk ik, bqandy: http://www.pzc.nl/sport/amateurvoetbal/profvoetbal-is-haalbaar-in-zeeland-1.3900852

Wat mij opviel bij de bestuurders van Vlissingen, was dat er best nog wat oud zeer zat over het profavontuur. Zij gaven aan dat het idee in Zeeland leeft dat de KNVB zich toen een beetje heeft laten be?nvloeden door andere clubs, die niet zo'n zin hadden om in Zeeland te voetballen. Waarschijnlijk is dat grotendeels sentiment, want de cijfers waren ook niet goed. Maar toch meenden zij dat ze het hadden kunnen redden als er meer steun was geweest. Vond ik toch opmerkelijk.
 

Joost

Well-known member
Vlissingen is blij dat ze nog bestaan, waren een paar jaar terug op sterven na dood. Dat vertelden de voorzitter en een bestuurslid mij in elk geval nog toen ze twee weken terug bij IFC voetbalden. Die denken helemaal niet aan een mogelijke rentree bij de profs. Ze zijn al blij als ze lekker mee kunnen draaien in de hoofdklasse, zonder veel problemen. Volgens hem is het voor de clubs uit de grotere Zeeuwse plaatsen momenteel zelfs moeilijker om het hoofd boven water te houden dan voor de kleinere dorpsclubs, waar meer saamhorigheid en verenigingsleven is.

Overigens hoeven ze voor Hoek niet bang te zijn. Die club trekt geen talenten weg van andere teams, want daar zit geen jeugd. Hoogstens dat ze er een paar halen voor het eerste, maar Hoek fixeert zich grotendeels op Belgi?. Veel sponsors zitten daar ook niet echt volgens mij.

Als buitenstaander vermoed ik trouwens ook dat Achilles '29 veel te snel 'groot' heeft willen worden. Waarom moesten ze bijvoorbeeld zo nodig met de beloften starten en instromen in de derde divisie? Je zou denken dat ze beter geleidelijk hadden kunnen groeien.

Zeeland staat natuurlijk niet bekend als echte voetbalprovincie. De JVOZ doet daar wel goed werk door jeugdvoetbal op een hoger niveau te brengen maar bij de amateurs is het niveau vrij beroerd. Hoek en Vlissingen als Hoofdklassers en MZC '11 (Zierikzee), Goes en Kloetinge als 1e klassers. Zelfs met het betrekkelijk lage inwonertal van Zeeland is dat heel erg karig.

De situatie van Vlissingen en het oude sentiment daar ken ik. Zij stroomden natuurlijk ook net in op het moment dat de interesse in het clubvoetbal in Nederland haast op een dieptepunt was.

Echter, puur statistisch gezien zou ik Zeeland wel kunnen zien als een plek waar iets op te bouwen is. Dat zou geleidelijk moeten gaan en niet zoals eerder bij VCV en nu bij Achilles '29 teveel in 1 keer willen. Het plafond ligt dan misschien in de top van de 2e Divisie of onderin de 1e Divisie maar er zou meer mogelijk moeten kunnen zijn dan nu.

Het grote voordeel in Zeeland is dat er in de steden ook erg weinig clubs zijn. In steden als Hilversum, Amersfoort, Delft en Leiden is het amateurvoetbal veel te gespreid over verschillende verenigingen
 

bqandy

Well-known member

Het onderzoek waar ik op doelde was een stuk ouder. Half/eind jaren 90 volgens mij. Maar dit lijkt er wel een beetje op.
Er begint me nou ook iets te dagen dat Goes het meest handig was, omdat er nogal wat rivaliteit zou zijn tussen Vlissingen en Middelburg. Maar dat kan me ook verteld zijn door een vriendinnetje ooit die oorspronkelijk uit Goes kwam. Ik weet wel dat ik ooit een optreden regelde in de jaren 80 voor de Groninger punkband De Boegies (Kent De Waan wel) in Vlissingen. Die jongens vertelden me dat de punks uit Vlissingen en Middelburg na afloop flink met elkaar op de vuist gingen.
 

Unregistere

Well-known member
De naam De Boegies zegt me ook nog wel iets, maar meer doordat ik er ooit over heb gelezen. Zou zo geen nummer op kunnen noemen van ze. Dat verhaal Vlissingen versus Middelburg klopt volgens mij wel. Niet dat ik ontzettend veel Zeeuwen ken, maar degene die ik ken bevestigen dat beeld vaak wel een beetje. Al heb ik sowieso het idee dat de grotere steden in Zeeland niet zo populair zijn bij de inwoners van de kleinere gemeenten.

Maar het is en blijft lastig om te bepalen welke Zeeuwse club dan de meeste potentie heeft. Uiteindelijk denk ik toch Vlissingen.
 

bqandy

Well-known member
De naam De Boegies zegt me ook nog wel iets, maar meer doordat ik er ooit over heb gelezen. Zou zo geen nummer op kunnen noemen van ze. Dat verhaal Vlissingen versus Middelburg klopt volgens mij wel. Niet dat ik ontzettend veel Zeeuwen ken, maar degene die ik ken bevestigen dat beeld vaak wel een beetje. Al heb ik sowieso het idee dat de grotere steden in Zeeland niet zo populair zijn bij de inwoners van de kleinere gemeenten.

Maar het is en blijft lastig om te bepalen welke Zeeuwse club dan de meeste potentie heeft. Uiteindelijk denk ik toch Vlissingen.

Ik lees mijn eigen stukje even terug en daar ben ik toch wat onduidelijk.
Ik bedoelde te zeggen dat mensen uit Vlissingen en Middelburg niet naar die "andere" plaats gaan als het niet nodig is. Als er in Goes gespeeld zou worden als Zeeuwse club dan zou dat in potentie meer toeschouwers trekken.
En Vlissingen is vergelijkbaar met Heerenveen. Heerenveen moet het vooral van het Friese achterland hebben. Dat is in Zeeland minder door al die (semi) eilanden. Dus ik denk betaald voetbal in Zeeland een droom blijft van sommigen.
 
Bovenaan