Weekendvoetbal

noordooster

Well-known member
Om weer naar het voetbal te gaan. Interviewtje met twee Groninger trainers uit het zaterdag en zondagvoetbal.

Deze hebben wel zin in de gemengde competities net als in bv de rest van Drenthe: https://www.rtvdrenthe.nl/sport/181...-drentse-clubs-zien-weekendvoetbal-wel-zitten
Maar dat wil die rebellenkerngroep hen door de neus boren.
 

Baggio

Active member
En die vertegenwoordiging lijkt me ook het punt waarop de KNVB bakzeil kan halen. Je kunt niet iets ingrijpends zoals dit laten beslissen tussen de soep en de aardappelen door, door mensen die allemaal met 2 petten op moeten zitten.
dat is inderdaad 1 van de belangrijkste argumenten van de Kerngroep.
Los van de inhoudelijke beoordeling van de rechter: de clubs voelen zich onvoldoende gehoord en meegenomen. Dát is op zichzelf natuurlijk al een dik probleem. Zelf heb ik ook wel eens gedacht, in tal van verschillende situaties: "zijn de clubs er voor de KNVB of is de KNVB er voor de clubs". Daar zal echt iets aan moeten gebeuren want zoals het nu geregeld is qua inspraak etc is echt niet meer van deze tijd.
 

Baggio

Active member
Waar het om gaat is de definitie van principiële zaterdagclub van de KNVB: ( onderdeel van het convenant en/of nooit een team in een KNVB-competitie)
Verder kun je er van alles bij halen, of ze wel elke zondag naar de kerk gaan, of ze op zondag wel of niet fietsen of in het bos rennen, of er spelers van de club ooit bij een zondagclub zaten, of ze soms zwemmen of schaatsen op zondag enz. enz.
Dat doet in de KNVB-definitie niet ter zake.
Met het door de KNVB bedachte woord principiële ben ik in dit verband nooit erg gelukkig geweest .
Het heeft te maken met principes en dat geeft altijd voer tot discussies op allerlei gebied.
Dat er een definitie moet zijn ben ik het helemaal mee eens. Alleen is de huidige definitie wat mij betreft veel te ruim opgezet.
Want dan is het wel heel makkelijk: "we spelen/trainen niet op zondag, behalve als het ons een keer uitkomt".
Zo lust ik er nog wel een paar.
 

erka

Well-known member
Alle vorderingen afgewezen dus. Hup KNVB!

En door op weg naar uiteindelijk een normale piramide, zonder onderscheid in speeldag en met volwaardige promotie/degradatie tussen alle niveaus.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Joost

Well-known member
De rechter heeft de vorderingen van de Kerngroep afgewezen. De KNVB gaat teams die moeite hebben met de verplichte zaterdagen hulp bieden..

Zie hier de volledige uitspraak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBMNE:2026:3685

Het is het lezen waard al heb ik het idee dat de rechter in kwestie ook last heeft gehad van de warmte want de redeneringen slaan in mijn ogen nergens op.

De rechter vind dat het hele proces rondom de Brede Aanpak Voetbalpiramide uit 2020-2022 wat uiteindelijk leidde tot de invoering van gemengd indelen tot en met de 1e klasse voldoende onderbouwing biedt. De KNVB mag haar beleidsvrijheid gebruiken om zonder eerdere aankondiging het gemengd indelen ook in te voeren in 2e en 3e klasse 4 jaar later.

Uit de FAQ rondom de brede aanpak;
Afhankelijk van de toekomstige ontwikkelingen van de piramide behoort dit tot de mogelijkheden. Regionaal zien we nu al mogelijkheden om in overleg met verenigingen te komen tot gemengde competities om zoveel mogelijk de reisafstanden te beperken en kwalitatief goede competities te behouden.

De Kerngroep bracht in dat de respons en engagement van lager spelende clubs in al die onderzoeken mager was omdat het hen niet betrof, Maar de rechter veegt het eigen onderzoek van de Kerngroep (onder de betrokken clubs met respons van 50+%) terzijde vanwege de sturende vraagstelling.
 

noordooster

Well-known member
De rechter laat, zoals ik al had verwacht, weinig heel van de argumenten van de rebellerende zondagclubs.
En ook van de argumenten van de met de kerngroep sympathiserende voetbalkantine-leden, die constant schermden met redelijkheid, billijkheid en discriminatie of achterstelling.
Ik maak uit deze uitspraak en uit eerdere uitspraken van zondagmannetje van der Zee op, dat hij gaat kijken of sommige principiële zaterdagclubs kunnen worden overgehaald (of gedwongen?) toch op zondag te gaan voetballen.
Wil de man öok de KNVB-definitie van principiële zondagclubs veranderen, zodat er meer clubs gedwongen kunnen worden op zondag te voetballen , iets waar erka gezien zijn uitspraken kennelijk een voorstander van is ""piramide, zonder onderscheid in speeldag""
Een voorzetje: Je bent geen principiële zaterdagclub meer als niet min. 50 % van spelers en bestuurders op zondag naar de kerk gaat, of als 30% of meer van de leden op zondag op tv of in real life een voetbalwedstrijd volgt.
Er is vast wel een aantal dvk-leden te vinden die dat willen controleren.
Overigens blijf ik benieuwd naar hoe de KNVB bij de komende competitie-indelingen de rebellerende zondagclubs nog verder tegemoet komt.
Wetend, dat de invoering van het weekendvoetbal vooral bedoeld is om het noodlijdende zondagvoetbal te helpen.
 

erka

Well-known member
Wil de man öok de KNVB-definitie van principiële zondagclubs veranderen, zodat er meer clubs gedwongen kunnen worden op zondag te voetballen , iets waar erka gezien zijn uitspraken kennelijk een voorstander van is ""piramide, zonder onderscheid in speeldag""

Correct, Wat mij betreft moet uiteindelijk de thuisclub bepalen of die op zaterdag of zondag speelt, zonder verdere voorbehoud, allerlei convenanten, regeltjes en uitzonderingen. En hebben uitclubs dat maar te slikken. Ik snap dat dat niet in jouw wereld en die van vele anderen past, maar er zijn ook andere werelden waarin dat wel past.

Daar zijn we nog lang niet, dat weet ik ook wel. Dus hele mooie stap van de KNVB en mooi dat ze gelijk hebben gekregen.
 

JMD

Well-known member
Dus hele mooie stap van de KNVB en mooi dat ze gelijk hebben gekregen.
Dat was toch ook wel te verwachten? De knvb organiseert en de organisator bepaalt. Als dit was toegewezen aan de kerngroep dan hadden allerlei clubs bij allerlei organisaties overal over kunnen klagen en was het eind zoek geweest…
 

Joost

Well-known member
Correct, Wat mij betreft moet uiteindelijk de thuisclub bepalen of die op zaterdag of zondag speelt, zonder verdere voorbehoud, allerlei convenanten, regeltjes en uitzonderingen. En hebben uitclubs dat maar te slikken. Ik snap dat dat niet in jouw wereld en die van vele anderen past, maar er zijn ook andere werelden waarin dat wel past.

Daar zijn we nog lang niet, dat weet ik ook wel. Dus hele mooie stap van de KNVB en mooi dat ze gelijk hebben gekregen.
Ik denk dat je in dit geval juist verkeerdom denkt.

De rechter bevestigd juist nog eens de uitzonderingspositie van de zaterdagclubs. Dat brengt een volledige samensmelting van de piramide juist verder weg dan dichterbij.
 

noordooster

Well-known member
Wat mij betreft moet uiteindelijk de thuisclub bepalen of die op zaterdag of zondag speelt, zonder verdere voorbehoud, allerlei convenanten, regeltjes en uitzonderingen. En hebben uitclubs dat maar te slikken.
Ik voorspel jou, dat het nog heel ver weg is, dat principiële zaterdagclubs zich laten dwingen op zondag te voetballen.
En voor het geval de KNVB dat wel mocht overwegen, voorspel ik scenario's die ik hier eerder al eens schetste.
 

de waan

Well-known member
Ik denk dat je in dit geval juist verkeerdom denkt.

De rechter bevestigd juist nog eens de uitzonderingspositie van de zaterdagclubs. Dat brengt een volledige samensmelting van de piramide juist verder weg dan dichterbij.

Dat wel. Maar ook dit. En daar zit nog wel wat ruimte in zou ik zeggen, zoals de oorspronkelijke zondagclubs die ook het convenant hebben getekend en de mazen van de wet die fusieclubs als Surhusterfean en Lemmer opzoeken.

'Bovendien heeft de KNVB toegezegd om de definitie van de principiële zaterdagverenigingen nogmaals kritisch te bestuderen en bespreekbaar te maken met de Ledenraad en de belangenorganisaties.'
 

Joost

Well-known member
Dat wel. Maar ook dit. En daar zit nog wel wat ruimte in zou ik zeggen, zoals de oorspronkelijke zondagclubs die ook het convenant hebben getekend en de mazen van de wet die fusieclubs als Surhusterfean en Lemmer opzoeken.

'Bovendien heeft de KNVB toegezegd om de definitie van de principiële zaterdagverenigingen nogmaals kritisch te bestuderen en bespreekbaar te maken met de Ledenraad en de belangenorganisaties.'

Ik zie nog eerder een ploeg naar de Eerste Divisie promoveren dan dat daarin beweging komt.
 

noordooster

Well-known member
Wat een gelul: "mazen in de wet"
Toen zaterdagclub CVVO en de kleinere zondagclub vv Lemmer wilden fuseren, was 1 van de voorwaarden van CVVO, geen teams op zondag, . Vooral omdat daardoor Fc Lemmer in het weekendvoetbal op zaterdag kan blijven voetballen.
Naar ik begreep, was anders de fusie niet doorgegaan.
Ik kan me voorstellen dat het zo bij Surhusterfean ook is gelopen. Met dan ook nog het verschil, dat zondagclub vv Surhuisterveen al een paar jaar voor de fusie was overgestapt naar de zaterdag.
Het zou dan ook belachelijk zijn, als de KNVB tijdens het spel de regels verandert ten gunste van het zondagvoetbal door te tornen aan de regel: ""sinds de oprichting geen zondagteams in een KNVB-competitie.""
Een club als FC Lemmer was verstandig, maar neem een fusieclub als Loppersum. Werd in 1986 fusieclub met 1 puur recreatief team op zondag..
Al jarenlang voetbalt er daar niks meer op zondag, maar toch zullen zij er helaas ook aan moeten geloven.
En zo ging het bij meerdere fusies in het verleden toen men geen weet had van weekendvoetbal en men nooit was gefuseerd als men toen de consekwenties van het weekendvoetbal had gekend.
Ook bij de in 2016 opgerichte fusieclub vv Winsum had men achteraf spijt van het ene recreatieve zondagteam dat na de fusie overbleef.
Ik ben ervan overtuigd, dat de komende tijd de zondaglobby er alles aan wil doen bestaande regels in hun voordeel aan te passen.
 
Bovenaan