Deze hebben wel zin in de gemengde competities net als in bv de rest van Drenthe: https://www.rtvdrenthe.nl/sport/181...-drentse-clubs-zien-weekendvoetbal-wel-zittenOm weer naar het voetbal te gaan. Interviewtje met twee Groninger trainers uit het zaterdag en zondagvoetbal.
![]()
Veel derby’s door weekendvoetbal in tweede en derde klasse: “Het is allemaal wel heel dichtbij”.
Het weekendvoetbal met een mix van zaterdag en zondagclubs start vanaf volgend seizoen ook in de tweede en derde klasse. In Groningen is daar in tegenstelling tot elders in het land nauwelijks weerstawww.oogtv.nl
dat is inderdaad 1 van de belangrijkste argumenten van de Kerngroep.En die vertegenwoordiging lijkt me ook het punt waarop de KNVB bakzeil kan halen. Je kunt niet iets ingrijpends zoals dit laten beslissen tussen de soep en de aardappelen door, door mensen die allemaal met 2 petten op moeten zitten.
Dat er een definitie moet zijn ben ik het helemaal mee eens. Alleen is de huidige definitie wat mij betreft veel te ruim opgezet.Waar het om gaat is de definitie van principiële zaterdagclub van de KNVB: ( onderdeel van het convenant en/of nooit een team in een KNVB-competitie)
Verder kun je er van alles bij halen, of ze wel elke zondag naar de kerk gaan, of ze op zondag wel of niet fietsen of in het bos rennen, of er spelers van de club ooit bij een zondagclub zaten, of ze soms zwemmen of schaatsen op zondag enz. enz.
Dat doet in de KNVB-definitie niet ter zake.
Met het door de KNVB bedachte woord principiële ben ik in dit verband nooit erg gelukkig geweest .
Het heeft te maken met principes en dat geeft altijd voer tot discussies op allerlei gebied.
De rechter heeft de vorderingen van de Kerngroep afgewezen. De KNVB gaat teams die moeite hebben met de verplichte zaterdagen hulp bieden..
Zie hier de volledige uitspraak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBMNE:2026:3685
Wil de man öok de KNVB-definitie van principiële zondagclubs veranderen, zodat er meer clubs gedwongen kunnen worden op zondag te voetballen , iets waar erka gezien zijn uitspraken kennelijk een voorstander van is ""piramide, zonder onderscheid in speeldag""
Dat was toch ook wel te verwachten? De knvb organiseert en de organisator bepaalt. Als dit was toegewezen aan de kerngroep dan hadden allerlei clubs bij allerlei organisaties overal over kunnen klagen en was het eind zoek geweest…Dus hele mooie stap van de KNVB en mooi dat ze gelijk hebben gekregen.
Ik denk dat je in dit geval juist verkeerdom denkt.Correct, Wat mij betreft moet uiteindelijk de thuisclub bepalen of die op zaterdag of zondag speelt, zonder verdere voorbehoud, allerlei convenanten, regeltjes en uitzonderingen. En hebben uitclubs dat maar te slikken. Ik snap dat dat niet in jouw wereld en die van vele anderen past, maar er zijn ook andere werelden waarin dat wel past.
Daar zijn we nog lang niet, dat weet ik ook wel. Dus hele mooie stap van de KNVB en mooi dat ze gelijk hebben gekregen.
Ik voorspel jou, dat het nog heel ver weg is, dat principiële zaterdagclubs zich laten dwingen op zondag te voetballen.Wat mij betreft moet uiteindelijk de thuisclub bepalen of die op zaterdag of zondag speelt, zonder verdere voorbehoud, allerlei convenanten, regeltjes en uitzonderingen. En hebben uitclubs dat maar te slikken.
Ik denk dat je in dit geval juist verkeerdom denkt.
De rechter bevestigd juist nog eens de uitzonderingspositie van de zaterdagclubs. Dat brengt een volledige samensmelting van de piramide juist verder weg dan dichterbij.
Dat wel. Maar ook dit. En daar zit nog wel wat ruimte in zou ik zeggen, zoals de oorspronkelijke zondagclubs die ook het convenant hebben getekend en de mazen van de wet die fusieclubs als Surhusterfean en Lemmer opzoeken.
'Bovendien heeft de KNVB toegezegd om de definitie van de principiële zaterdagverenigingen nogmaals kritisch te bestuderen en bespreekbaar te maken met de Ledenraad en de belangenorganisaties.'