Het weer

erka

Well-known member
@erka: bij die kaarten van Wetterzentrale. Die tijd die aangegeven wordt, is dat UTC? (waarop NL dus 2 uur voorligt)

Klopt.

ik heb gewoon gewandeld dagelijk rondeje anderhalf uur

Nogal logisch, jij woont in het noorden hier is het bij lange na niet zo heet als in het zuiden. Hier is het 30, niet veel anders dan normale hete dag.

Woensdrecht 36 inmiddels. Daar komen nog wel 2-3 bij in de loop van de middag dus in het zuiden wordt het wel 38.

De gevoelstemperatuur is daar inmiddels 40 en dat gaat nog wel naar 45 graden. Dit komt door de hoge luchtvochtigheid. In 2019 was de luchtvochtigheid lager. Ik verwacht niet dat het record gebroken gaat worden in Nederland maar het voelt wel nog onaangenamer dan destijds, het is benauwder.
 

JMD

Well-known member
Woensdrecht 36 inmiddels. Daar komen nog wel 2-3 bij in de loop van de middag dus in het zuiden wordt het wel 38.
Opvallend ook hoe warm het aan de kust is, je zou verwachten dat het hier echt frisser is dan in bv het oosten, maar het felrode deel op de KNMI-kaart loopt gewoon langs de kust door. En Woensdrecht ligt niet aan de kust, maar wel vlakbij de Zeeuwse wateren.
 

stc

Well-known member
Opvallend ook hoe warm het aan de kust is, je zou verwachten dat het hier echt frisser is dan in bv het oosten, maar het felrode deel op de KNMI-kaart loopt gewoon langs de kust door. En Woensdrecht ligt niet aan de kust, maar wel vlakbij de Zeeuwse wateren.
Ik dacht dat Woensdrecht altijd naast Donskrom lag.

Ik zie al dat het hier vlakbij de kust al op sommige plaatsen 36+ is. Gevoelstemperatuur ligt op sommige punten al boven 40 graden. Grondtemperatuur is al boven de 42 graden op sommige plaatsen.
 

erka

Well-known member
Dat van de kust komt doordat beide stations (Hoek van Holland en Wijk aan Zee) in de duinen staan en zand warmt extra op. Niet ongebruikelijk bij dit soort omstandigheden en ZO-wind.

Den Helder 35 graden, 2e keer ooit. In 2022 werd het daar zelfs 36.
Ell nu 37.3
 

erka

Well-known member
Code rood was meer dan terecht. Absolute temperatuur is al uitzonderlijk, maar de gevoelstemperatuur (heat index) geeft het zetje. Ik denk dat heel veel mensen, met name in zuiden en westen (daar het hoogst nl), hier gewoon niet tegen kunnen. Niet alleen ouderen maar ook anderen.
 

JMD

Well-known member
Code rood was meer dan terecht. Absolute temperatuur is al uitzonderlijk, maar de gevoelstemperatuur (heat index) geeft het zetje. Ik denk dat heel veel mensen, met name in zuiden en westen (daar het hoogst nl), hier gewoon niet tegen kunnen. Niet alleen ouderen maar ook anderen.
Jep, vraag is alleen waarom de code rood dan al vannacht om 0.00 inging… gebeurt bv bij ijzel ook niet. Vannacht om 2.00 stond ik in de rust van oranje even op mijn balkon, het was heerlijk..

Die heat index is er toch pas sinds dit jaar?

Zojuist hoogste gevoelstemperatuur ooit gemeten in De Bilt.
Sinds wanneer wordt dat bijgehouden? En is dat bij warmte net zo’n formule als bij koude? (Daar gaat het vooral om de wind volgens mij, maar bij hitte lijkt me de vochtigheid belangrijker)
 

erka

Well-known member
Jep, vraag is alleen waarom de code rood dan al vannacht om 0.00 inging… gebeurt bv bij ijzel ook niet. Vannacht om 2.00 stond ik in de rust van oranje even op mijn balkon, het was heerlijk..

Die heat index is er toch pas sinds dit jaar?


Sinds wanneer wordt dat bijgehouden? En is dat bij warmte net zo’n formule als bij koude? (Daar gaat het vooral om de wind volgens mij, maar bij hitte lijkt me de vochtigheid belangrijker)

Dat van 0.00 weet ik ook niet, maar ik denk vanwege de extreem warme nacht in westen en zuiden.

Hitte index is een berekening en die kun je natuurlijk achteraf herberekenen met alle data van eerdere jaren.

oa te zien op Weerplaza (heatindex) en op Buienradar (gevoelstemperatuur).
Je zou zelf ook eens kunnen zoeken...
 
Bovenaan