Wielrennen

JMD

Well-known member
Heb ik het dan verkeerd begrepen? Ik dacht dat ze in groepjes van 20 vertrekken.
Hoe zit die start dan nu precies?

De top 10 start vooraan, in een 'pijlvorm' (of: zoals de vogels naar het zuiden/noorden vliegen), met de gele trui op de punt van de pijl, daarnaast de nummer 2/3 (links en rechts van de gele trui) daarnaast dan 4/5 enz.
De nummers 11 t/m 20 starten in een 'pijlvorm' daarachter, nummer 11 vooraan enz.

Dan gaat het per 20, de nr 21 t/m 40 staan op een rij daarachter, dan de nrs 41 t/m 60 enz totdat alle coureurs staan.

Zodra het licht op groen springt (ik las ergens dat er echt zo'n startlicht is, geen idee of dat klopt) is de wedstrijd begonnen. Het is dus vergelijkbaar met een MotoGP-start, iedereen vertrekt wel tegelijk, maar als nummer 100 heb je meer moeite om vooraa te komen dan als nummer 21.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik denk ook niet dat dit tot een heel andere koers zal leiden. Was leuker geweest als er bijvoorbeeld een halve minuut tussen elke groep van 20 zou zitten.
 

JMD

Well-known member
Wat een onzin. Die kopmannen wachten dus netjes op hun knechten en dan begint de koers pas.
Slaat dus nergens op.

Dat denk ik ook ja, maar wat nou als Dumoulin direct demarreert (want die heeft normaal toch niet zo veel aan zijn knechten in de bergen)? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik hoop dan ook dat er een top10-renner direct wegrijdt.

@Jamel: dat zou niet eerlijk zijn naar bv de nummer 21, die zomaar een 30 seconde 'straf' krijgt tov de nummer 20.
 

JMD

Well-known member
Ik snap wel dat men dit probeert, en als vanmiddag direct alle renners gaan wachten op hun knechten dan hoeft dit niet meer gedaan te worden. Maar als je het niet probeert, weet je sowieso niet hoe het uitpakt.
 

Friesland

Well-known member
Wat een onzin. Die kopmannen wachten dus netjes op hun knechten en dan begint de koers pas.
Slaat dus nergens op.

Het hangt er vanaf wat Movistar van plan is, denk ik. Zij hebben drie ban vooraan en kunnen dus direct de knuppel in het hoenderhok gooien, als ze zouden willen.

Op de kaart start aangegeven dat de start plaatsvindt op de D618, dat is een relatief brede weg. Ik vermoed echter dat de renners zich moeten opstellen in een straatje naast de begraafplaats. Om vanuit dat straatje de D618 op te komen, moeten de renners door een trechter. Dat zou de start een stuk interessanter maken dan het op het eerste oog lijkt.
 

JMD

Well-known member
Op de kaart start aangegeven dat de start plaatsvindt op de D618, dat is een relatief brede weg. Ik vermoed echter dat de renners zich moeten opstellen in een straatje naast de begraafplaats. Om vanuit dat straatje de D618 op te komen, moeten de renners door een trechter. Dat zou de start een stuk interessanter maken dan het op het eerste oog lijkt.
Nee, ze starten op de D618. Dat straatje ernaast is echt te smal voor de renners (zeker als je er publiek bij wilt hebben en de karavaan erachter).
 

erka

Well-known member
Die start is natuurlijk kolder. De knechten zullen in notime weer bij de kopman zijn. Er is namelijk geen enkele ploeg die er belang bij heeft g??n knechten bij de kopman te hebben.
 

Pascallovic

Well-known member
Die start is natuurlijk kolder. De knechten zullen in notime weer bij de kopman zijn. Er is namelijk geen enkele ploeg die er belang bij heeft g??n knechten bij de kopman te hebben.
Er zijn genoeg opties mogelijk, maar dan moet men daar zin in hebben. Waarom zou Kruijswijk en een Landa niet weg kunnen springen? Die hebben met Roglic en Quintana nog iemand die hoog in het klassement staat mocht het mislukken. Een Froome zou ook lekker weg kunnen springen. Thomas gaat er niet achteraan en dan mag Tom het lekker zonder ploeg gaan doen.

Verwacht niet dat dit soort dingen gaan gebeuren overigens. De renners maken de koers en kunnen zorgen dat het bijzonder wordt. Ze kunnen ook niks doen (wat ik verwacht) en dan voegt het niks toe natuurlijk.
 

Maasveld

Well-known member
Maar 1 HC is ook wel weer teleurstellend.

Die 2de klim gaat wel aan 8,3% gemiddeld, daar worden de renners echt niet vrolijk.

Die start is natuurlijk kolder. De knechten zullen in notime weer bij de kopman zijn. Er is namelijk geen enkele ploeg die er belang bij heeft g??n knechten bij de kopman te hebben.

Zoals Friesland terecht opmerkt heeft Movistar de sleutel in handen. Als die vanuit de start direct tempo maken, gaat bijvoorbeeld een Dumoulin echt helemaal niets aan zijn ploeg hebben.
 
Bovenaan