Wielrennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascallovic

Well-known member
Een zeer positieve ontwikkeling. Lang geleden dat ik zo'n leuke Tour heb gezien.
Ik vond het leuke wel meevallen. Ik had graag meer spanning gezien. Na de eerste bergrit stonden de nummers 1 en 2 al vast en is er een beetje in de marge gerommeld. Ook de strijdt om etappe zeges waren vaak niet zo heel spannend, omdat het peloton ze in de bergritten wel heel vaak veel tijd cadeau gaf, waardoor ze veilig waren.
 

JMD

Well-known member
Korte etappe zijn wel degelijker gevaarlijker, wat betreft de tijdslimiet, daarom gelden er ook aangepaste tijdslimieten. Als de tijdslimieten alleen gebaseerd zouden zijn op basis van de moeilijkheidsgraad, dan zouden er vandaag 29 renners de tijdslimiet (21' 43") niet gehaald hebben. Gisteren zou dat aantal zelfs 102 hebben bedragen (limiet: 23" 40'). In de etappe die Froome won, zouden drie renners buiten tijd (26' 13") zijn geweest.

De tijdslimieten zijn overigens zonder meer iets minder strak gezet. Bij een tijdrit mag je tegenwoordig 30% verliezen, dat was voorheen 25%.
Maar toch vind ik het vreemd, stel je hebt de volgende 2 etappes:
A: 100 km, 1x berg HC, 1x berg 1e cat, finish in dal
B: 200 km, 2x berg HC, 2x berg 1e cat, finish in dal

Bij etappe A zouden de verslaggevers zeggen dat het een gevecht tegen de tijd wordt.
Laten we nou uitgaan dat in beide etappes hetzelfde gemiddelde gereden wordt, en ze in beide gevallen 15% tijdsoverschrijding krijgen (ik laat de regel even los dat korte etappes meer procenten overschrijding krijgen). Dat is dan bij etappe A bv 27 minuten (als de koers exact 3 uur duurt) en dus bij B 54 minuten. Dan is dat in verhouding toch hetzelfde verlies?

Ik heb vaak het idee dat men 2 dingen door elkaar haalt: korte etappes en etappes waar puur geklommen en gedaald wordt. Een korte bergetappe is vaak op - af - op (- af - op), zonder een lang redelijk vlak tussenstuk. Bij een lange etappe zit er nog wel eens een uur door een dal in. En dat is vooral waar 'de bus' geen tijd verliest, en zo ruimte houdt voor de beklimmingen om op tijd te komen. Heeft dus imo niet zozeer te maken met de lengte, maar meer met of er een lang vlak stuk in zit. Als er een etappe zou zijn van 100 km die 15 km klimmen, 15 km dalen, 50 km vlak en 20 km klimmen zou hebben dan zouden weinigen in tijdnood komen, omdat in die 65 km (15 km dalen + 50 vlak) er weinig tot geen tijd verloren wordt.
 

Mario

Well-known member
Die laatste etappe naar Parijs vind ik nooit zoveel aan, die kan je ook schriftelijk afdoen. Standaard massa sprint.
 

Pascallovic

Well-known member
Die bergtrui mogen ze wat mij betreft de regels weer voor veranderen. Froome is deze tour op 1 berg als eerste bovengekomen. Lijkt mij ook niet echt de bedoeling van die trui.
 

Batigoal

Well-known member
Die laatste etappe naar Parijs vind ik nooit zoveel aan, die kan je ook schriftelijk afdoen. Standaard massa sprint.

Het blijft sowieso een raar fenomeen dat bij een professionele sport de laatste rit er totaal niet toe doet en slechts een ceremoni?le functie heeft.
 

inhethoekje

Active member
En toch is er in 89 ook de spannendste afsluitende rit ooit verreden.
3 weken fietsen en hem in Parijs pas met 8 seconde verschil winnen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Ga denk ik maar eerst even iets nuttigs doen en schakel om 16.00 uur wel in. Voor die tijd is het toch een beetje gezellig met elkaar op de foto en champagne drinken.
 

JMD

Well-known member
De steentjes in Parijs zijn spekglad, dat wordt nog wat.

Bij La Course vallen ze continu, ambulances rijden af en aan, aldus Radio Tour de France.

Als het glad is wordt de slotrit alleen gereden om de etappewinst, en zullen de tijden van alle coureurs tellen op het moment van de 1e passage op de Champs.
 

JMD

Well-known member
Anna van de Bregge wint La Course, Vos heeft dus een opvolgster. 2x nu verreden, 2x NL gewonnen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan