Het lijkt me vrij duidelijk waar ik op doeldeHoe kom je aan deze wijsheid ?
Eind vorig jaar sprak een grote meerderheid van clubs en spelers zich uit tegen weekendvoetbal.
Hoe weet jij, dat men er nu, een klein jaar later anders over denkt ?
Je hebt het over veranderingen die positief zijn geweest en over omarmen.
Maar de voorgenomen veranderingen zijn niet ingevoerd.
Of doel je op de tweede divisie ?
In de eerste jaren na invoering ervan waren clubs en spelers overwegend negatief daarover.
Hoe dat de laatste tijd is weet ik niet, ik ken daarover geen raadplegingen.
Wel zijn er sindsdien zaken verbeterd. Het aantal zondagclubs is sterk afgenomen, het aantal beloftenteams is sterk afgenomen, de aanvangstijden zijn in positieve zin aangepast en er is geen verplichte promotie.
Of doel je op Schotland ?
Daar weet ik niks van.
Ik trek de vergelijking tussen het amateurvoetbal in Schotland en Nederland. Beide situaties leken enorm op elkaar, angst voor verandering, veel aartsconservatieven die alles proberen tegen te houden, pyramide die maar niet van de grond komt enz. In beide landen werd er jarenlang gesproken maar leek er maar geen beweging in te komen. Ik heb hier op DVK er een stuk over geschreven enkele jaren geleden, wat door de veranderingen in sneltreinvaart inmiddels enorm achterhaald is.
Hier hebben uiteindelijk progressieven dingen doorgedrukt, nu is de overgrote meerderheid het er wel over eens dat de veranderingen verbeteringen zijn, zelfs diverse clubs/mensen die voorheen tegen elke verandering waren. Dat kan in Nederland ook gebeuren.