Weekendvoetbal

Maasveld

Well-known member
Je zou het de clubs moeten vragen die de aanvangstijd het liefst hebben op 14.30 a 15.00 uur.
In de zaterdagcompetities is dat trouwens ook in 99% van de gevallen de aanvangstijd, ondanks dat men daarvan ook enigszins mag afwijken.
Kennelijk vindt men dat, om welke redenen dan ook, het beste.
Er is een verschil tussen of men dat het beste tijdstip vindt en of men gewoonweg niet op een ander tijdstip wil voetballen.

Maasveld

Well-known member
Ken je die SM en zijn vaak onbehouwen manier van reageren nog niet ?

Uit enkele onderzoeken bleek dat dat de voorkeurstijd is.
Overigens , zoals ik al zei, speelt 99% om 14.30 a 15.00 uur. Lijkt me ook wel iets te zeggen.
Dus zondag om 14.30 / 15.00 uur is voor 99% van de clubs geen probleem?

Joost

Well-known member
Het blijft toch fascinerend hoe je het verschil tussen voetballen op zaterdag en zaterdagvoetbal keer op keer weigert te zien.

Baggio

Active member
Het blijft toch fascinerend hoe je het verschil tussen voetballen op zaterdag en zaterdagvoetbal keer op keer weigert te zien.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar misschien kun je mij dat eens uitleggen? Het verschil tussen Voetballen op Zaterdag en Zaterdagvoetbal?

Ben zelf overigens voorstander van weekendvoetbal waarbij de thuisspelende vereniging de wedstrijddag bepaalt. Zowel bij jeugd als senioren.

Baggio

Active member
HOE KUN JE ZATERDAGCLUBS GAAN VERPLICHTEN OM OP ZONDAG TE VOETBALLEN DAN?
JE HOEFT NIET TE SCHREEUWEN

Door ze anders uit te sluiten voor competitievoetbal over de gehele breedte dus incl. Jeugd.
Want het voetbal heeft wel grotere problemen dan vast te blijven houden aan de verzuiling van de jaren 50. De grootste crisis in de historie van het amateurvoetbal is gaande. Als je liever op zaterdag speelt/kijkt en het moet af en toe een keer op zondag: so what? en andersom dus ook.

Joost

Well-known member
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar misschien kun je mij dat eens uitleggen? Het verschil tussen Voetballen op Zaterdag en Zaterdagvoetbal?

Ben zelf overigens voorstander van weekendvoetbal waarbij de thuisspelende vereniging de wedstrijddag bepaalt. Zowel bij jeugd als senioren.
Het probleem zit in de benamingen. Er is een stroming die niet op zondag wil voetballen uit geloofsovertuiging. Om praktische redenen noemen we dat de zaterdagvoetballers. De andere stroming, die geen voorkeur voor een speeldag heeft maar vanuit praktisch oogpunt in de oertijd van het voetbal haar duels meestal op zondag speelde noemen we om praktische redenen zondagvoetbal.

Er is dus een groot verschil tussen clubs die uit praktische overwegingen liever op zaterdag voetballen en clubs die niet op zondag willen spelen.

Joost

Well-known member
Niet dat ik uit Limburg kom, maar dat denken wij van mensen die bij Staphorst gaan kijken.
Vorig seizoen hebben ze het geprobeerd; 3 inschrijving en een stille dood gestorven.

Maar wij lopen gewoon voor hoor. Hier is geen scheiding tussen zaterdag en zondagvoetbal. Wij hebben voetbal en dat staat vanuit traditie op zondag gepland voor senioren omdat de velden op zaterdag door de jeugd worden ingenomen. Heel praktisch. En wil er iemand een keer op een andere dag spelen, dan overleggen ze dat en dan komt het meestal wel goed. Sterker nog, we hebben hele veteranencompetities op vrijdagavond en zaterdagmiddag.

Deathprod

Well-known member
De KNVB zou inderdaad in Zuid 2 moeten beginnen met het invoeren van het weekendvoetbal. Dat is het makkelijkste te regelen lijkt me.
Je kan het op papier zetten en in de praktijk zal er weinig veranderen. Daarna aan de slag met West 2. Als die eenmaal over zijn, dan kan je nieuwe competitie's inrichten voor de overige districten. Vragen of ze mee willen doen. Zo niet dan kan je die clubs afsluiten van de piramide. Die kunnen dan bovenaan instromen bij de recreatieve competitie's.

Bonehead

Well-known member
Nee, je kunt weer rustig slapen. Waar je in je parochie preekt blijkt zo ongeveer ook in dit document van de KNVB. Interessant zijn wel de vervolgstappen die onderaan het document staan. Vooral die middelste...

Toen de KNVB en CNVB fuseerden hadden ze nooit akkoord moeten gaan met het recht voor clubs om niet op zondag te voetballen. Deze verworven rechten worden niet meer losgelaten. De groep die uit geloofsovertuiging niet op zondag wil voetballen wordt kleiner maar fanatieker. Daarbij verschuilen velen om andere redenen achter dit besluit uit lang vervlogen tijden.

Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit. De zaterdagerlebnis is natuurlijk als alle wedstrijden van de senioren op zaterdagmiddag worden gespeeld met om 5 uur een nokvolle kantine. Maar een keertje op vrijdag- of zaterdagavond heeft persoonlijk ook wel z'n charme.

Deathprod

Well-known member
Komt er dus eigenlijk op neer dat men geen weekendvoetbal wil, maar het grootste deel het liefste op de zaterdag voetbalt (72%). Dat is misschien nog wel makkelijker te regelen. Prestatief voetbal op de zaterdag als vaste dag en grootste deel recreatief voetbal op de zondag. De grote zondagclubs kunnen inprincipe gewoon een deel van de jongste jeugd op de zondag inplannen. Dan is een extra vrij veld ook geen probleem. Zuid 2 vanaf de eerste klasse kan lekker op de zondag blijven.

Het beste zou zijn om bij het samenvoegen alle clubs een voorkeursdag te vragen. Wedstrijden worden in principe allemaal op zaterdag ingedeeld, behalve als 2 clubs met een andere (zelfde) voorkeur tegen elkaar spelen. Dan ben je van de meeste problemen wel af verwacht ik.

Bovenaan