Waarom dikke onzin, geef eens een fatsoenlijk argument.Beide beweringen zijn dikke onzin.
En moet ik hieruit concluderen, dat ook jij zaterdagverenigingen wil verplichten op zondag te voetballen ?
Clubjes op recreatief niveau zijn opgericht om letterlijk met wat vrienden tegen een bal aan te trappen. Sommige clubjes besloten op religieuze gronden dat dit op zondag niet mocht, andere clubs voetbalden juist op zondag omdat het de enige vrije dag was toen er nog op zaterdag gewerkt werd.
In de decennia die volgden zijn de clubs steeds meer hun aandacht gaan splitsen. Voetbal werd groter, zowel in omvang als belangrijkheid. Daardoor kwam er naast het recreatieve aspect ook een prestatief deel.
Dat extra onderdeel is in mijn ogen totaal niet meer te verenigen met de beperkingen die clubs zichzelf hebben opgelegd. Als je als club tonnen of zelfs miljoenen betaald aan spelers om sportieve prestaties te leveren dan is het niet uit te leggen dat je jezelf ergens in die prestaties beperkt.
Meedoen in een competitie waarbij prestatie het belangrijkste is heeft uiteindelijk maar 1 doel; kampioen worden in de Eredivisie. Kampioen van Nederland worden. Voor bijna geen enkele club is dat een heel realistisch doel en dus zal iedere club zijn eigen ambitie hebben geformuleerd. Desalniettemin zal die bij iedere club neerkomen op; zo hoog mogelijk spelen met de middelen die beschikbaar zijn.
Niet willen promoveren naar de Eerste Divisie is dan ook niet te verenigen met sportieve ambitie. Zeker als een van de argumenten zoiets triviaals is als de speeldag van (uit)wedstrijden.
Op het niveau waarop het prestatieve het recreatieve duidelijk ontstijgt zouden clubs daarom enkel moeten worden ingedeeld op basis van de meest logische gronden; afstanden. In mijn ogen zijn dat alle niveaus van Hoofdklasse en hoger maar dat is wel een discussie waard.
Niemand zal een individuele voetballer verplichten om op een bepaalde dag te moeten voetballen, maar de vaste speeldag en tijd zou enkel noodzakelijk moeten zijn voor recreatieve voetballers.