Is denk ik de enige manier om dat te doen zonder dat je gelazer krijgt.
Dat denk ik ook. Met al die overstappers is het niet meer in stand te houden oom bijvoorbeeld in Oost twee 1ste klasses op zondag in stand houdt zonder dat het niveauverschil tussen de twee dagen enorm wordt. Bovendien wordt zo horizontaal overstappen uitvoerbaar gemaakt.
Dat kun je in bepaalde regio's natuurlijk doen. Als er genoeg clubs zijn in een bereisbare regio zou het een prima idee zijn deze clubs bij elkaar in te delen. Toch is hier (zo interpreteer ik de uitslagen van de enquête) ook meer sprake van gewoonte of gewenning dan dat er echt praktische/principiële bezwaren zijn tegen spelen op zaterdag.
De mens is een gewoontedier ongeacht de speeldag. Verandering is vervelend, eng en naar. Ik denk dat geloofsovertuiging nog maar een klein deel van de bezwaren zijn om op een bepaalde dag te voetballen. Tegenwoordig spelen andere redenen een hoofdrol. Daar hoeft men de ogen niet voor te sluiten.
Aangezien ook steeds meer lagere teams op zaterdag gaan spelen, zou dat best mogelijk zijn lijkt me.
En toch faciliteert de KNVB hier niet in. En het is een groot issue zeker bij de zaterdagteams. Zowel prestatie als recreatief. Terwijl als je er rekening mee houdt je bijna alle problemen kunt oplossen zodat iedereen op zijn gewenste aanvangstijd kan voetballen.
Het is een optie om daarvoor teams in te schrijven, het hoeft niet natuurlijk. En aangezien het capaciteitsprobleem alleen een argument is van clubs die op zondag spelen, zal het vooral daarvoor een oplossing zijn.
Alleen in sommige regio's hebben de zaterdag- en zondagclubs elkaar nodig om het bereisbaar te houden. Dan kun je je wel star gaan houden, maar je zou ook een klein beetje mee kunnen werken. Ik kies voor het laatste. Helaas niet iedereen.
Je kent mijn broer