Weekendvoetbal

JMD

Well-known member
Het per jaar kunnen wisselen vind ik niks . Dat maakt het formeren van een competitie indeling er trouwens ook niet gemakkelijker op.
Want? Wat is het probleem om half juni (als bekend is welke club op welk niveau speelt) even een enquete uit te doen per club met maar 1 vraag:
Op welke dag willen jullie komend seizoen spelen?
a) Zaterdag
b) Zondag
c) Maakt niet uit

Dat verzamel je dan en dan creëer je een x- aantal zaterdagklasses, een x-aantal zondagklasses en een (paar) 'maakt niet uit klasse(s)'.
En ja, dat kan idd ongelijke sterkten opleveren, maar dat is nu ook al het geval, de top van de piramide zaterdag is bv sterker dan die van de zondag.

JMD

Well-known member
In stap 1 wordt door de waan niet gerept over maakt niet uit.
Klopt. Maar die clubs heb je er natuurlijk wel tussen, en die zorgen voor je 'smeermiddel', want je gaat bij 154 teams (1e klassers) nooit precies op veelvouden van 14 uitkomen bij voorkeur zat/zon.

Joost

Well-known member
En overigens ben ik ook tegen een regel dat alleen principiële zaterdagclubs zouden mogen weigeren op zondag te voetballen. Dan is ook nog de vraag wat principiële zaterdagclubs zijn, trouwens. Ik vind dat elke zaterdagclub die niet op zondag wil voetballen dat mag eisen.
Net zoals ik vind dat elke zondagclub principieel ( RK bijv. ? ) of niet ervoor mag kiezen om niet op zaterdag te willen voetballen , in ieder geval in de competitie.

Het is toch niet meer van deze tijd om niet te voetballen op 1 dag, en vooral dat op te leggen aan het hele voetballandschap.

de waan

Well-known member
Klopt. Maar die clubs heb je er natuurlijk wel tussen, en die zorgen voor je 'smeermiddel', want je gaat bij 154 teams (1e klassers) nooit precies op veelvouden van 14 uitkomen bij voorkeur zat/zon.

Dat gaat dan inderdaad niet lukken, je kunt dan poules krijgen met net iets meer of minder clubs. Maar ik heb het doorgerekend dat je daar met 12 afdelingen altijd wel redelijk uit kunt komen. Vanaf de tweede klasse is dat al helemaal geen probleem meer.

De maakt-niet-uit klassen krijg je feitelijk vanaf stap 2.

Deathprod

Well-known member
Het is toch niet meer van deze tijd om niet te voetballen op 1 dag, en vooral dat op te leggen aan het hele voetballandschap.

Hoe zit dit eigenlijk in het buitenland bij de amateurs? Spelen ze daar het prestatieve voetbal wel op verschillende dagen?

JMD

Well-known member
Dat gaat dan inderdaad niet lukken, je kunt dan poules krijgen met net iets meer of minder clubs. Maar ik heb het doorgerekend dat je daar met 12 afdelingen altijd wel redelijk uit kunt komen. Vanaf de tweede klasse is dat al helemaal geen probleem meer.
Jij zou dan kiezen voor verschillende poulegrootte? Maar dat is dan toch niet eerlijk, want ik neem aan dat de p/d dan wel hetzelde blijft. En dan heb je als ploeg in een 13-poule grotere kans op degradatie dan in een 15-poule? En ja, de kans op promotie is ook groter, maar er degraderen vaak meer ploegen dan promoveren vanuit een 1e klasse, omdat er meer 2e klassers zijn dan 1e klassers.

ALenstra

Well-known member
In Engeland spelen de divisies onder de National League op zaterdag als ik het goed heb. National League, League Two en League One grotendeels op zaterdag. En dan heb je Sunday League voetbal op zondag. Dat is recreatief voetbal.

JMD

Well-known member
In Engeland spelen de divisies onder de National League op zaterdag als ik het goed heb. National League, League Two en League One grotendeels op zaterdag. En dan heb je Sunday League voetbal op zondag. Dat is recreatief voetbal.
Ja, dat laatste zijn veredelde café-elftallen.... De andere leagues spelen in principe op zaterdag, maar soms wordt er wel eens wat verplaatst. In ieder geval kan er op elke dag gespeeld worden.

de waan

Well-known member
Jij zou dan kiezen voor verschillende poulegrootte? Maar dat is dan toch niet eerlijk, want ik neem aan dat de p/d dan wel hetzelde blijft. En dan heb je als ploeg in een 13-poule grotere kans op degradatie dan in een 15-poule? En ja, de kans op promotie is ook groter, maar er degraderen vaak meer ploegen dan promoveren vanuit een 1e klasse, omdat er meer 2e klassers zijn dan 1e klassers.

Dat is nu ook al realiteit in heel veel poules, doordat er op het laatste moment nog plekken open vallen bijveeldbeeld. Voor de promotie en degradatie heeft dat geen invloed.

• Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Dat is nu ook al realiteit in heel veel poules, doordat er op het laatste moment nog plekken open vallen bijveeldbeeld. Voor de promotie en degradatie heeft dat geen invloed.
Maar gebeurt dat niet vooral heel veel in de 'kelderklasses'? En nee, het heeft geen invloed, dus maakt het een verschil of je in een poule met 13 of 14 zit, je hebt simpelweg een grotere kans op degradatie (en promotie)

Joost

Well-known member
Beide beweringen zijn dikke onzin.
En moet ik hieruit concluderen, dat ook jij zaterdagverenigingen wil verplichten op zondag te voetballen ?
Waarom dikke onzin, geef eens een fatsoenlijk argument.

Clubjes op recreatief niveau zijn opgericht om letterlijk met wat vrienden tegen een bal aan te trappen. Sommige clubjes besloten op religieuze gronden dat dit op zondag niet mocht, andere clubs voetbalden juist op zondag omdat het de enige vrije dag was toen er nog op zaterdag gewerkt werd.

In de decennia die volgden zijn de clubs steeds meer hun aandacht gaan splitsen. Voetbal werd groter, zowel in omvang als belangrijkheid. Daardoor kwam er naast het recreatieve aspect ook een prestatief deel.

Dat extra onderdeel is in mijn ogen totaal niet meer te verenigen met de beperkingen die clubs zichzelf hebben opgelegd. Als je als club tonnen of zelfs miljoenen betaald aan spelers om sportieve prestaties te leveren dan is het niet uit te leggen dat je jezelf ergens in die prestaties beperkt.

Meedoen in een competitie waarbij prestatie het belangrijkste is heeft uiteindelijk maar 1 doel; kampioen worden in de Eredivisie. Kampioen van Nederland worden. Voor bijna geen enkele club is dat een heel realistisch doel en dus zal iedere club zijn eigen ambitie hebben geformuleerd. Desalniettemin zal die bij iedere club neerkomen op; zo hoog mogelijk spelen met de middelen die beschikbaar zijn.

Niet willen promoveren naar de Eerste Divisie is dan ook niet te verenigen met sportieve ambitie. Zeker als een van de argumenten zoiets triviaals is als de speeldag van (uit)wedstrijden.

Op het niveau waarop het prestatieve het recreatieve duidelijk ontstijgt zouden clubs daarom enkel moeten worden ingedeeld op basis van de meest logische gronden; afstanden. In mijn ogen zijn dat alle niveaus van Hoofdklasse en hoger maar dat is wel een discussie waard.

Niemand zal een individuele voetballer verplichten om op een bepaalde dag te moeten voetballen, maar de vaste speeldag en tijd zou enkel noodzakelijk moeten zijn voor recreatieve voetballers.

Arjen

Member
Kort samengevat :) :

Ik vind, dat voetbalclubs, recreatief en prestatief, wel mogen weigeren op zondag te voetballen.
Ook daarmee rekening houdend, ben ik tegen gemixt voetballen vanwege de te grote nadelen.
Als je in een volwassen en volwaardige competitie wilt meedoen stel je géén voorwaarden aan een speeldag maar pas je je aan. De tijden van Folkert Velten liggen (gelukkig) achter ons.

Joost

Well-known member
Jouw probleem is je uitgangs
De crux van al je argumenten is, dat clubs niet meer zouden mogen weigeren op zondag te voetballen als ze prestatief bezig zijn.
Anders gezegd, dat zaterdagclubs ook op zondag moeten voetballen als ze prestatief ( niet recreatief ) bezig willen zijn.
Ik ben het daar domweg mee oneens.

Ik vind er niets mis mee als clubs niet willen voetballen op zondag, om welke reden dan ook.
Ook niet als clubs prestatief bezig zijn.
En natuurlijk kunnen clubs het hoogste nastreven , rekening houden met bepaalde randvoorwaarden.
Dat doen alle voetbalclubs.

Ik ben er ook van overtuigd, dat het tot een splitsing in of van de KNVB zou leiden wanneer op zondag voetballen door de bond wel verplicht zou worden.
Overigens worden er al zeer vele jaren zaterdagcompetities georganiseerd voor clubs die niet op zondag willen voetballen en heel lange tijd kraaide er geen haan naar. Sterker, het zaterdagvoetbal werd vele jaren lang met de nek aangekeken.

Pas nu het zaterdagvoetbal het zondagvoetbal in vele opzichten overvleugelt, levert het jaloerse blikken en scheve gezichten op en krijg je reacties als van Joost.
Er is m.i. ook niets op tegen, als het zondagvoetbal t.o.v. het zaterdagvoetbal de positie inneemt die omgekeerd tot in pakweg de jaren '80 het zaterdagvoetbal innam.

Ik vind ook , dat het zaterdagvoetbal niets oplegt, aan wie dan ook.
Omdat ze niet op zondag willen voetballen ? Is ook helemaal niet nodig in het zaterdagvoetbal.
Jouw probleem is het perspectief.

Je schaalt zaterdagclubs anders is, maakt ze een aparte groepering. Dat mag, prima zelfs. Maar dan doe je gewoon niet mee in de volledige voetbalpiramide.

Wil je wel meedoen aan de voetbalpiramide en de KNVB Beker dan stel je als club geen extra voorwaarde en neem je zowel de lusten als lasten.

Joost

Well-known member
Het zal niet verbazen, dat ik het met beide zienswijzen oneens ben.

En ik wijs op de gevolgen als meedoen aan " een volwassen en volwaardige competitie " of aan meedoen met " voetbalpiramide en KNVB beker " alleen is voorbehouden aan clubs die ook op zondag willen gaan voetballen.
Als de KNVB zulke eisen gaat stellen, krijgen clubs die niet op zondag willen voetballen hun eigen competities , wellicht buiten de KNVB om.

Uiteraard jullie goed recht daar zo over te denken. Ik vermoed, dat de KNVB dat niet zo erg ziet zitten.
Al was het maar omdat dat , mede gezien de trend van tegenwoordig, hen wel eens flink wat leden kan gaan kosten.
Houd toch eens op om alles in een zaterdag/zondag discussie te trekken en om iedere poging tot verandering te gooien op afgunst.

JMD

Well-known member
Houd toch eens op om alles in een zaterdag/zondag discussie te trekken en om iedere poging tot verandering te gooien op afgunst.
2 oude opaatjes tegen elkaar in een bejaardenhuis: 'ja, jij mag niet naast mij zitten omdat jij mij toen we 8 waren geen lollie gaf'. Dat is een beetje de redeneertrant van NO, oude koeien van 40-50 jaar terug uit de sloot halen... Ben benieuwd of NO de huidige Duitsers de schuld van de oorlog geeft.

Bovenaan