Weekendvoetbal

Joost

Well-known member
broodvoetballers kunnen we missen als kiespijn in het amateurvoetbal.
Nee dat ben ik absoluut niet met je eens. Dat is een kwestie van vraag en aanbod en wanneer dat bij de Nederlandse vereniging niet ten kosten gaat van de aandacht voor de breedtesport ook helemaal geen ramp.

Wellicht onderschat je de nabijheid van het Belgische voetbal en de clubs rond Aken. Daar kun je als voetballer nog best een leuke cent verdienen. Stel je woont in Sittard en je moet met Meerssen in de 3e divisie spelen met haast alle tegenstanders op meer dan een uur rijden of je gaat bij Termien (Genk) of Tongeren spelen waar je meer betaald krijgt, en alle tegenstanders binnen een uur rijden zijn.
 

de waan

Well-known member
Dat is bij Baggio over de grens in de Pruus niet anders. Al valt het tegenwoordig volgens mij best mee hoeveel spelers daar naartoe gaan.

Maar goed, we dwalen wat af.
 

Fregge

Well-known member
Ik lees in de Limburgse krant dat bij de enquête 26 van de 52 clubs hebben gereageerd op de enquête. 23 zat niet te wachten op zaterdagvoetbal, 3 hadden geen mening.
Ik neem aan dat dit gaat over de Limburgse clubs. Even serieus, maar wat voor relevantie hebben die in die enquête? Er gaat voor hun niks of nauwelijks iets veranderen. Weekendvoetbal of niet
 

Joost

Well-known member
Ik neem aan dat dit gaat over de Limburgse clubs. Even serieus, maar wat voor relevantie hebben die in die enquête? Er gaat voor hun niks of nauwelijks iets veranderen. Weekendvoetbal of niet
Er zijn een aantal clubs in Noord Limburg die soms best tegen de regio Nijmegen aanschuren waren ook op zaterdag wordt gespeeld. Maar ten zuiden van Roermond is dat sowieso geen mogelijkheid inderdaad.
 

noordooster

Well-known member

Vele zondagclubs zijn tegen weekendvoetbal. De kranten staan er vol van.
Ze willen desnoods wel tegen de zogenaamde niet-principiële zaterdagclubs.
Dan moeten ze uit op zaterdag. Hoe zit het dan met die spelers die op zaterdag moeten werken, een team begeleiden of een wedstrijd moeten fluiten? En de inkomsten in de eigen kantine gaan vast ook tegenvallen.

Vele zaterdagclubs hebben er ook geen belang bij. Zeker niet als ze op zondag moeten spelen of op zaterdagavond ( als de principiële zaterdagclubs toch worden gedoogd door de rebellenclubs)
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
maar ik blijf het een probleem vinden dat sportparken ongebruikt liggen op de zondag terwijk dat op de zaterdag overvolle parken oplevert.
Misschien kun je zondagclubs verbieden om met seniorenteams in zaterdagcompetities uit te komen.
Vele zondagverenigingen hebben meerdere seniorenteams op de zaterdagmiddag, vaak veel meer dan op zondag ( zoals bij het door jou zo geadoreerde Be Quick Groningen en bij het in dvk vaak genoemde HSC'21 )
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member

Voorlopig nog geen rechtszaak.
De rebelse zondagclubs hebben het idee, dat de KNVB aan hun wensen tegemoet gaat komen.
Ze hebben van de 2e klassen zelf indelingen gemaakt.
Uitgangspunt hierbij : Zoveel mogelijk zaterdag- en zondagclubs gescheiden indelen, principiële zaterdagclubs buitensluiten , en verder alleen gemengd indelen als de afstanden te groot worden.
Wat te grote afstanden precies zijn en of dat afstandscriterium alleen geldt voor zondagclubs, of ook voor principiële en niet- principiële zaterdagclubs, wordt niet duidelijk.
Zouden de KNVB en alle clubs blij worden van die door de rebellen bedachte indeling?
 

Baggio

Active member
Dat is bij Baggio over de grens in de Pruus niet anders. Al valt het tegenwoordig volgens mij best mee hoeveel spelers daar naartoe gaan.

Maar goed, we dwalen wat af.
de trek vanuit Twente naar Duitsland is grotendeels opgehouden. Dus dat valt inderdaad mee.
Geen haalbaar en serieus idee van mij natuurlijk maar ik ben wel voor een compensatie voor clubs die aantoonbaar financiële schade leiden agv het weekendvoetbal. Op te hoesten door de principiële zaterdagclubs.
 

Baggio

Active member

Voorlopig nog geen rechtszaak.
De rebelse zondagclubs hebben het idee, dat de KNVB aan hun wensen tegemoet gaat komen.
Ze hebben van de 2e klassen zelf indelingen gemaakt.
Uitgangspunt hierbij : Zoveel mogelijk zaterdag- en zondagclubs gescheiden indelen, principiële zaterdagclubs buitensluiten , en verder alleen gemengd indelen als de afstanden te groot worden.
Wat te grote afstanden precies zijn en of dat afstandscriterium alleen geldt voor zondagclubs, of ook voor principiële en niet- principiële zaterdagclubs, wordt niet duidelijk.
Zouden de KNVB en alle clubs blij worden van die door de rebellen bedachte indeling?
Rebellen ? Ik zou ze principiële zondagverenigingen noemen.
 

noordooster

Well-known member
ik ben wel voor een compensatie voor clubs die aantoonbaar financiële schade leiden agv het weekendvoetbal. Op te hoesten door de principiële zaterdagclubs.
In zo'n geval is het redelijk om principiële zaterdagclubs een compensatie te schenken als ze worden buitengesloten.

Overigens valt het me op hoe alle zondagmensen zich hier destijds zo fanatiek uitspraken voor het invoeren van het zgn weekendvoetbal in de hogere amateurcompetities en hoe je diezelfde zondagmensen niet hoort nu een aantal rebelse zondagclubs zich erg verzet tegen dezelfde weekendvoetbalplannen van de KNVB voor 2e en 3e klassers.
Verder dan het onrealistische idee dat IJsselmeervogels, Quick Boys en andere principiële zaterdagclubs maar op zondag moeten voetballen komt het vaak niet.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Aangezien we niet meer met een bruine leren bal spelen, internet is doorgedrongen tot de Bible belt en de melkboer niet meer langs de deuren komt; hoe wil je het uitleggen dat prestatief voetbal nog steeds wordt gegijzeld door clubs die vasthouden aan een afspraak van 80 jaar geleden terwijl meer dan 90% van de spelers wel eens heeft afgeweken van die 'regel'.
 

JMD

Well-known member
In zo'n geval is het redelijk om principiële zaterdagclubs een compensatie te schenken als ze worden buitengesloten.

Overigens valt het me op hoe alle zondagmensen zich hier destijds zo fanatiek uitspraken voor het invoeren van het zgn weekendvoetbal in de hogere amateurcompetities en hoe je diezelfde zondagmensen niet hoort nu een aantal rebelse zondagclubs zich erg verzet tegen dezelfde weekendvoetbalplannen van de KNVB voor 2e en 3e klassers.
Simpel, omdat dit nu gewoon een achterhoedegevecht is geworden dat nooit gewonnen gaat worden.

En als een aantal 2e/3eklassers liever alleen op zondag spelen dan mogen ook zij gewoon een eigen competitie beginnen als ze hun zin niet krijgen, daar staat eenieder volgens mij precies hetzelfde in. En verder zijn er natuurlijk veel meer 2e klassen (16?) en 3e klassen (32?), dus de kans dat je daar liever-op-zondag of liever-op-zaterdag competities kan maken is gewoon groter.

Jij wil dingen zien die er niet zijn, je houdt je vast aan een waanbeeld van de jaren 50, verzuiling enz.. Elke sport in NL speelt op elke dag (idd niet altijd op zondag), niemand maakt daar problemen van, alleen een aantal zaterdag- en wat zondagclubs gijzelen het NL voetbal met hun idee dat ze altijd op zaterdag 14.30 of zondag 14.00 moeten spelen, en vergeten dat er ook nog iets bestaat als het collectieve principe.
Het zijn eigenlijk allemaal PVV-clubs: mijn mening is het belangrijkst en wie daar niet aan voldoet mag weg. (waarbij idd op zondag niet willen spelen vanwege je geloof natuurlijk wel geaccepteerd is, alleen dan moet je ook niet nog eisen dat je op een bepaalde tijd speelt)
 

erka

Well-known member
Bovendien zijn het meestal niet de voetballers zelf die er een probleem van maken, maar de besturen en sommige verstokte supporters.
 

Jef400

Well-known member
Bovendien zijn het meestal niet de voetballers zelf die er een probleem van maken, maar de besturen en sommige verstokte supporters.
Verstokte als in net zo oud als de denkbeelden van Noordooster zelf?

Ben klaar met het continue sentimentele geouwehoer op niks af.
 

erka

Well-known member
Het is hetzelfde soort waanbeeld als toen de trein in Nederland kwam en de boeren tegen waren omdat de koeien geen melk meer zouden geven. Maar goed dat we toen niet geluisterd hebben.

De KNVB moet gewoon een knoop doorhakken en wie het er niet mee eens is begint maar een eigen bond. Veel succes bij de rechter ook.
 

noordooster

Well-known member

De BAV steunt de rebellenclub.
En verder vindt deze belangenorganisatie ook dat de clubs niet goed vertegenwoordigd worden door de ledenraad.
Meerdere verenigingen geven aan nog nooit met hun ledenraadsvertegenwoordiger te hebben gepraat.
Ook ten tijde van het invoeren van het weekendvoetbal in de hogere amateurcompetities vertoonde de ledenraad een stemgedrag dat niet overeenkwam met eerdere enquete-uitslagen die de meningen van clubs en leden weergaven.
Raar dat de BAV toen geen kritiek had op de ledenraad, omdat ook hun enquete wat anders aangaf dan de ledenraad.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan