Weekendvoetbal

Pieros

Well-known member
Eens en net als bij de speeldag is het probleem simpel op te lossen en te doen wat in (bijna) alle landen om ons heen gebeurt: 1 standaardteam en thuisclub bepaalt speeldag.

In het begin zal het schuren, onwennig zijn, zullen spelers/toeschouwers en eventueel clubs stoppen, maar uiteindelijk zal het het nieuwe normaal zijn. Als we dan ook promotie/degradatie regelen bij de KKD, zijn we helemaal klaar.
 

Joost

Well-known member
In deze discussie ben ik het wel helemaal eens met NO: het moet maar eens afgelopen zijn met twee teams in standaardklassen van dezelfde club. Je bent één club en je hebt dus één standaardteam in de KNVB competitie. Simpel zat.

Ook zo'n conservatief overblijfsel met een enorme spruitjeslucht.
Het aantal clubs met twee teams daalt al jaren, zeker door het ontmoedigingsbeleid dat wordt gevoerd. Dit 'probleem' lost zichzelf wel op in de komende tijd.
 

erka

Well-known member
In het begin zal het schuren, onwennig zijn, zullen spelers/toeschouwers en eventueel clubs stoppen, maar uiteindelijk zal het het nieuwe normaal zijn. Als we dan ook promotie/degradatie regelen bij de KKD, zijn we helemaal klaar.

Ik geloof er niks van dat spelers dan gaan stoppen. Mijn inschatting is dat de meeste spelers veel te graag willen voetballen en zich wel gaan aanpassen.

Er zullen wel toeschouwers afhaken, maar je krijgt er ook nieuwe bij.
 

Pieros

Well-known member
Ik geloof er niks van dat spelers dan gaan stoppen. Mijn inschatting is dat de meeste spelers veel te graag willen voetballen en zich wel gaan aanpassen.

Er zullen wel toeschouwers afhaken, maar je krijgt er ook nieuwe bij.

Het zullen er niet veel zijn, maar kan me voorstellen dat er spelers zijn die op zaterdag werken en op zondag voetballen zullen afhaken bijvoorbeeld. Of twijfelaars, spelers die toch al de gedachte hebben om eventueel/ een keer te stoppen en door wisselende speeldagen dit nu gaan doen.
 

Fregge

Well-known member
Zelfs als je op zondag voetbalt en dan een keer incidenteel op zaterdag moet voetballen: Het is niet dat op donderdagavond wordt besloten: Oh we spelen nu ineens op zaterdag in plaats van zondag. Kun je lang van te voren rekening mee houden.
 

erka

Well-known member
Zelfs als je op zondag voetbalt en dan een keer incidenteel op zaterdag moet voetballen: Het is niet dat op donderdagavond wordt besloten: Oh we spelen nu ineens op zaterdag in plaats van zondag. Kun je lang van te voren rekening mee houden.

Bovendien als je een enkele keer op zaterdag moet en de rest van het seizoen gewoon op zondag kun je gewoon ervoor kiezen die zaterdag niet mee te spelen.

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar de discussie is nog gepolariseerder dan de VS.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

noordooster

Well-known member

Kennelijk willen de opstandige zondagclubs nog niet direct naar de rechter stappen.
En dat was toch echt de bedoeling als ze hun zin niet kregen.
Betekent het dat Jan Dirk van der Zee toch een aantal van de 5 eisen van die zondagclubs heeft ingewilligd?
(Zoals bijv. het buitensluiten van zgn principiële zaterdagclubs )
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Eens en net als bij de speeldag 1 standaardteam en thuisclub bepaalt speeldag.
Als de KNVB principiële zaterdagclubs ( die dus nog nooit met een team op zaterdag hebben gespeeld, die in hun statuten hebben staan niet op zondag te voetballen, die vallen onder het mede door de KNVB ondertekende convenant) gaat dwingen om op zondag te voetballen, verwacht ik dat het tot een scheuring in het Nederlandse amateurvoetbal gaat leiden.
Ik neem aan dat van der Zee en consorten dat ook wel door hebben.
 

Joost

Well-known member
Als de KNVB principiële zaterdagclubs ( die dus nog nooit met een team op zaterdag hebben gespeeld, die in hun statuten hebben staan niet op zondag te voetballen, die vallen onder het mede door de KNVB ondertekende convenant) gaat dwingen om op zondag te voetballen, verwacht ik dat het tot een scheuring in het Nederlandse amateurvoetbal gaat leiden.
Ik neem aan dat van der Zee en consorten dat ook wel door hebben.
Maar als een club die altijd op zondag heeft gevoetbald graag op zondag wil voetballen tegen een club die altijd op zaterdag heeft gespeeld dan vind jij dat de historie en eis van één van de twee clubs altijd moet worden gevolgd.

Heb je nu ondertussen echt niet door hoe hypocriet dat is?
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

noordooster

Well-known member
Maar als een club die altijd op zondag heeft gevoetbald graag op zondag wil voetballen tegen een club die altijd op zaterdag heeft gespeeld dan vind jij dat de historie en eis van één van de twee clubs altijd moet worden gevolgd.
Bij nagenoeg al die clubs spelen hun jeugdteams gewoon op zaterdag en hebben de senioren iha tot hun 19e op zaterdag gevoetbald
En overigens vind ik ook dat de KNVB de afspraken in het convenant moet nakomen..
En verder gaf ik aan, wat volgens mij de consequentie wordt als de KNVB die afspraken niet zou nakomen en principiële zaterdagclubs zou dwingen op zondag te voetballen.
 
Laatst bewerkt:

Pieros

Well-known member
Als de KNVB principiële zaterdagclubs ( die dus nog nooit met een team op zaterdag hebben gespeeld, die in hun statuten hebben staan niet op zondag te voetballen, die vallen onder het mede door de KNVB ondertekende convenant) gaat dwingen om op zondag te voetballen, verwacht ik dat het tot een scheuring in het Nederlandse amateurvoetbal gaat leiden.
Ik neem aan dat van der Zee en consorten dat ook wel door hebben.

Die scheuring zou goed kunnen, al kan het ook een ‘eventuele dreiging’ zijn die in realiteit mee zal vallen (zoals ook met de Europese Super League).
En als het wel tot een echte scheiding leidt, dan is het maar zo.
 

bqandy

Well-known member
Laat de zondagclubs de stap naar de rechter maar eens maken. Misschien kan de rechter dan oordelen of dat recht om alleen op zaterdag te spelen van de principiele clubs stand houdt.
 

de waan

Well-known member
Opvallend voorbeeldje dit seizoen ook bij jullie in de competitie, @bqandy

Surhusterfean speelt nooit op zondag. Dat hoeven ze dus kennelijk niet. Dat kan alleen maar zijn omdat ze sinds hun oprichting (in 2024) geen team op zondag hebben gehad. Maar het slaat natuurlijk nergens op, aangezien een van de fusiepartners een een eeuwigheid op zondag heeft gespeeld.

Ben benieuwd of zoiets stand houdt bij de rechter.
 

gevegt

Well-known member
Het lijkt mij dat een rechter alleen zaterdagclubs in het gelijk stellen om niet op zondag te spelen als dat in hun statuten hebben staan.
 

noordooster

Well-known member
Opvallend voorbeeldje dit seizoen ook bij jullie in de competitie, @bqandy

Surhusterfean speelt nooit op zondag. Dat hoeven ze dus kennelijk niet. Dat kan alleen maar zijn omdat ze sinds hun oprichting (in 2024) geen team op zondag hebben gehad. Maar het slaat natuurlijk nergens op, aangezien een van de fusiepartners een een eeuwigheid op zondag heeft gespeeld.

Ben benieuwd of zoiets stand houdt bij de rechter.
Als er een paar jaar geleden bij de fusie in t Fean een nieuwe club met nieuwe statuten werd opgericht en er bij die nieuwe zaterdagclub geen enkel team op zondag voetbalde is het in KNVB-termen een zogenaamde principiële zaterdagclub.
Als ze wel een team op zondag hebben laten voetballen, moet hun vlaggenschip ook op zondag opdraven.
Dat is meerdere za-zo fusieclubs, zoals bv Winsum, Klazienaveen, Dedemsvaart, Zuidwolde en straks ook Hollandscheveld wel het geval.
Ik heb begrepen, dat bv CVVO in Lemmer daarom ook alleen maar wil fuseren als alles op zaterdag gaat voetballen.

Overigens is er van het belachelijke buitensluiten van principiële zaterdagclubs, zoals sv Grol en de andere opstandige zondagclubs willen, in de divisies geen sprake geweest. Zou daar ook aparte competities hebben gegeven, want je hebt daar nogal wat principiële zaterdagclubs.
De zondagclubs kiezen dan thuis nogal eens voor de zaterdagavond. In de tweede divisie bij bv HFC en De Treffers.

Een veel voorkomend argument van zondagverenigingen om niet op zaterdag of alleen op zaterdagavond te willen aantreden is het "overvolle" sportpark op zaterdag. Tegelijkertijd zie je dat vele zondagverenigingen ook meerdere seniorenteams op zaterdag hebben. Niet zelden meer op zaterdag dan op zondag.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
De voorzitter van Grol, 1 van de rebellerende zondagclubs, wil nog geen open kaart spelen over wat er donderdag jl besproken is met de KNVB en of de zondagclubs een rechtszaak beginnen tegen de KNVB.
Ze waren dat stellig van plan als hun 5 eisen niet zouden worden ingewilligd.
Kennelijk heeft de KNVB toezeggingen gedaan aan de opstandelingen, anders zouden ze direct al een rechtszaak aan gaan spannen.
Maar of de KNVB iets heeft toegezegd en wat hullen Raben enz. zich richting de pers in stilzwijgen.
Ook lobbyist Raymond Willemsen heb ik verder nog niks zien melden.
Tot dusverre komt alleen naar buiten dat het een fijn gesprek was en dat de KNVB voor komend seizoen vasthoudt aan (een vorm van) weekendvoetbal in de 2e en 3e klassen.
 
Bovenaan