Weekendvoetbal

Bonehead

Well-known member
Ik had het over grote sporten als hockey, volleybal, basketbal, handbal, honkbal, ijshockey. Noem ze maar op.
Eén van de meest beoefende teamsporten in Nederland: Korfbal. "Toevallig" ook vaak beoefend in Christelijke plaatsen en ook daar kent men deze scheiding.
Daar is het gewoon duidelijk. Thuisclub bepaalt en anders doe je maar niet mee. En over amateurvoetbal in de rest van de wereld. Nergens is zo'n conservatief sfeertje als in Nederland.
Of je gaat maar lekker onderling lekker voetballen. Daar hebben de principiële zaterdagclubs geen enkele moeite mee.

O wee als ik om zaterdag 18:00 moet kijken want dat vind ik niet gezellig! Oi oi oi, stel je toch voor dat je een keertje op zondag moet voetballen. De wereld vergaat.
Dat vonden er meer. Ik was er tenminste. Ik had liever op zondagmiddag gevoetbald maar mijn mening is niet zo zwaar als die van een ander en de meerderheid heeft besloten dat er niet op zondag wordt gevoetbald. Dan kan ik dat accepteren of naar een andere club gaan.
En ondertussen wordt kerk na kerk gesloopt en verkocht omdat ze leeg staan. En ondertussen maar drugs gebruiken in die dorpen.
En dat speelt ook in de bijbelgordel? Of alleen in steden en grote plaatsen?
Ook op zondag. En fors betalen, want we zijn toch amateurs of niet dan?
Dat doen ze ook bij zondagclubs. En ook daar wordt het vaak ontkend. Ik ken plenty enough voorbeelden hiervan.
Absoluut grote ergernis. De hypocrisie, het ontiegelijke conservatisme en angst voor verandering bij clubs en bij de KNVB.
Ik niet. Ik kan het toch niet veranderen. Dan accepteer ik het maar. De KNVB kennelijk ook. Er zijn mensen die denken dat principiële clubs zullen buigen onder druk. Dat gaan ze dus niet doen. Die richten nog liever weer hun eigen bond op dan dat ze buigen. Ik ben wel eens benieuwd of het ooit zal veranderen. Van mij mag het, maar ik denk niet dat ik het nog meemaak.
 

noordooster

Well-known member
Thuisclub bepaalt en anders doe je maar niet mee.
Dat zou betekenen dat elke voetbalclub die niet op zondag kan (statuten) of wil spelen niet "mee kan doen".
En waar moeten die clubs dan naar toe?
Een soort van eigen bond onafhankelijk van de KNVB oprichten waarin men niet wordt gedwongen op zondag te voetballen?
Zal de KNVB blij mee zijn.
Overigens zou het me in zo'n geval niet verbazen als ook zgn niet-principiële zaterdagclubs zich aansluiten.

En trouwens de claim alsof racisme, betalen van spelers, het gebruik van drugs en het te hoog inschatten van eigen toeschouwersaantallen alleen zouden voorkomen in dorpen en steden met hoog spelende zaterdagclubs lijkt me enigszins overdreven.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
En dat speelt ook in de bijbelgordel? Of alleen in steden en grote plaatsen?

Ja, meer in de bijbelgordel. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Alleen het is nog vaak een taboe.

Dat zou betekenen dat elke voetbalclub die niet op zondag kan (statuten) of wil spelen niet "mee kan doen".
En waar moeten die clubs dan naar toe?
Een soort van eigen bond onafhankelijk van de KNVB oprichten waarin men niet wordt gedwongen op zondag te voetballen?
Correct. Die gaan naar hun eigen wereldje.
 

JMD

Well-known member
Ja, meer in de bijbelgordel. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Alleen het is nog vaak een taboe.


Correct. Die gaan naar hun eigen wereldje.
Maar dan idd ook niet meer meedoen aan knvb beker, zelf scheidsrechter regelen enz. Moet je zien hoe snel.ze dan met hangende pootjes terugzijn
 

Bonehead

Well-known member
En trouwens de claim alsof racisme, betalen van spelers, het gebruik van drugs en het te hoog inschatten van eigen toeschouwersaantallen alleen zouden voorkomen in dorpen en steden met hoog spelende zaterdagclubs lijkt me enigszins overdreven.
Tuurlijk wel. Bij zaterdagclubs heerst statutaire racisme, Op zondag voetballen ze voor 3 consumptiebonnen en een letter van banket bij Sinterklaas. Leden van zaterdagclubs hebben in tegenstelling tot zondagclubs altijd de neus vol en saboteren ze de toeschouwersaantallen om beter voor de dag te komen. Dat is toch algemeen bekend. Het betekent uiteraard niet dat zondagclubs Roomser dan de Paus zijn. In tegendeel!
Ja, meer in de bijbelgordel. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Alleen het is nog vaak een taboe.
Zou kunnen. Mij niet bekend. Ik vind het dan wel vreemd dat die politieke partij met die verachtelijke gedachtengang waar mensen uit die omgeving doorgaans op stemmen nog altijd zeer stabiel is
Maar dan idd ook niet meer meedoen aan knvb beker, zelf scheidsrechter regelen enz. Moet je zien hoe snel.ze dan met hangende pootjes terugzijn
Denk jij dit nou echt of is de wens de vader van de gedachte. Kuchtfietserij in ieder geval, maar dat zal je stiekem zelf ook wel weten.
 

noordooster

Well-known member
Maar dan idd ook niet meer meedoen aan knvb beker, zelf scheidsrechter regelen enz. Moet je zien hoe snel.ze dan met hangende pootjes terugzijn
En dan gaan die principiële zaterdagclubs met hun hangende pootjes opeens wel "gewoon" op zondag voetballen?
Lijkt me niet.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
En dan gaan die principiële zaterdagclubs met hun hangende pootjes opeens wel "gewoon" op zondag voetballen?
Lijkt me niet.
Ik heb al meerdere keren gezegd (maar ja, lezen blijft moeilijk) dat principiële zaterdagclubs wat mij betreft altijd het recht houden niet op zondag te hoeven spelen.
 

JMD

Well-known member
Denk jij dit nou echt of is de wens de vader van de gedachte. Kuchtfietserij in ieder geval, maar dat zal je stiekem zelf ook wel weten.
Die wens kan ook bij jou de vader van de gedachte zijn…
Als zaterdagclubs ineens niet meer aan de beker mogen meedoen en zelf alles moeten gaan regelen dan wil ik het nog wel eens zien ja. (En ook voor jou nog een keer: nee, principiële zaterdagclubs hoeven van mij nooit op zondag te spelen, maar de rest van de week wel)
 

noordooster

Well-known member
Ik heb al meerdere keren gezegd (maar ja, lezen blijft moeilijk) dat principiële zaterdagclubs wat mij betreft altijd het recht houden niet op zondag te hoeven spelen.
Je reageert op een opmerking van erka : "" Een aparte piramide voor principiele clubs die daar niet in meewillen en lekker in hun eigen zuil willen blijven voetballen. Veel plezier."" met een duimpje.
Daarbij was je opmerking over hangende pootjes , scheidsrechters enz. een reactie op erka's "correct , die gaan naar een eigen wereldje", doelend op dat elke zaterdagclub maar op zondag moet voetballen, ook principiële.
Verder geef je ergens anders inderdaad wel aan dat het convenant gerespecteerd moet worden, dit in tegenstelling tot anderen hier.
Maar waarom dan die opmerking over hangende pootjes enz. als je het dan alleen hebt over niet-principiële zaterdagclubs die niet op zondag willen voetballen. Die doen dat nu immers toch al wel. Op zijn minst verwarrend.
 
Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Je reageert op een opmerking van erka : "" Een aparte piramide voor principiele clubs die daar niet in meewillen en lekker in hun eigen zuil willen blijven voetballen. Veel plezier."" met een duimpje.
Daarbij was je opmerking over hangende pootjes , scheidsrechters enz. een reactie op erka's "correct , die gaan naar een eigen wereldje", doelend op dat elke zaterdagclub maar op zondag moet voetballen, ook principiële.
Verder geef je ergens anders inderdaad wel aan dat het convenant gerespecteerd moet worden, dit in tegenstelling tot anderen hier.
Maar waarom dan die opmerking over hangende pootjes enz. als je het dan alleen hebt over niet-principiële zaterdagclubs die niet op zondag willen voetballen. Die doen dat nu immers toch al wel. Op zijn minst verwarrend.
Nee hoor. Hij geeft dan aan dat ze een keuze hebben: óf accepteren dat je op zondag speelt óf zelf alles regelen met andere principiële zaterdagploegen
 

Baggio

Active member
Zondagclubs die hun thuiswedstrijden gedwongen op zaterdag moeten afwerken: niet meer van deze tijd maar op korte termijn onvermijdbaar.
Zaterdag-principielen die dan ook nog durven te klagen over late aanvangstijden: laat je nakijken en blijf aub weg van de velden.

In sommige regio's moet er echt maatwerk komen en daarnaast pleit ik voor meer inspraak/overleg onderling om te komen tot goede afspraken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

de waan

Well-known member
Scheveningen heeft ook wel eens op zondag gespeeld toch? Omdat AFC kampioen kon worden
Scheveningen is ook helemaal geen zaterdagclub, hebben zelfs nog profvoetbal gespeeld (SHS) en hadden tot diep in deze eeuw een zondag 1. Enige reden dat die niet op zondag hoeven is dat ze het convenant hebben getekend van zaterdagclubs, net als bijvoorbeeld Volendam. Wat dan op zich al weer heel raar is, als ze helemaal geen zaterdagclub zijn.
 

Joost

Well-known member
Het meest logische is dat Scheveningen destijds opkwam in het zaterdagvoetbal en net als alle zaterdagclubs lid is geworden van de BZV. Zodoende zijn ze op de ledenlijst gekomen die in het convenant terechtgekomen is.

Bijzonder blijft wel dat het convenant dit zegt;
De KNVB garandeert de BZV dat bij deze organisatie (ultimo juni 2013) aangesloten verenigingen die principieel alleen op zaterdag voetballen, nimmer genoodzaakt zullen worden tot het spelen van competitie- en/of bekerwedstrijden op zondag.

En dat bij de introductie van het weekendvoetbal is gezegd dat de volledige ledenlijst niet op zondag hoeft te spelen.
 

noordooster

Well-known member
Sv Grol uit Groenlo is het niet eens met de KNVB-regels voor het zogenaamde weekendvoetbal en eist kennelijk aanpassingen.
Als de KNVB niet aan de eisen voldoet overweegt de club (samen met anderen) juridische stappen:

Weekendvoetbal
Er zijn inmiddels een tweetal gesprekken met de KNVB geweest waarvan één met de directeur amateurvoetbal, de heer Jan Dirk van der Zee. Deze gesprekken verliepen in goede sfeer maar helaas moeten we constateren dat de KNVB daarin op geen enkele wijze tegemoet is gekomen aan onze bezwaren en ook niet wilde meegaan in de door ons aangedragen oplossingsrichtingen om de pijn voor de zondagclubs te verzachten. Daarom hebben wij een brief gestuurd waarin we duidelijke randvoorwaarden beschrijven onder welke we bereid zijn om mee te gaan in het weekendvoetbal. We verwachten nu van de KNVB een duidelijke reactie, dat men deze randvoorwaarden accepteert. Als dit niet of onvoldoende het geval is, zullen we ons met de andere clubs beraden op juridische stappen.
 

JMD

Well-known member
Wat is het toch bij sommige clubs dat men meent te kunnen bepalen wat iedereen moet doen?
 

noordooster

Well-known member
En welke de randvoorwaarden zijn van Grol waaraan de KNVB moet voldoen om juridische stappen te vermijden.
Iets in de richting van dat alle zaterdagclubs op zondag moeten gaan spelen ?
Of dat Grol in de competitie bij alleen maar zondagclubs wil worden ingedeeld?
Van der Zee en consorten hebben steeds benadrukt dat ze het zogenaamde weekendvoetbal er door wilden drukken om daarmee het teruglopende zondagvoetbal te helpen.
En dat leidt niet alleen bij zaterdagclubs (vooral bij de als niet-principiële aangeduide) tot bezwaren, maar toch ook bij zondagclubs, vooral in regio's waar nog niet veel verenigingen zijn overgestapt naar het zaterdagvoetbal.
 
Bovenaan