Weekendvoetbal

Fregge

Well-known member
Eigenlijk wil het bestuur van Grol dus dat zaterdagploegen op zondag gaan spelen. Zou een perfecte oplossing zijn
 

erka

Well-known member
Bestuursmededeling sv Grol:

Weekendvoetbal

Al enige tijd is er bij de KNVB sprake van een zogenaamde voetbalpiramide en dat heeft tot gevolg dat clubs in de landelijke divisies en de 1e klassen gemengd ingedeeld worden, dus zowel zaterdag- als zondagclubs in één competitie. Ons eigen eerste elftal heeft hier in het seizoen 2023-2024 al kennis mee mogen maken en dat was geen feest om het maar zachtjes uit te drukken. Het gevolg is namelijk dat je normaal gesproken de thuiswedstrijd op de eigen vaste speeldag en tijd kunt spelen, dus in ons geval zondagmiddag om 14.30 uur, en de uitwedstrijd op de vaste speeldag en tijd van de tegenstander. Als die tegenstander een zaterdagclub is, betekent dat dus dat je de uitwedstrijd als zondagclub op zaterdagmiddag moet spelen en omgekeerd. Het idee van dit weekendvoetbal is door de KNVB ingevoerd vanuit het perspectief van prestatievoetbal en verbetering van de aansluiting tussen de landelijke en districtscompetities. Naar onze mening gaat het bij amateurvoetbal echter niet alleen om de prestatie op het veld maar ook (en misschien zelfs nog wel meer) om de sociaal maatschappelijke betekenis voor alle mensen die bij het voetbal betrokken zijn. En dan behalve de voetballers en coaches, met name ook de vele vrijwilligers en toeschouwers. De overgrote meerderheid van al die mensen heeft een bepaalde vaste structuur voor de invulling van hun weekend waar het voetbal dan een onderdeel van is. Het element weekendvoetbal als onderdeel van de voetbalpiramide, oftewel het feit dat de wedstrijden niet meer op een vaste dag in het weekend plaatsvinden, is een enorme inbreuk op die structuur en dus op het sociaal-maatschappelijke leven van al die bij het voetbal betrokken mensen. Hier komt nog bij dat de zondagclubs zeer sterk worden benadeeld bij dit weekendvoetbal. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de zogeheten ‘principiële zaterdagclubs’ al hun wedstrijden dus thuis én uit, altijd op een zaterdag mogen spelen en als gevolg daarvan de zondagclub gedwongen wordt om zelfs ook hun thuiswedstrijd op de zaterdag te spelen tegen die ‘principiële zaterdagclubs’. Daar komt nog bij dat de laatste 2 of 3 competitiewedstrijden allemaal tegelijk moeten worden gespeeld om een eerlijk competitieverloop te bewerkstelligen. Dus als er dan ook slechts één ‘principiële zaterdagclub’ in de competitie zit, dan spelen alle clubs die laatste 2 of 3 wedstrijden op de zaterdag, ongeacht of er 2 zondagclubs tegen elkaar spelen. In onze ogen is dit helemaal niet fair en heeft dit helemaal niets met eerlijke competitie te maken. Als bestuur van s.v. Grol hebben wij daarom via een brief aan de ledenraad van de KNVB geprobeerd om te voorkomen dat dit weekendvoetbal verder uitgerold wordt naar de 2e t/m 5e klasse. Wij hebben daarvoor van maar liefst circa 80 clubs een steunverklaring gekregen, maar tot zover tevergeefs want inmiddels is het besluit door de bestuurder van de amateurtak van de KNVB genomen om het weekendvoetbal in te voeren voor de 2e t/m 3e klasse met ingang van het seizoen 2026-2027 en mogelijk dat dit in de toekomst nog verder wordt uitgerold naar ook de 4e en 5e klasse. We geven echter nog niet op en willen, gezamenlijk met alle clubs die ons steunen, met de KNVB-bestuurder om tafel om onze standpunten met krachtige argumenten over te brengen, teneinde te proberen een en ander nog ten goede te keren. We gaan tegelijkertijd ook onderzoeken welke juridische mogelijkheden we eventueel hebben om dit besluit geheel of zoveel mogelijk terug te draaien. Wordt vervolgd.

Wat een veel te lang en slecht geschreven lulkoek.
 

noordooster

Well-known member
Ooit was de verhouding zaterdag/zondag in de amateur divisies zo'n beetje fifty - fifty.
Miv het komend seizoen zijn de verhoudingen als volgt (beloftenteams niet meegerekend)
2e Divisie: 18 teams , 2 zondag (AFC wordt op voetbal.nl als zaterdagploeg gerekend)
3e Divisie A : 18 teams, 6 zondag
3e Divisie B: 18 teams, 9 zondag
4e Divisie A: 16 teams, 7 zondag
4e Divisie B: 16 teams, 5 zondag
4e Divisie C: 16 teams, 14 zondag
4e Divisie D: 16 teams, 4 zondag
 

Fregge

Well-known member
Ooit was de verhouding zaterdag/zondag in de amateur divisies zo'n beetje fifty - fifty.
Miv het komend seizoen zijn de verhoudingen als volgt (beloftenteams niet meegerekend)
2e Divisie: 18 teams , 2 zondag (AFC wordt op voetbal.nl als zaterdagploeg gerekend)
3e Divisie A : 18 teams, 6 zondag
3e Divisie B: 18 teams, 9 zondag
4e Divisie A: 16 teams, 7 zondag
4e Divisie B: 16 teams, 5 zondag
4e Divisie C: 16 teams, 14 zondag
4e Divisie D: 16 teams, 4 zondag
Okay, en dan?
 

Joost

Well-known member

Nogmaals een artikel in de Gelderlander ( van 11-10 jl. ) waarin enkele zondagclubs uit Oost aangeven de gang naar de rechter te overwegen
Begrijpend lezen is een kunst. Dit is namelijk een column van Raymond Willemsen die een aangeboren hekel heeft aan alles wat de KNVB doet en voorstelt. Er is geen enkele club die een gang naar de rechter overweegt, het is een gedachtenspinsel van Willemsen zelf.

Dat hij regelmatig kennis die hij ongetwijfeld wel heeft kennelijk vergeet komt ook in deze column tot uiting.

De mogelijkheid bestaat dan dat OBW uit Zevenaar op zaterdagmiddag in Lunteren speelt en een week later op zaterdagavond thuis aantreedt tegen Nunspeet. In plaats van, zoals nu, op zondagmiddag voetballen tegen bekende clubs als DVC’26 en Varsseveld.
Het is geografisch vrijwel uitgesloten OBW bij die 2 clubs zou worden ingedeeld. En het is ook wel heel gemakkelijk om een derby te vergelijken met de wedstrijd die het verste weg zou zijn. Dat is normaal toch vooral een zaterdagclubkwaaltje.

Zitten Achterhoekse clubs als RKZVC en Grol te wachten op duels met SDC’12 uit Denekamp en Losser op zaterdag?
Nee, absoluut niet. Inkomstenderving door teruglopende kantine-inkomsten en entreegelden, spelers die op zaterdag niet meer kunnen werken of jeugdtrainer bij hun club kunnen zijn.
Ja het zou kunnen dat Grol en RKZVC worden ingedeeld bij Twente maar zowel Losser als SCD'12 zijn fusieclubs die voortkomen uit zondagverenigingen. Die worden dus gewoon op zondag uitgenodigd in Grol en Zieuwent.

Maar toch begrijp ik de zorgen van de clubs uit de Achterhoek en West Friesland ook. Zaterdagvoetbal is een olievlek die vanuit de Biblebelt steeds verder om zich geen grijpt. De clubs uit de rand komen steeds vaker voor de keuze te staan; meedoen of verre afstanden accepteren. Dat laatste hebben de zaterdagclubs zelf nooit echt ervaren omdat ze grotendeels vanuit een cluster zijn ontstaan.

We hebben er in Limburg gelukkig geen last van maar de KNVB zal echt moeten nadenken over maatwerk. Poules met een heel gering aantal principiele zaterdagclubs moet je eigenlijk voorkomen omdat zondagclubs zich dan altijd moeten aanpassen. En dat terwijl de zondagclubs qua veldbezetting in het weekend veel logischer ingedeeld zijn.

Eigenlijk is er maar één logische oplossing; niet willen voetballen op zondag moet een individuele keuze zijn en de thuisclub bepaald speeldag & tijdstip.
 

Fregge

Well-known member
Overigens moeten zaterdagclubs zich in zo'n geval juist vaak aanpassen naar idiote tijdstippen op zaterdagavond
Ze kunnen 's middags spelen hoor als ze niet om 18:00 willen spelen. Dan wel een dag later. Dus er is een keuze. Rijnvogels doet dat ook wel eens nu.

M.a.w. principiele zaterdagclubs moeten maar worden gedwongen op zondag te voetballen.
Met dat belachelijke idee zou dat hele weekendvoetbal nooit doorgegaan zijn.
Nee hoor, dat zegt Joost niet. Die zegt: "Het hoort er bij dus moet je er dan maar bij neerleggen". Beetje hetzelfde als: "Ik wil geen wielrenfiets kopen of huren, maar wel graag wielrennen". Dat gaat niet
 

Joost

Well-known member
Uiteraard sloeg "niets geschreven door Willemsen" op de hier nieuw aangehaalde West-Friese en Brabantse stukken over zondagclubs die het zgn weekendvoetbal niet zien zitten
Dat stuk uit de Gelderlander was hier al eerder geplaatst en uiteraard had iedereen al gezien dat journalist Willemsen dat had geschreven.
Ik heb eigenlijk geen idee wat je bedoelt. Jij schrijft letterlijk dat clubs een gang naar de rechter overwegen terwijl dat er gewoon niet staat.

"maar zowel Losser als SCD'12 zijn fusieclubs die voortkomen uit zondagverenigingen."
SDC is een fusieclub voortgekomen uit een zaterdag- en een zondagclub.
In zo'n geval kan een fusie vaak alleen maar doorgaan onder de voorwaarde dat prestatievoetbal op zaterdag plaatsvindt.
In Losser werd op zeker moment besloten tot een overstap naar het zaterdagvoetbal.
Ja dus? In beide gevallen zijn het clubs die niet principieel anti-zaterdag zijn.

"meedoen of verre afstanden accepteren. Dat laatste hebben de zaterdagclubs zelf nooit echt ervaren."
Onzin. Lang niet alle zaterdagverenigingen speelden/spelen in een regio met vele zaterdagclubs.
Vele hebben in de zaterdagcompetities ver moeten reizen voor hun uitwedstrijden, maar klaagden daar i.h.a. niet over.
Omdat steeds meer verenigingen overstappen naar het zaterdagvoetbal, is dat probleem minder groot geworden.
Noem even een poule op 2e klasse niveau op zaterdag met clubs uit Rotterdam, Amsterdam én Oss.

"Poules met een heel gering aantal principiele zaterdagclubs moet je eigenlijk voorkomen omdat zondagclubs zich dan altijd moeten aanpassen."
Altijd? Nauwelijks dan toch?
Overigens moeten zaterdagclubs zich in zo'n geval juist vaak aanpassen naar idiote tijdstippen op zaterdagavond.
Denk aan een laatste speelronde waarop alle duels maar op zaterdag moeten worden gespeeld.
Je snapt toch ook wel dat het om 17:00 ipv 14:30 spelen een betrekkelijk kleine aanpassing is ten opzichte van het verplicht moeten spelen op een heel andere dag?

"Eigenlijk is er maar één logische oplossing; niet willen voetballen op zondag moet een individuele keuze zijn en de thuisclub bepaald speeldag & tijdstip"
M.a.w. principiele zaterdagclubs moeten maar worden gedwongen op zondag te voetballen.
Met dat belachelijke idee zou dat hele weekendvoetbal nooit doorgegaan zijn.
Ik begrijp na zoveel jaar nog steeds niet hoe je deze redenatie kunt blijven volgen. Clubs die weigeren om op zondag te spelen mogen dat recht uitoefenen maar clubs die graag op zondag spelen moeten zich altijd aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Bonehead

Well-known member
Ik denk dat meer dan 90% voor is… maar je houdt altijd fossielen…
Ik denk ook dat 90% van de zondagclubs voor zijn. 0% van de principiële zaterdagclubs maar dat geldt kennelijk niet voor jouw berekening
Het is geografisch vrijwel uitgesloten OBW bij die 2 clubs zou worden ingedeeld. En het is ook wel heel gemakkelijk om een derby te vergelijken met de wedstrijd die het verste weg zou zijn. Dat is normaal toch vooral een zaterdagclubkwaaltje.
Statstieken en leugens. Mensen zijn selectief als ze hun mening willen doordrukken. Voor een voorbeeld zie hierboven.
Ja het zou kunnen dat Grol en RKZVC worden ingedeeld bij Twente maar zowel Losser als SCD'12 zijn fusieclubs die voortkomen uit zondagverenigingen. Die worden dus gewoon op zondag uitgenodigd in Grol en Zieuwent.
En terecht naar mijn mening. Al zou daar een NO het denk ik niet mee eens zijn.

Maar toch begrijp ik de zorgen van de clubs uit de Achterhoek en West Friesland ook. Zaterdagvoetbal is een olievlek die vanuit de Biblebelt steeds verder om zich geen grijpt. De clubs uit de rand komen steeds vaker voor de keuze te staan; meedoen of verre afstanden accepteren. Dat laatste hebben de zaterdagclubs zelf nooit echt ervaren omdat ze grotendeels vanuit een cluster zijn ontstaan.
Dat klopt grotendeels. Maar principiële zaterdagclubs buiten de bijbelgordel hebben bewust die keuze gemaakt en accepteren daarmee dat ook zij verdere afstanden moeten maken. Zo hebben een jarenlang tegen DZSV gevoetbald. Die zaten altijd in een uithoek.

We hebben er in Limburg gelukkig geen last van maar de KNVB zal echt moeten nadenken over maatwerk. Poules met een heel gering aantal principiele zaterdagclubs moet je eigenlijk voorkomen omdat zondagclubs zich dan altijd moeten aanpassen. En dat terwijl de zondagclubs qua veldbezetting in het weekend veel logischer ingedeeld zijn.
Je moet juist voorkomen dat een zondagclub bij allemaal zaterdagclubs inkomt. Juist dan moet die zondagclub veel concessies maken waar ze ongetwijfeld niet blij van worden.

Eigenlijk is er maar één logische oplossing; niet willen voetballen op zondag moet een individuele keuze zijn en de thuisclub bepaald speeldag & tijdstip.
Bijna veertig jaar geleden heb ik de keuze gemaakt om als (inmiddels officieel) onkerkelijk individu lid te worden van een principiële zaterdagclub. Door mijn lidmaatschap heb ik de statuten van de vereniging te accepteren. Als ik en de meerderheid van de leden dit veranderd wil zien dan moeten wij dat indienen op de ALV. Ik heb geen problemen om op zondag te voetballen. Sommige clubgenoten wel. Ik heb dat maar te accepteren. We zijn één vereniging en de keuze is aan de persoon waar hij lid van wordt.

"maar zowel Losser als SCD'12 zijn fusieclubs die voortkomen uit zondagverenigingen."
SDC is een fusieclub voortgekomen uit een zaterdag- en een zondagclub.
In zo'n geval kan een fusie vaak alleen maar doorgaan onder de voorwaarde dat prestatievoetbal op zaterdag plaatsvindt.
In Losser werd op zeker moment besloten tot een overstap naar het zaterdagvoetbal.
Heel fout voorbeeld. SDC heeft een aantal jaar met een standaard team louter op zondag gevoetbald. Er zijn overigens wel voorbeelden waarbij het wel zal kloppen. Maar SDC dus niet. Mooi club met een geweldige voetbalopvatting. Ik vind het leuk dat ze het nu goed doen. Maar dit uiteraard geheel terzijde.

Maar goed: Ik heb nog nooit iemand van een zaterdagclub gehoord die het kon apriciëren dat zijn club om 18 uur moest voetballen. Helemaal niemand! Er werd hier in de buurt gejuichd omdat hun club degradeerde uit de 1ste klasse omdat ze dan in ieder geval weer op "normale" tijden konden voetballen. De mens is doorgaans een gewoontedier. We hebben ooit een tijd de aanvangstijd verlaat naar 15 uur, maar dat werd al snel terug gedraaid omdat het serieus omzet kostte. De tuffel stonden klaarblijkelijk om 17 uur op tafel. Ik voetbal zelf ook het liefste op zaterdag om 14:30 uur. Maar goed: Ik ben dan niet zo conservatief en denk dat we die concessie maar moeten maken. Een paar seizoenen geleden speelden op bedompte zaterdagavond bij SCD. Normaal nemen we een kleine 100 man mee naar uitwedstrijden. Nu stond er in totaal nog geen 20 man langs de lijn. Dat vind ik niet gezellig.

Ik ga verder niet mee in de natte droom van mensen die denken dat ze kunnen dwingen dat principiële zaterdagclubs op zondag gaan voetballen. Dat is een illussie en gaat zeker in de nabije toekomst niet gebeuren.
 

erka

Well-known member
De oplossing is volgens mij nogal simpel. Maak twee piramides naast elkaar.

1. De piramide die uiteindelijk vanaf de Eredivisie tot en met zo laag mogelijk amateurvoetbal voor standaardelftallen is en waar de thuisclub de speeldag bepaalt en de rest moet dat maar volgen. Zoals in 99% van alle landen en in 99% van alle sporten op aarde.
2. Een aparte piramide voor principiele clubs die daar niet in meewillen en lekker in hun eigen zuil willen blijven voetballen. Veel plezier.
 

JMD

Well-known member
Precies, waarbij wat mij betreft de eisen van de convenant clubs wel blijven dat ze niet op zondag hoeven te spelen. Maar voor de rest niet zeuren. Bij elke andere sport dan voetbal is het heel normaal om doordeweeks een duel te spelen, en dat kan dan de ene week op maandag zijn de andere week op woensdag enz… maar hier in nl hebben we een groep mensen dat zo autistisch is dat als ze een keer om 18.00 moeten spelen op zaterdag ipv om 14.30 dat ze helemaal van de leg zijn… (of misschien moeten ze dan thuis zijn van moeder de vrouw en durven ze dat niet te zeggen ;) )
 
Laatst bewerkt:

Bonehead

Well-known member
De oplossing is volgens mij nogal simpel. Maak twee piramides naast elkaar.

1. De piramide die uiteindelijk vanaf de Eredivisie tot en met zo laag mogelijk amateurvoetbal voor standaardelftallen is en waar de thuisclub de speeldag bepaalt en de rest moet dat maar volgen. Zoals in 99% van alle landen en in 99% van alle sporten op aarde.
2. Een aparte piramide voor principiele clubs die daar niet in meewillen en lekker in hun eigen zuil willen blijven voetballen. Veel plezier.
Ik denk dat elke princiële zaterdagclub voor is met punt twee. Maar gaan we dan niet terug bij af? Zonder die clubs hoden we alleen een paar zondagclubs over die bestaan omdat ze drie comsumptiebonnen geven en letter van banket bij Sinterklaas. Er wordt immers niet betaald ook al staan ze bij Siers op de loonlijst terwijl ze er nooit gewerkt hebben maar zijn ze wel lid van Quick'20.

En natuurlijk hoeven we het hier te hebben over trefbal en andere miniscule sporten. Laat hun lekker op maandag biljarten als ze dat willen!

Het scheelt wel dat er dan geen racisme meer is de piramide!
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
En natuurlijk hoeven we het hier te hebben over trefbal en andere miniscule sporten. Laat hun lekker op maandag biljarten als ze dat willen!

Ik had het over grote sporten als hockey, volleybal, basketbal, handbal, honkbal, ijshockey. Noem ze maar op. Daar is het gewoon duidelijk. Thuisclub bepaalt en anders doe je maar niet mee. En over amateurvoetbal in de rest van de wereld. Nergens is zo'n conservatief sfeertje als in Nederland. O wee als ik om zaterdag 18:00 moet kijken want dat vind ik niet gezellig! Oi oi oi, stel je toch voor dat je een keertje op zondag moet voetballen. De wereld vergaat. En ondertussen wordt kerk na kerk gesloopt en verkocht omdat ze leeg staan. En ondertussen maar drugs gebruiken in die dorpen. Ook op zondag. En fors betalen, want we zijn toch amateurs of niet dan?

Absoluut grote ergernis. De hypocrisie, het ontiegelijke conservatisme en angst voor verandering bij clubs en bij de KNVB.
 
Bovenaan