Voetbal op de schop/Super League

SanMark.

Well-known member
Stel je word kampioen in de tweede divisie en je wil drie x blijven trainen is dat toch prima?

Dat zuivert zich van zelf weer recht , en als je er met 3x trainen erin blijft heb je het ook uitstekend gedaan.
 

Friesland

Well-known member
Hoe zou deze nieuwe voorgestelde organisatie anders zijn dan de huidige sectie Betaald Voetbal binnen de KNVB? Ik bedoel de sectie BV staat volgens mij al behoorlijk los van de rest van de KNVB.

Is dit weer een idee uit de koker van een een of ander onderzoeksbureau?
Of denken bepaalde clubs hiermee de 5/6e meerderheidsregel te kunnen omzeilen en een inkrimping van de Eredivisie af te dwingen?
 

JMD

Well-known member
Wat een lachwekkend interview was dat... Dat het in de omroepwereld misschien makkelijk is om NL en BEL te laten samenwerken (werd nou serieus Expeditie Robinson als voorbeeld gegeven voor de BeNeLiga omdat daar ook NL en BEL deelnemers samen doen)
 

ALenstra

Well-known member
Gisteren in Studio Voetbal wist Kees Jansma te melden dat men weer gaat praten over een hervorming van de competities. De bedoeling zou zijn dat Eredivisie en Eerste Divisie onder één besluitvorming gaan vallen. Verder wil men er van af dat een vijf/zesde meerderheid nodig is voor besluiten.
 

JMD

Well-known member
Gisteren in Studio Voetbal wist Kees Jansma te melden dat men weer gaat praten over een hervorming van de competities. De bedoeling zou zijn dat Eredivisie en Eerste Divisie onder één besluitvorming gaan vallen. Verder wil men er van af dat een vijf/zesde meerderheid nodig is voor besluiten.
Jep. En tevens zou men naar 16 ere en 16 KKD-clubs gaan en de Jongteams weg... Wat er met de overige 2 clubs zou gebeuren praatte men overheen. Dat zou volgens Jansma de oplossing zijn om te voorkomen dat Ajax van Heracles met 5-0 wint, en dat dat nu vaker voorkomt dan vroeger. Niemand stelde hem de vraag waarom dat soort uitslagen dan vroeger ook best wel voorkwamen en hoe het teruggaan naar 16 teams dit soort uitslagen voorkomt, Heracles staat immers (onderkant) middenmoot. Hij had het er wel over dat bij het verdwijnen van Jongteams Ajax, PSV enz meer spelers gaan uitlenen aan eredivisieploegen, maar daar geloof ik niet zo in, gebeurt nu ook al wel.
Ik denk momenteel dat niet zozeer de onderkant zwakker wordt, maar dat met name Ajax wegspurt van de rest.

Verder zouden er dan ook playoffs komen, met een kampioenscompetitie (ik neem aan volgens Belgisch model). En ja, dan krijg je een spannend slot, maar de 30 duels ervoor gaan voor de topploegen nergens om, want Ajax, AZ, PSV en Feyenoord moeten het wel heel bont maken willen ze buiten de top 6 vallen.

Echt, wat mij betreft mogen we naar 16 ploegen, denk dat dat qua belasting beter is, maar dan zonder de playoffs, want dan krijg je juist 6 duels meer (10 duels in PO bij 6 teams). En zonder Jongteams ook geen gek idee en dan met 18 teams in de KKD. Maar ook als er wel Jongteams zijn, dan heb je 22 teams in de KKD, dat kan imo ook best, want dan hebben de ploegen 2 thuisduels meer (extra inkomsten) en er is ruimte zat in de speelkalender van de KKD.
 

JMD

Well-known member
Nee absoluut niet. Play Offs zijn de leukste wedstrijden om mee te maken als neutrale toeschouwer.
Precies. Maar dan wel die PO om promotie/degradatie en de laatste Europese plek. Want dat is voor veel ploegen een hoofdprijs, daar strijden ze het hele jaar voor (of om er proberen uit te blijven (degradatiePO)). Maar playoffs om de titel gaan de reguliere competitie qua bovenaan echt compleet verkloten.

En zou het nou zo zijn geweest dat er 1 ploeg al jarenlang bovenuit stak, dan kan je via PO nog kunstmatig spanning creëeren, maar de laatste 11 seizoenen zijn 5x beslist op de laatste speeldag, en vorig jaar had zomaar de 6e keer kunnen zijn. En alleen PSV in 2015 en 2018 was voor de 32e speelronde kampioen. Dus spanning is er genoeg bovenaan, ook op deze manier.
 

Deathprod

Active member
Nee echt niet. Je kunt als club beter een paar keer tegen die beloften spelen dan dat je langs de kant staat als het om de prijzen gaat.

Het probleem qua competitievervalsing met de beloftenteams is ook eenvoudig op te lossen. Stel voor alle profclubs een maximale selectie in van 25 spelers. Voor de Onder 21 slechts 21 spelers. Clubs mogen 4 vaste dispensatie spelers uit het eerste aangeven aan het begin van het seizoen. 3 veldspelers tot 23 jaar en 1 keeper tot 25 jaar. Deze 4 spelers pendelen dan tussen de 2 teams. Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn.
 
Bovenaan