Voetbal op de schop/Super League

JMD

Well-known member
Nee absoluut niet. Play Offs zijn de leukste wedstrijden om mee te maken als neutrale toeschouwer.
Precies. Maar dan wel die PO om promotie/degradatie en de laatste Europese plek. Want dat is voor veel ploegen een hoofdprijs, daar strijden ze het hele jaar voor (of om er proberen uit te blijven (degradatiePO)). Maar playoffs om de titel gaan de reguliere competitie qua bovenaan echt compleet verkloten.

En zou het nou zo zijn geweest dat er 1 ploeg al jarenlang bovenuit stak, dan kan je via PO nog kunstmatig spanning creëeren, maar de laatste 11 seizoenen zijn 5x beslist op de laatste speeldag, en vorig jaar had zomaar de 6e keer kunnen zijn. En alleen PSV in 2015 en 2018 was voor de 32e speelronde kampioen. Dus spanning is er genoeg bovenaan, ook op deze manier.
 

Deathprod

Well-known member
Nee echt niet. Je kunt als club beter een paar keer tegen die beloften spelen dan dat je langs de kant staat als het om de prijzen gaat.

Het probleem qua competitievervalsing met de beloftenteams is ook eenvoudig op te lossen. Stel voor alle profclubs een maximale selectie in van 25 spelers. Voor de Onder 21 slechts 21 spelers. Clubs mogen 4 vaste dispensatie spelers uit het eerste aangeven aan het begin van het seizoen. 3 veldspelers tot 23 jaar en 1 keeper tot 25 jaar. Deze 4 spelers pendelen dan tussen de 2 teams. Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn.
 

Batigoal

Well-known member
Ik vraag bij zoiets dan altijd af of Heracles opeens veel beter speelt tegen Ajax als ze 4 wedstrijden minder spelen in een seizoen? Of is FC Dordrecht opeens een bloeiende vereniging als ze een paar wedstrijden minder hebben? Zolang je de 'sleur' niet doorbreekt met wezenlijke verschillen (kan van alles zijn; van uitgebreide playoffs tot BeneLiga of doorstroom nieuwe teams vanuit de amateurs of veel meer degradanten op ieder niveau) gaat er natuurlijk maar weinig veranderen. Ik snap dat het voor bestuurders wel aardig is om hun voetafdruk te zetten met wat hervormingen, maar volgens mij vergt het niveau proberen te verhogen radicalere plannen.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij hebben maar weinig amateurclubs de behoefte om te degraderen naar de eerste divisie.
Het voordeel van spelen bij de amateurs is voor spelers ook dat ze vaak slechts 3 keer 's avonds trainen en het gemakkelijk kunnen behappen naast een studie of een baan. In het betaald voetbal ligt dat moeilijker.
Verder zou ik niet graag toe willen naar een situatie dat clubs uit de Tweede Divisie vooral hun best gaan doen om niet kampioen te worden, om dat dan verplicht een degradatie naar de eerste divisie volgt.
Dat onderstreepte klopt volgens mij niet... :)

Verder eens met het laatste, maar het moet dus ook mogelijk worden (dus aanpassen licentie-eisen) om met spelers die 3x trainen KKD te spelen... En gezien de resultaten in de bekers de laatste jaren kan een ploeg als Katwijk of de Vogels zich op die manier makkelijk handhaven in de KKD. Dat moet toch kunnen? En ploegen die dan niet goed genoeg zijn vallen vanzelf weg uit die KKD
 

JMD

Well-known member
Ik vraag bij zoiets dan altijd af of Heracles opeens veel beter speelt tegen Ajax als ze 4 wedstrijden minder spelen in een seizoen? Of is FC Dordrecht opeens een bloeiende vereniging als ze een paar wedstrijden minder hebben? Zolang je de 'sleur' niet doorbreekt met wezenlijke verschillen (kan van alles zijn; van uitgebreide playoffs tot BeneLiga of doorstroom nieuwe teams vanuit de amateurs of veel meer degradanten op ieder niveau) gaat er natuurlijk maar weinig veranderen. Ik snap dat het voor bestuurders wel aardig is om hun voetafdruk te zetten met wat hervormingen, maar volgens mij vergt het niveau proberen te verhogen radicalere plannen.
Het grote probleem momenteel is vooral dat Ajax langzamerhand de eredivisie gaat ontstijgen. En dat zie je eigenlijk dit seizoen pas voor het eerst. Maar dat los je niet op (voor zover het oplosbaar is, zie de overmacht van Bayern, Juve, PSG) door maar minder clubs in de competitie te doen.
En verder zijn er meer 'grote uitslagen', maar kunnen we momenteel toch niet spreken dat Ajax nou qua punten zo ontzettend ver uitloopt. En stel dat dat dit seizoen wel zou gebeuren, dan is dat dan dus pas de eerste keer.
 

Fregge

Well-known member
Niet de nummer 3 tegen 16 en dan de nummer 2 rechtstreeks laten promoveren en 17 laten degraderen?
Nee, liever niet. Maar dat is mijn mening. Nummer 3 tegen nummer 16 er bij is ook goed. Ook leuker denk ik. Zolang de nummer 9 van de KKD maar niet kan promoveren.
 

JMD

Well-known member
Je leest dus weer eens niet goed. Jij hebt het over degraderen naar de eerste divisie. Dat betekent dat ze eredivisie zouden spelen...
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Je leest dus weer eens niet goed. Jij hebt het over degraderen naar de eerste divisie. Dat betekent dat ze eredivisie zouden spelen...
Nee, jij wel, haha.

Hij schrijft bewust degraderen, omdat het voor de 'amatuerclubs' een stap achteruit is als ze 'echt' betaald voetbal gaan spelen
 
Bovenaan