Deathprod
Well-known member
Jep. En tevens zou men naar 16 ere en 16 KKD-clubs gaan en de Jongteams weg... Wat er met de overige 2 clubs zou gebeuren praatte men overheen. Dat zou volgens Jansma de oplossing zijn om te voorkomen dat Ajax van Heracles met 5-0 wint, en dat dat nu vaker voorkomt dan vroeger. Niemand stelde hem de vraag waarom dat soort uitslagen dan vroeger ook best wel voorkwamen en hoe het teruggaan naar 16 teams dit soort uitslagen voorkomt, Heracles staat immers (onderkant) middenmoot. Hij had het er wel over dat bij het verdwijnen van Jongteams Ajax, PSV enz meer spelers gaan uitlenen aan eredivisieploegen, maar daar geloof ik niet zo in, gebeurt nu ook al wel.
Ik denk momenteel dat niet zozeer de onderkant zwakker wordt, maar dat met name Ajax wegspurt van de rest.
Als ze daarbij ook afspreken dat de TV gelden eerlijker worden verdeeld zoals in Engeland bijvoorbeeld, dan kan dat financieel een mooie boost zijn voor clubs uit het rechterrijtje. In de PL wordt ongeveer 2/3 van het budget eerlijk verdeeld over de clubs. Dus als we voor het gemak 90 miljoen aanhouden, dan gaat er dus 60 miljoen eerlijk verdeeld worden. 60/16 = 3,75 miljoen. Plus nog een gedeelte op basis van prestaties. De clubs onderdaan krijgen dan zo'n 5 miljoen per seizoen. Dat is nu maar de helft. Met 2 a 3 miljoen extra kunnen die clubs zich flink gaan versterken, bovendien krijgen ze er mogelijk in de nabije toekomst nog geld van de bettingsites bij. Lijkt me alleen maar goed voor de Eredivisie. Top 5 zal gaan inleveren, maar die hebben de mogelijkheid om dat geld ruimschoots via de Europa Cups binnen te halen.
Maar inderdaad die play-offs moet je echt niet aan beginnen.