Voetbal op de schop/Super League

JMD

Well-known member
We kijken en vergelijken in alles met het buitenland. Alleen met onze voetbaltijden moet alles bij het oude blijven.
In Engeland spelen er ook gewoon soms 5-6-7 duels op zaterdag 16.00.
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen in NL.
Alsof een duel zonder Ajax of Feyenoord (en PSV) een echte meerwaarde heeft voor supporters van de niet-deelnemende clubs. Denk dat de supporters van een duel als Willem II - Roda veel liever op een normale zondagmiddag tijd spelen (of zatavond) dan op een idiote tijd omdat FOX dat uit wil zenden. De supporters van die clubs kijken toch wel.

Verder las ik laatst die Chris Woerts weer over zijn plannetje van voetballen met de kerst 'want dat doen ze overal'. Dat doen ze juist nergens, op Engeland na, maar daar is dat traditie. (En daar zijn er juist mensen die er van af willen wegens de belasting van de spelers) We hebben het 3 jaar in NL geprobeerd, dat was niet echt een succes... Maar nee, Woerts ziet weer dollartekens (net als de Eredivisie CV in 2005 toen ze de PO's invoerden... Ajax - Feyenoord is nog nooit zo slecht bezocht geweest, normaal een duel dat je spreekwoordelijk 3x kan uitverkopen, maar bij die PO van 2005 zat er iets van 30.000 man. Kijkcijfers vielen ook tegen... Maar goed, dat wil Woerts en de Hypercubes van deze wereld niet horen, die schieten gewoon een plan de wereld in, hangen er onrealistische getallen aan, en als het dan tegenvalt zijn ze alweer met een volgend plan bezig.
 

Forza AZ

Well-known member
Verder las ik laatst die Chris Woerts weer over zijn plannetje van voetballen met de kerst 'want dat doen ze overal'. Dat doen ze juist nergens, op Engeland na, maar daar is dat traditie.
In Belgi? doen ze ook sinds een aantal jaar. Verder inderdaad buiten de Britse competities (vrijwel) nergens. OK, in Turkije soms, maar daar vieren ze geen Kerst natuurlijk.
 

SanMark.

Well-known member
In Engeland spelen er ook gewoon soms 5-6-7 duels op zaterdag 16.00.
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen in NL.
Alsof een duel zonder Ajax of Feyenoord (en PSV) een echte meerwaarde heeft voor supporters van de niet-deelnemende clubs. Denk dat de supporters van een duel als Willem II - Roda veel liever op een normale zondagmiddag tijd spelen (of zatavond) dan op een idiote tijd omdat FOX dat uit wil zenden. De supporters van die clubs kijken toch wel.

Verder las ik laatst die Chris Woerts weer over zijn plannetje van voetballen met de kerst 'want dat doen ze overal'. Dat doen ze juist nergens, op Engeland na, maar daar is dat traditie. (En daar zijn er juist mensen die er van af willen wegens de belasting van de spelers) We hebben het 3 jaar in NL geprobeerd, dat was niet echt een succes... Maar nee, Woerts ziet weer dollartekens (net als de Eredivisie CV in 2005 toen ze de PO's invoerden... Ajax - Feyenoord is nog nooit zo slecht bezocht geweest, normaal een duel dat je spreekwoordelijk 3x kan uitverkopen, maar bij die PO van 2005 zat er iets van 30.000 man. Kijkcijfers vielen ook tegen... Maar goed, dat wil Woerts en de Hypercubes van deze wereld niet horen, die schieten gewoon een plan de wereld in, hangen er onrealistische getallen aan, en als het dan tegenvalt zijn ze alweer met een volgend plan bezig.

Buitenland is niet alleen Engeland en ook daar word er gevoetbald tot op de maandagavond, in Spanje is geen enkele dubbele wedstrijd het word allemaal achter elkaar gepland tot aan de maandag aan toe. En dat geld voor bijna alle landen.
 

Maasveld

Well-known member
In de VI staat een interessant verhaal met FC Groningen directeur Hans Nijland. Over een Atlantic League zegt hij: "Ontkomen we niet aan. Want in feite worden we uitgesloten van de Champions League. Ik kijk niet eens meer. Totaal onvoorspelbaar en dus oninteressant."

Vreemde conclusie.
 

JMD

Well-known member
Buitenland is niet alleen Engeland en ook daar word er gevoetbald tot op de maandagavond, in Spanje is geen enkele dubbele wedstrijd het word allemaal achter elkaar gepland tot aan de maandag aan toe. En dat geld voor bijna alle landen.

Itali? 6-7 duels op zondagmiddag, Duitsland 6 duels op zaterdagmiddag. Frankrijk veel duels tegelijk op zondag.
Ja, ik ken het verhaal van Spanje, maar er zijn dus ook veel competities die juist een flinke bulk tegelijk spelen.
 

Joost

Well-known member
Een verschil met het buitenland is dat daar 1 vast tijdstip is waarop wedstrijden gepland worden. Italie heeft zondagmiddag, Duitsland en Engeland zaterdagmiddag en Belgie en Frankrijk zaterdagavond.

In Nederland heeft iedere club een andere voorkeur.
 

JMD

Well-known member
Een verschil met het buitenland is dat daar 1 vast tijdstip is waarop wedstrijden gepland worden. Italie heeft zondagmiddag, Duitsland en Engeland zaterdagmiddag en Belgie en Frankrijk zaterdagavond.

In Nederland heeft iedere club een andere voorkeur.
Maar die verschillende voorkeur is er altijd geweest, en dan kan je toch ook gewoon 4 duels zat.avond hebben en 5 zondagmiddag?
 

zwammy

Well-known member
Een verschil met het buitenland is dat daar 1 vast tijdstip is waarop wedstrijden gepland worden. Italie heeft zondagmiddag, Duitsland en Engeland zaterdagmiddag en Belgie en Frankrijk zaterdagavond.

In Nederland heeft iedere club een andere voorkeur.

Er waren er juist teveel met de voorkeur voor de zaterdagavond. Daarom moeten clubs vaker op zondag thuis dan ze zouden willen.
 

Joost

Well-known member
Maar die verschillende voorkeur is er altijd geweest, en dan kan je toch ook gewoon 4 duels zat.avond hebben en 5 zondagmiddag?

Die is pas in de jaren 80 ontstaan toen clubs lichtmasten kregen. In Belgi? is die omslag op het hoogste niveau geheel geweest, in Nederland zijn er profclubs gebleven die liever zondagmiddag speelden.

Groot verschil met andere landen is ook dat Nederland alle duels live op het scherm wil. Dat is in andere landen ook niet het geval.

Als het aan mij ligt gaan we in Nederland ook toe naar een vaste zaterdagavond 20:00 waarop alle duels gepland worden. Dan verschuiven we 1 duels naar vrijdagavond en 2 duels naar zondag, eentje om half 2, eentje om half 4. Op zaterdag een duel om 18:45 en 20:45, de overige 4 duels om 20:00.
 

JMD

Well-known member
Die is pas in de jaren 80 ontstaan toen clubs lichtmasten kregen. In Belgi? is die omslag op het hoogste niveau geheel geweest, in Nederland zijn er profclubs gebleven die liever zondagmiddag speelden.

Groot verschil met andere landen is ook dat Nederland alle duels live op het scherm wil. Dat is in andere landen ook niet het geval.
Maar dat is dan ook wat ik aangaf...
 

Batigoal

Well-known member
Wat ik zou willen weten hoe het staat met onze manier van opleiden; is daar al iets in veranderd? Twee jaar geleden had je dat fiasco van een congres met alle voetbalbobo's van het land, waar o.a. bondscoach Hiddink en ik geloof Van Marwijk vroegtijdig de zaal verlieten. Daarop kwam een rapport over hoe het anders zou moeten wat weer van alle kanten werd afgekraakt als weinig vernieuwend. En hoe staat de vlag er nu bij, weet iemand dit?

In de VI staan de laatste jaren regelmatig interessante verhalen over hoe het opleiden vernieuwd kan worden en hoe ze dat elders doen. O.a. stukken met Jonk en zijn club, en de pionier van de revolutie in het Belgische voetbal staan me nog voor de geest. Ik zou zo graag eens willen weten of dat soort vernieuwingen ook in Nederland worden opgepakt.
 

noordooster

Well-known member
Wat ik zou willen weten hoe het staat met onze manier van opleiden; is daar al iets in veranderd? Twee jaar geleden had je dat fiasco van een congres met alle voetbalbobo's van het land, waar o.a. bondscoach Hiddink en ik geloof Van Marwijk vroegtijdig de zaal verlieten. Daarop kwam een rapport over hoe het anders zou moeten wat weer van alle kanten werd afgekraakt als weinig vernieuwend. En hoe staat de vlag er nu bij, weet iemand dit?

In de VI staan de laatste jaren regelmatig interessante verhalen over hoe het opleiden vernieuwd kan worden en hoe ze dat elders doen. O.a. stukken met Jonk en zijn club, en de pionier van de revolutie in het Belgische voetbal staan me nog voor de geest. Ik zou zo graag eens willen weten of dat soort vernieuwingen ook in Nederland worden opgepakt.

Misschien is het goed om de trainers opleiding in Nederland nog eens kritisch tegen het licht te houden.
Er wordt alom geklaagd over het niveau van het Nederlandse voetbal en de Nederlandse trainers bij buitenlandse clubs die nog een beetje voorstellen worden ontslagen.
Oa de in Nederland nogal bewierookte Frank de Boer stond in Itali? en in Engeland binnen de kortste keren op straat.
Zomaar wat missers die me te binnen schieten ( dit is trouwens niet " het bewijs" van een slechte trainersopleiding ):
Op dit moment wordt Dick Advocaat alom geprezen, maar het is wel de man van de slechtste wissel bij het Nederlands elftal ooit.
Ron Jans zag het bij Heerenveen niet zitten met Bas Dost. Nu schopt hij de ene na de andere erin in Portugal.
Joop Gall zag het bij Emmen niet zitten in Wout Weghorst. Nu wordt hij bij AZ erg gewaardeerd.
Guus Hiddink hield Arjen Robben bij PSV de eerste wedstrijden op de bank, nadat men in Groningen allang wist dat hij een sensatie op de Nederlandse velden was.
 
Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
RB Leipzig wil Justin Kluivert halen, waarschijnlijk voor komende zomer als vervanger van Forsberg. Hoop natuurlijk absoluut niet dat hij vertrekt, maar Leipzig zou dan voor zo'n jong talent wel een goede stap zijn.

Fortuna Dusseldorf heeft ook interesse. Vraag is of Kluivert zo'n stap wel aankan, hij kan beter ergens heen gaan waar hij elke week speelt.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Lachen. Ik zie het gewoon voor me. ElSimao die met een rood hoofd de wereld van google induikt, om al die beweringen over z'n clubje met harde feiten te logenstraffen. Buiten regent het. Binnen horen we het driftig getik op het toetsenbord. "Begroting Dusseldorf" >>> SEARCH "Toeschouwersaantallen Ajax" >>> SEARCH. IJverig en met het tongetje van inspanning uit z'n mond, noteert El Simao alle feitjes en cijfertjes zorgvuldig op een notitieblokje. Na een half uurtje driftig browsen is het pleit beslecht: Ajax is cijfermatig natuurlijk veel sterker dan Dusseldorf. "Zie je nou wel... ik wist het toch", zegt ElSimao - stiekem toch een beetje opgelucht - tegen niemand in het bijzonder. Snel logt hij weer in op DVK... en slaat 'zij die twijfelden aan Ajax' met 2 welgemikte zinnen om de oren. "120 miljoen versus 17,5 miljoen... dat zal ze leren!". Even twijfelt hij nog of hij met een smiley gaat afsluiten. Uiteindelijk kiest hij voor een sardonisch 'haha'... Zelfvoldaan laat ElSimao zich in zijn stoel vallen. Het scherm staat nog open. Hij kan nu rustig afwachten wat de reacties op zijn onweerlegbare argumentatie zullen zijn. Het leven is soms bijzonder mooi, voor een ElSimao.

Je zit dicht bij de waarheid, verwacht ik :duim:
 

Batigoal

Well-known member
Fortuna Dusseldorf heeft ook interesse. Vraag is of Kluivert zo'n stap wel aankan, hij kan beter ergens heen gaan waar hij elke week speelt.

Ok.

Je zit dicht bij de waarheid, verwacht ik :duim:

Ja goed, als toeschouwersaantallen en begrotingen leidend zijn in het voetbal, dan behoren een aantal Chinese en vooral Iraanse clubs tot de grootste clubs ter wereld. Lijkt me dus niet. Grote clubs is uiteraard subjectief, maar buiten Engeland en Duitsland kraait er natuurlijk geen haan naar Bristol City of Fortuna D?sseldorf, maar wel naar Ajax, PSV of Feyenoord. Snap niet waarom je daarover moet discussi?ren eigenlijk.
 

Friesland

Well-known member
Wat betreft de aanvangstijdstippen in de Eredivisie is het duidelijk dat de TV rechten een grote rol spelen. FOX wil als uitzendgerechtigde natuurlijk zoveel mogelijk wedstrijden uit kunnen zenden. Er werd al geopperd om wedstrijden naar de maandag te verplaatsen om een extra uitzendmoment te cre?ren. Dat lijkt mij een onzalig plan.

Het belangrijkste voor FOX zou moeten zijn dat er op ieder tijdstip een wedstrijd is: vrijdag 20:00, zaterdag 18:30 en 20:45*, zondag 12:30, 14:30 en 16:45. Dat zijn 6 wedstrijden. Die overige drie wedstrijden zouden gewoon gespeeld moeten worden op de speeldag en het tijdstip dat de voorkeur heeft van de thuisclub (tenzij de burgemeester daar problemen mee hebben), dat is nu niet het geval.
* FOX geeft in werkelijkheid de voorkeur aan een wedstrijd om 19:45.

Wat betreft Europees voetbal zijn er gewoon beslissingen gemaakt door de UEFA die landen buiten de "grote" vier landen enorme benadelen. Slechte resultaten van de Nederlandse teams werken daarbij niet mee. De enige oplossing voor de Nederlandse clubs of iedere club buiten de top-4 is als de UEFA besluit om beslissingen terug te draaien of door de gehele opzet van de Europese clubcompetities te hervormen.
 

zwammy

Well-known member
Ja goed, als toeschouwersaantallen en begrotingen leidend zijn in het voetbal, dan behoren een aantal Chinese en vooral Iraanse clubs tot de grootste clubs ter wereld. Lijkt me dus niet. Grote clubs is uiteraard subjectief, maar buiten Engeland en Duitsland kraait er natuurlijk geen haan naar Bristol City of Fortuna D?sseldorf, maar wel naar Ajax, PSV of Feyenoord. Snap niet waarom je daarover moet discussi?ren eigenlijk.

Daar ging het ook niet over. D?sseldorf is natuurlijk ook niet zo'n goed voorbeeld wat Satyr gebruikt.

Rb Leipzig mooie stap inderdaad. Zullen komende tijd nog wel subtop Duitsland blijven.
 
Bovenaan