Voetbal op de schop/Super League

SanMark.

Well-known member
Het gaat toch maar om 1 ding en dat is winnen. En dan heb je spelers die over de grens gaan om aanvallers af te stoppen en de grensrechter pakt ook zijn puntjes mee.

De amateurclub die zegt dat hun grensrechter eerlijk vlagt liegt simpelweg. Ik loop al heel veel jaren mee in het amateurvoetbal op meerdere niveau's en ik heb nog nooit een eerlijke grensrechter gezien. Je hebt hooguit hele valse en iets minder valse.

Ik heb ooit gehoord van een grensrechter die volkomen rechtvaardig vlagde. Na 5 wedstrijden werd hij bedankt voor de moeite omdat de spelers van het 1e niet meer met hem wensten te spelen.

Of je het leuk vindt of niet maar zo gaat het nu eenmaal.

Volkomen belachelijk dat clubs daar achter staan. (Bijna) alle clubs hebben een mond vol over zonder respect geen voetbal ( meest walgelijk kreet die ooit bedacht is maar dat ter zijde) maar dan wel de grensrechter op de schouders dragen als die de punten heeft binnen gesleept. Dat je als speler in de emotie van de wedstrijd boos op je eigen grens bent kan ik me heel goed voorstellen maar mede door deze foute grensrechters vliegt met enige regelmaat de vlam in de pan bij het amateur voetbal. Daarnaast onthouden deze mensen de toeschouwers aan de kant van diverse doelpunten of gevaarlijke situaties voor de goal en dat is toch waar elke voetballiefhebber op zit te wachten, op goals spanning en sensatie.

Zelfde als met clubscheidrechters die de kleintjes fluiten, en daar al opzettelijk verkeerd fluiten om hun eigen team/club te bevoordelen. Zulke mensen moeten gelijk op het matje komen bij het bestuur. Wil je als club echt onderscheid maken ten opzichte van andere clubs is dit een hele goede eerste stap.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die groep was ik dan nog vergeten. Los van de ontwikkeling van de jonge talenten gaat het inderdaad ook ten koste van het spelplezier van jeugdspelers en het kijkplezier van de supporters/aanhang.
 

Shayman

New member
Zelfde als met clubscheidrechters die de kleintjes fluiten, en daar al opzettelijk verkeerd fluiten om hun eigen team/club te bevoordelen. Zulke mensen moeten gelijk op het matje komen bij het bestuur. Wil je als club echt onderscheid maken ten opzichte van andere clubs is dit een hele goede eerste stap.
Daar hadden wij wel een goed voorbeeld in de positieve zin, toen ik nog jeugd speelde heel lang terug was de vader van onze stopper vaak de scheids en hij kreeg vaak 5 minuten (net als veel anderen) maar hij kreeg ook altijd een pets op z'n harses waardoor hij een kwartier niet wou/kon koppen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Op zich hadden we vaak wel een neutrale scheidsrechter bij ons op de club, maar de tegenstander had nooit de gebruiksaanwijzing van die man waardoor je er alsnog voordeel van had. Die accepteerde geen gescheld op het veld. Daardoor stonden vaker tegenstanders een paar minuten aan de kant dan spelers van ons (je had altijd wat domme kneuzen met een te grote Amsterdamse mond in je team). Mijn vader heeft nog met die scheidsrechter gevoetbald en het was zelf iemand die de hele wedstrijd door aan het schelden en tieren was. Buiten het veld een echte gentlemen.

Vanaf de C-tjes had je op die manier eigenlijk vrijwel iedere wedstrijd last van arbitrage die de boel liep de fucken. Niet bevordelijk voor de sfeer en het spelplezier.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Ik ben ook met enige regelmaat clubscheidsrechter geweest bij de Fjes en Etjes maar dan haal je het toch niet in je hoofd om het voor 7 of 8 jarigen te verpesten door gemeen te fluiten.

Opvallende vaak wel was dat je bij de tokkie clubs ( lees je mee Mug wat betreft Alcides) en bij de zeer gelovige clubs als bv Staphorst Urk en een Genemuiden om maar wat te noemen zeer vaak benadeelt werd door de clubscheidsrechter.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik heb zelf als ik het goed heb van de F-tjes tot en met de C-tjes gefloten. Niet over gepeinsd om bewust je eigen club te bevoordelen. Wat vervolgens wel eens ervoor zorgt dat je de coach van je eigen club die zelf aan de andere kant van het veld grensrechtertje speelt kwaad wordt als je een doelpunt wegens buitenspel afkeurt. De lamlul heeft zelf er wel eens voor gezorgd dat een bekerwedstrijd van mij werd gestaakt, omdat meneer als scheidsrechter in de rust aan het bier zat.
 

gevegt

Well-known member
In Dalfsen heb je twee clubs, ASC en SVD. In de jeugd wist je van te voren dat als uit speelde nooit won. Iedereen wist het en niemand deed er wat aan.
 

Maasveld

Well-known member
In de C1 moesten we tegen EHC, een tokkieclub uit Hoensbroek. Die verloren uit alles met dikke cijfers, thuis hadden ze nog geen punt verloren. De grens en scheids kregen het tegen ons voor elkaar om na de op een doelpunt volgende aftrap nog een doelpunt at te keuren. In de 2de helft stonden we 1-2 voor, en kregen 2 man van ons voor lichte overtredingen '5 minuten.' We hebben de laatste 20 minuten met 10 man en de laatste 15 minuten met 9 man gespeeld. Na 10 minuten blessuretijd maken we 1-3 en was het direct afgelopen. Ondanks de overwinning hebben we een klacht ingediend, EHC kreeg voor de rest van het seizoen een neutrale scheids en eindigde met een dikke 100 tegendoelpunten. Zo erg heb ik het nooit meer meegemaakt.
 

Methone

New member
'Geen competitievervalsing door spelen op kunstgras'

De KNVB hield donderdag een kenniscongres over het ideale veld naar aanleiding van het groeiende aantal kunstgrasmatten in het Nederlandse betaalde voetbal. Een van de prangende vragen die werd beantwoord is die over competitievervalsing. Onderzoek wees uit dat daarvan geen sprake was.

http://www.vi.nl/nieuws/geen-competitievervalsing-door-spelen-op-kunstgras.htm

Toch vraagd het een andere manier van spelen op kunstgras. Er is een flink verschil hoe de bal rolt en stuiterd bijvoorbeeld. Technische teams zijn in het voordeel op kunstgras. Kick and Rush gaat beter op echt gras. Het mooiste zou zijn als alle teams gewoon onder de zelfde omstandigheden gaan voetballen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wat ik vooral een dooddoener vind is dat men doet alsof kunstgras de grote vooruitgang is. Een Jan Smit die tegen Feyenoord gaat vertellen dat er eigenlijk ook een kunstgrasmat in De Kuip moet komen te liggen. Een veld wat op enkele korte periodes na al jarenlang van hoog niveau is geweest. Een beetje zoals Satyr hier het kunstgras altijd promoot.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Klopt, je ziet tegenwoordig toch veel clubs die een nieuw veld nodig hebben voor kunstgras kiezen (of moeten van de gemeente). Kun je niet leuk vinden, maar zo is het wel.
 

Keyser S?ze

New member
Het enige voordeel van kunstgras is dat de kleding niet meer vuil wordt. Onze wasvrouw staat altijd beteuterd te kijken als we de kratjes met wasgoed inleveren nadat we op natuurgras hebben gespeeld in de herfst/winter.
 

SanMark.

Well-known member
In vrijwel alle gevallen betreft het een geldkwestie.

En dat niet alleen, maar ook gewoon een stuk praktischer. Er kan bijna altijd getraind worden, kunstgras velden kunnen maximaal vol gepland worden voor trainingen en wedstrijden.

Je kan dus met minder velden af, dan wel je kan meer teams op de been brengen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
En dat niet alleen, maar ook gewoon een stuk praktischer. Er kan bijna altijd getraind worden, kunstgras velden kunnen maximaal vol gepland worden voor trainingen en wedstrijden.

Je kan dus met minder velden af, dan wel je kan meer teams op de been brengen.

Wat weer terug te voeren valt op vooral een geldkwestie.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hybride grasveld is toch 3% kunstgras om 97% echt gras? Dat gebruikt Feyenoord al heel lang. Dat is wel vooruitgang.
 

de waan

Well-known member
Toch vraagd het een andere manier van spelen op kunstgras. Er is een flink verschil hoe de bal rolt en stuiterd bijvoorbeeld. Technische teams zijn in het voordeel op kunstgras. Kick and Rush gaat beter op echt gras. Het mooiste zou zijn als alle teams gewoon onder de zelfde omstandigheden gaan voetballen.
Dan is kunstgras dus beter, want dan zijn de omstigheden altijd en overal gelijk. Dat kun je van natuurgras niet zeggen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dan is kunstgras dus beter, want dan zijn de omstigheden altijd en overal gelijk. Dat kun je van natuurgras niet zeggen.

Zelfs dat is dus weer niet waar. Als je een aanbieder had van alle kunstgrasmatten in Nederland en ze onder dezelfde omstandigheden waren gelegd zou dat kloppen, maar dat is dus niet het geval.
 

SanMark.

Well-known member
Wat weer terug te voeren valt op vooral een geldkwestie.

Klopt maar ook op ruimte gebrek heel veel sportvelden liggen in woonwijken waar net genoeg aan velden zijn, en daar is kunstgras gewoon de oplossing want je kan op eens de velden maximaal belasten waar het op een normaal veld misschien maar 2 a 3 wedstrijden op een dag gespeeld mochten worden.

En dan heb je het nog niet eens over de trainingsavonden waar je de kunstgras velden maximaal kan inplannen.
 
Bovenaan