Voetbal op de schop/Super League

Lord Flash

New member
In de Amerikaanse sporten kun je juist tot halverwege het seizoen nog trades doen. De deadline voor de MLB liep pas afgelopen vrijdag af. Verder is het natuurlijk niet te vergelijken, want je hebt alleen met een nationale competitie van doen en de verschillen in kapitaalkracht tussen de clubs wat betreft salarissen zijn veel kleiner, of soms zelfs nietbestaand.
 

ALenstra

Well-known member
Klopt, Amerikaanse competities hebben geen concurrentie van buitenlandse competities. En in de NHL en MLB hebben clubs filialen waar spelers ondergebracht kunnen worden. Ook zijn het zelfstandige competities met eigen regels die niks met overkoepelende bonden te maken hebben. En de wetgeving in N-Amerika is anders dan in Europa.
 

Methone

New member
'Hij gaat zes jaar lang twintig miljoen euro per jaar verdienen, het is ziek'

Jan Mulder is blij voor Kevin De Bruyne. De aanvallende middenvelder maakte in de slotweek van de zomerse transfermarkt de overstap van VfL Wolfsburg naar Manchester City, dat maximaal tachtig miljoen euro naar Duitsland moet overmaken. Mulder ziet in dergelijke transacties echter ook het faillisement van het voetbal.

"De Bruyne gaat zes jaar lang twintig miljoen euro per jaar verdienen. Heel ziek. Een weergaloze transfer en een fantastische speler. Ik gun het hem zeker", stak Mulder van wal in Extra Time. ?Maar: dit is tevens illustratief voor de ondergang van het voetbal. Er zit daar dan een sjeik bij Manchester City en die heeft tot op heden al voor een miljard uitgegeven aan foute en goede transfers. Een miljard, dat is absurd."
Het leuke aan het voetbal verdwijnt, zo stelt Mulder. "Neymar kan je niet kopen voor minder dan 250 miljoen euro", geeft de Nederlandse oud-voetballer aan. "De Bruyne is die tachtig miljoen euro dan misschien waard, maar een rechtsachter van Hull City of zo, daar gaat de manager van zeggen: veertig miljoen euro!"


Waar ik wel bang voor ben is dat clubs die minder te besteden hebben (Buiten Engeland) zich in de schulden gaan steken, die daarna weer geholpen moeten worden door de staat, waardoor uiteindelijk de burger de dupe is. Ben het wel eens dat de miljardairs de transfermarkt uit hun voegen hebben getrokken.
 

Fabian

Active member
Engeland trekt ook al de 'grotere' clubs in Frankrijk en Duitsland leeg (behoudens PSG en Bayern).

Dat is zorgwekkend. Het commerci?le gedrocht dat de PL is geworden maakt het voetbal kapot. Wie betaalt bepaalt.

Je hebt zes clubs in Europa die je kan toeschrijven als absolute top en die je al kunt invullen voor minimaal kwartfinale CL. Elke verrassing is weg. Iedere andere club is kansloos. Het is compleet schreef gegroeid. En de kloof wordt alleen maar groter.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Tegelijkertijd stellen de Engelse clubs internationaal tot dusver weinig meer voor als je het vergelijkt met Bayern, Real Madrid en Barcelona, maar dat boeit de Eilandbewoners toch niet. Het zal wel tot frustratie leiden bij de niet-Engelse investeerders/eigenaren.
 

Fabian

Active member
Tegelijkertijd stellen de Engelse clubs internationaal tot dusver weinig meer voor als je het vergelijkt met Bayern, Real Madrid en Barcelona, maar dat boeit de Eilandbewoners toch niet. Het zal wel tot frustratie leiden bij de niet-Engelse investeerders/eigenaren.

Dat is inderdaad zo. Maar je noemt nu drie clubs die kunnen aanhaken door hun naam, maar ook doordat zij geen concurrentie hebben in eigen land. Het is Bayern en dan eigenlijk niets in de Bundesliga. Alles erachter vecht om ooit even aan te kunnen sluiten. Bayern vind ik wel een knap verhaal overigens.

Real en Barcelona verdeelden lange tijd de tv-gelden onder elkaar. Dat zijn wat dat betreft ook monsters. Ik vind de Primera Division ook niet interessant om te volgen. Ik vond het heerlijk dat Atletico verrassend daar opeens een landstitel wegkaapte. Je moet het maar hebben van de verrassing wat dat betreft.

Het is nog niet zo ver dat de grote clubs van de PL bij die drie clubs aankloppen voor de grote jongens. Dat zou echt de definitieve doodsteek zijn.

Maar het talent in de PL krijgt ook geen kans. Het is niet voor niets dat het nationale elftal van Engeland zo troosteloos is. Maar zelfs dat interesseert niet.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Voetbal op de schop

Uiteindelijk is het zo dat geen enkel talent meer een kans krijgt. Ze kopen alles jong op uit alle landen en vervolgens is er geen enkele ruimte of vertrouwen om ze in te passen. Die jongens belanden dan weer ergens en als ze toch weer boven komen drijven, dan wordt er weer zeventig miljoen euro plus tegen aangegooid en mogen ze weer bij een selectie. Nu verlies je als Nederland zijnde een paar naar ik aanneem grote talenten per generatie. Als dat verder oploopt wordt onze nationale ploeg ook zwakker.
 
Laatst bewerkt:

delmaestro

Well-known member
Het zijn daarnaast ook vooral de aantallen. Volgens heeft een Chelsea aan het begin van het seizoen, als alle huurlingen, al dan niet tijdelijk, even terugkeren, ruim 50 selectiespelers. Bang dat als het er 45 zijn, dat dan net die 5 die ze niet hebben de grootste ontwikkeling doormaken en harde Euro's gaan opleveren...
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Allemaal logische frustratie, maar kom maar eens met een (rechtsgeldige) oplossing.

Misschien een maximum aantal spelers per club ofzo, al is daar vast heel makkelijk onderuit te komen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het zijn daarnaast ook vooral de aantallen. Volgens heeft een Chelsea aan het begin van het seizoen, als alle huurlingen, al dan niet tijdelijk, even terugkeren, ruim 50 selectiespelers. Bang dat als het er 45 zijn, dat dan net die 5 die ze niet hebben de grootste ontwikkeling doormaken en harde Euro's gaan opleveren...

Ajax zit volgens mij al aan de zestig tot zeventig contractspelers. Chelsea zal daar nog wel flink boven zitten neem ik aan.
 

De Wolf

Well-known member
Financieel worden er toch weer nieuwe constructies bedacht. Mag je geen gaten vullen dan verhogen we gewoon het sponsorbedrag.
 

Methone

New member
Ik kan me niet voorstellen dat het nog veel gekker kan worden, met transfersommen van 100 miljoen ben je als miljardair ook zo door je geld heen.
Ik hoop alleen niet dat als er ooit een bommetje barst dat we dan alles weer met belasting geld moeten gaan repareren.
 

ALenstra

Well-known member
Dat zeiden ze ook toen de eerste transfersom boven de 1 miljoen werd betaald. En daarna toen het boven de 10 miljoen ging. En 20 miljoen. En 30 miljoen en ga zo maar door. Er zijn zoveel momenten geweest dat men dacht: nu is het genoeg.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Daarnaast worden die transfersommen niet alleen door miljardairs gefinancieerd. De TV gelden en reclamedeals helpen ook enorm.
 

Methone

New member
TV gelden in Engeland zijn wel bizar hoog ook inderdaad, die contracten worden altijd voor lange tijd afgesloten, meestal met de verwachting dat er elk seizoen maar meer en meer mensen naar het voetbal gaan kijken. Doordat ze elkaar blijven overbieden heb je dus kans dat ze een keer te hoog hebben ingezet, dan krijg je dus een soort van Domino Day. Ik denk dat er aan alles wel een grens zit.
 

Methone

New member
Allemaal logische frustratie, maar kom maar eens met een (rechtsgeldige) oplossing.

Misschien een maximum aantal spelers per club ofzo, al is daar vast heel makkelijk onderuit te komen.

Chelsea heeft 33 spelers verhuurd: ?Wij zoeken altijd naar die balans?

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=255851


Het zijn wel bizarre aantallen, volgens mij kan de FIFA/UEFA toch makkelijk een regel opstellen dat je maar 25 selectie spelers mag hebben?
Op de huidige manier hebben de kleine clubs geen enkele kans om door te groeien, alle toptalenten worden voor hun 18e voor een schijntje overgenomen. Dat werkt ook totaal niet motiverend om veel geld in je eigen jeugd te steken. Neem nou een club als Sparta, die hebben een fantastische jeugdopleiding, maar zijn gewoon niet in staat om door te groeien. Daar worden al jaren lang de toptalenten weggekaapt.
 
Bovenaan