Voetbal op de schop/Super League

Batigoal

Well-known member
Net in de intro voor Studio Voetbal: voorstel eredivisie naar 16 ploegen 'en dat gaat gebeuren ook' aldus Egbers.

Is dus allang bekonkeld.

Alleen 2 clubs minder toelaten gaat natuurlijk helemaal niks helpen. Dan moet je wel wat meer maatregelen nemen zoals het playoffs-systeem in Belgi? of iets in die richting.
 

Joost

Well-known member
Alleen 2 clubs minder toelaten gaat natuurlijk helemaal niks helpen. Dan moet je wel wat meer maatregelen nemen zoals het playoffs-systeem in Belgi? of iets in die richting.

Het aantal van 16 clubs doorzetten naar beneden zou echt geen gek idee zijn. Daarmee maak je ook de Eerste en Tweede Divisie interessanter.
 

Pascallovic

Well-known member
Het aantal van 16 clubs doorzetten naar beneden zou echt geen gek idee zijn. Daarmee maak je ook de Eerste en Tweede Divisie interessanter.
Hangt er vanaf wat je met de jong elftallen doet. Die blijven momenteel makkelijk overeind en heb niet het idee dat een Jong AZ en eventueel Jong Feyenoord/Heerenveen zoiets ook niet zouden kunnen. Dan heb je plotseling wel heel veel teams in een kleine competitie die om spek en bonen meedoen.
 

Batigoal

Well-known member
Het aantal van 16 clubs doorzetten naar beneden zou echt geen gek idee zijn. Daarmee maak je ook de Eerste en Tweede Divisie interessanter.

Denk je echt dat het niveau omhoog gaat als twee Eredivisieteams erbij komen (zouden met de huidige stand bijv. Roda en Go Ahead zijn) in de Eerste Divisie en daar weer een paar aan de onderkant weg haalt (op dit moment dus Achilles, FC Dordrecht, Jong FC Utrecht, Fortuna Sittard)? Denk dat het daarmee niet gaat veranderen. Dat lijkt me dan alleen interessant voor de Tweede Divisie en dan nog lopen de fans van de clubs daar niet zo warm voor deze 4 clubs vermoed ik.

Hoewel ik niet direct fan ben van het playoffsysteem in Belgi? is het wel een feit dat het einde van de competitie erg spannend is, de toeschouwersaantallen volgens mij zelfs iets beter zijn dan tijdens de reguliere competitie en de inkomsten daarmee iets hoger. Dan verander je wel degelijk iets aan je competitiestructuur en ik geloof dat de topteams beter getraind worden in belangrijke duels. Die weerbaarheid ontbreekt nu vaak bij de topclubs.
 

Ska P 187

Well-known member
Hoe was die ook al weer, te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken?
Kleinere competitie zie ik echt niet zitten Nederland is groot genoeg voor 18 clubs. Met Belgi? erbij kan je naar 20 clubs gaan en een echte competitie vormen en zo die andere kleine\arme kutlandjes voorgoed achter je laten. Zelfs een eventuele Oostzee liga ofzo zal daar niets meer aan veranderen.
 

Ska P 187

Well-known member
Waarom vallen discussies altijd stil wanneer ik wat post. Is er geen speld tussen te krijgen? Ja dat zal het wel zijn.
 

Joost

Well-known member
Denk je echt dat het niveau omhoog gaat als twee Eredivisieteams erbij komen (zouden met de huidige stand bijv. Roda en Go Ahead zijn) in de Eerste Divisie en daar weer een paar aan de onderkant weg haalt (op dit moment dus Achilles, FC Dordrecht, Jong FC Utrecht, Fortuna Sittard)? Denk dat het daarmee niet gaat veranderen. Dat lijkt me dan alleen interessant voor de Tweede Divisie en dan nog lopen de fans van de clubs daar niet zo warm voor deze 4 clubs vermoed ik.

Hoewel ik niet direct fan ben van het playoffsysteem in Belgi? is het wel een feit dat het einde van de competitie erg spannend is, de toeschouwersaantallen volgens mij zelfs iets beter zijn dan tijdens de reguliere competitie en de inkomsten daarmee iets hoger. Dan verander je wel degelijk iets aan je competitiestructuur en ik geloof dat de topteams beter getraind worden in belangrijke duels. Die weerbaarheid ontbreekt nu vaak bij de topclubs.

Plus De Graafschap en Telstar.

Ik weet niet direct of je het niveau verbetert in de Ere en/of Eerste Divisie maar wellicht wel de status.
Je voegt 2 grotere clubs toe aan de Eerste Divisie en haalt er 6 kleinere af, dat kan toeschouwersaantallen en status alleen maar ten goede komen.

Door die clubs uit de Eerste Divisie naar beneden door te laten stromen krijg je daar direct vermenging van prof en amateursectie, dat maakt de integratie tussen beide makkelijker.

Toeschouwersaantallen zijn in Belgie niet echt gestegen door de play-off. Er zijn bij enkele clubs wel oorzaken waardoor het gezakt of gestegen is maar over de gehele linie is het wat minder. De bijna verdubbeling van AA Gent maskeert dat flink.

Weerbaarder of niet, in Europa presteert Belgi? nauwelijks beter dan Nederland, eigenlijk zelfs nog minder. Nederland heeft op basis van historische resultaten heel lang vastgehouden dat er 6 clubs Europa in mochten terwijl de Belgen hooguit tot 5 kwamen. De laatste jaren zijn de resultaten redelijk vergelijkbaar. Vorig jaar haalde Nederland 5,75 punten, Belgi? 7,40. Het werkelijke verschil in behaalde punten was echter maar 2 in Belgisch voordeel. twee jaar terug scoorden de Belgen wel beter maar toen kwam dat alleen op het conto van Club Brugge. Zij scoorden de helft van alle Belgische punten maar hadden een relatief gemakkelijke loting in de Europa League; Kopenhagen, Helsinki en Torino in de poule. Daarnaa Aalborg en Besiktas verslagen en eruit tegen Dnjepr.
 

de waan

Well-known member
Waarom vallen discussies altijd stil wanneer ik wat post. Is er geen speld tussen te krijgen? Ja dat zal het wel zijn.

Ik ben voor een Beneliga. Dat gekut met 16 clubs en playoffs zet allemaal geen zoden aan de dijk. Samengaan met Belgi? zou wel kunnen helpen.
 

Fregge

Well-known member
Het lijkt me sowieso wel kut voor de meeste middenmoters zoals FC Groningen, Heracles, dat soort ploegen. Die zijn dan gewoon in maart al klaar. Ik las een tijd terug een bericht van zo'n Belgische middenmoter dat ze gewoon niet zo heel veel te doen hebben. Het lijkt mij beter als die middenmoters ook wat uitdaging kunnen gaan geven aan subtoppers, zodat ook subtoppers beter worden.
 

ALenstra

Well-known member
Als ik naar het systeem in Belgie kijkt dan is het alleen lonend voor de bovenste clubs. Eindig je niet bij de eerste zes dan speel je eigenlijk de rest van het seizoen dus voor spek en bonen.
 

Ska P 187

Well-known member
I houd niet zo van play offs enzo , ben wel voor een pittige promotie degradatie regeling, dus niet zoals in Belgi? waar het kats onmogelijk is om te promoveren.
Mocht een beneliga er komen lijkt me dit ook wel belangrijk voor clubs die in eerste instantie buiten de boot vallen.
 
Bovenaan