Voetbal op de schop/Super League

Forza AZ

Well-known member
Je gaat toch voor HHC/3e helft en niet de tegenstander? Wat de fuck maakt het uit of het AFC of ONS is...
Dat zou je zeggen ja. Maar er zijn toch genoeg mensen die blijkbaar ook naar de tegenstander kijken bij het bepalen of ze wel of niet naar een wedstrijd gaan.
 

Friesland

Well-known member
Het gaat ook helemaal niet om een spannende competitie, het gaat erom dat je tegen sterke tegenstanders speelt. Daarvoor hoef je helemaal niets aan de competitie te veranderen. Wat weerhoudt clubs ervan om in de komende maanden oefenduels te spelen tegen clubs uit bijvoorbeeld de Bundesliga, de Ligue 1, de Premier League of de Belgische Eerste Klasse? De spelers krijgen een extra mogelijkheid om te spelen en bovendien geeft het clubs een extra mogelijkheid om geld te verdienen.
 

de waan

Well-known member
Stel dat voor een Jupiler League club spelen op zondag verplicht wordt :
Wellicht is het dan inderdaad handig een knip te maken.

Tot zover ben ik het er mee eens.

En uiteraard zou het het mooiste zijn als 100% van de zaterdagclubs tot en met de hoofdklasse (c.q. vierde divisie) niet moeilijk gaat doen over af en toe een uitwedstrijd op zondag, maar dat zal er helaas wel niet inzitten.
 

Ceephax

New member
Ik denk dat ze in de JL ook niet kunnen blijven vasthouden aan de vrijdag avond. Of het nou een zaterdag of zondag club is die promoveerd, die moeten dan hun hele selectie omgooien om op de vrijdag te kunnen spelen, tenminste als je er vanuit gaat dat ze spelers hebben die ook een baan naast het voetbal hebben.
 

Friesland

Well-known member
Oefenduels? Dat zijn nou net de wedstrijden die nergens om gaan.

Je slaat de plank volledig mis. Het gaat om het eerste deel van het woord, bovendien is het belangrijk een goed wedstrijdritme te onderhouden. Het beste is natuurlijk om in de CL of de EL te spelen, maar als je bent uitgeschakeld of je niet hebt gekwalificeerd, zul je wat anders moeten doen. Je kunt een partijtje tijdens de training doen, maar oefenduels zijn het beste. Bij trainingspartijen speel je altijd tegen dezelfde spelers. Bij oefenduels speel je steeds tegen andere teams, die ieder andere speelstijlen gebruiken, dat is veel leerzamer.
 

Maasveld

Well-known member
Je slaat de plank volledig mis. Het gaat om het eerste deel van het woord, bovendien is het belangrijk een goed wedstrijdritme te onderhouden. Het beste is natuurlijk om in de CL of de EL te spelen, maar als je bent uitgeschakeld of je niet hebt gekwalificeerd, zul je wat anders moeten doen. Je kunt een partijtje tijdens de training doen, maar oefenduels zijn het beste. Bij trainingspartijen speel je altijd tegen dezelfde spelers. Bij oefenduels speel je steeds tegen andere teams, die ieder andere speelstijlen gebruiken, dat is veel leerzamer.
Maar hoe gaan ze extra geld verdienen?
 

Friesland

Well-known member
Maar hoe gaan ze extra geld verdienen?

Zoals gezegd is dat de prioriteit maar slechts een mogelijke bijkomstigheid. Zelfs als het verliesgevend zou zijn, zouden ze het niet moeten nalaten. Voor zover ik kan inschatten ligt de drempel om winst te genereren uit een oefenduel niet heel erg hoog. De belangrijkste kostenposten van clubs worden niet bepaald door het aantal wedstrijden en de clubs zijn populair genoeg om zelfs voor oefenduels voldoende toeschouwers te trekken om de extra kosten te dekken.
 

Ceephax

New member
Wat schieten die Bundesliga en Premier League clubs ermee op, om doordeweeks tegen Nederlandse clubs te oefenen? Volgens mij hebben die al vrij drukke programma's en kost het behalve geld ook veel (reis)tijd.
 

Pascallovic

Well-known member
Wat schieten die Bundesliga en Premier League clubs ermee op, om doordeweeks tegen Nederlandse clubs te oefenen? Volgens mij hebben die al vrij drukke programma's en kost het behalve geld ook veel (reis)tijd.
Die gaan ook hun best niet doen, of hun beste spelers sturen. Dus het moet nog maar blijken dat je tegen een hoger niveau komt te spelen. Ook speel jezelf niet helemaal geconcentreerd als er niks op het spel staat en je 3 dagen later een wedstrijd hebt dat wel ergens om gaat.
 

Friesland

Well-known member
Wat schieten die Bundesliga en Premier League clubs ermee op, om doordeweeks tegen Nederlandse clubs te oefenen? Volgens mij hebben die al vrij drukke programma's en kost het behalve geld ook veel (reis)tijd.

Als je het niet probeert gaat het zeker niet gebeuren... En natuurlijk hebben ze een plekje vrij in hun programma, want ook zij spelen geen competitie- of bekerwedstrijden tijdens de CL of EL avonden.
 

Friesland

Well-known member
Die gaan ook hun best niet doen, of hun beste spelers sturen. Dus het moet nog maar blijken dat je tegen een hoger niveau komt te spelen. Ook speel jezelf niet helemaal geconcentreerd als er niks op het spel staat en je 3 dagen later een wedstrijd hebt dat wel ergens om gaat.

Dat geldt natuurlijk voor beide teams. Uiteindelijk is een oefenwedstrijd gewoon een training, maar dan wel veel nuttiger dan een "gewone" training. Het belangrijkste verschil is dat er bij oefenwedstrijden zaken aan het licht komen, die in trainingen onderbelicht blijven. Er is geen betere training dan een echte wedstrijd ("learning on the job", zeg maar), maar een oefenwedstrijd heeft wel een voordeel: je leert van je fouten, zonder dat het sportieve gevolgen heeft.

De gemiddelde leeftijd in de Eredivisie is zo ongeveer de laagste in Europa, dus is het voor het opdoen van ervaring geen overbodige luxe is om wat extra wedstrijden te spelen, los van de reguliere wedstrijden.
Er wordt gedacht "Nederlandse clubs worden vroeg uitgeschakeld doordat de competitie niet goed genoeg is". Maar vijf jaar geleden werd er Europees nog een recordscore neergezet. Wat is er in die vijf jaar dan veranderd? Of eigenlijk, wat is er in een jaar veranderd? Want we gingen van de recordscore in het ene jaar naar de laagste score in decennia slechts een jaar later.
Wat wel evident is, is dat de Nederlandse clubs de mogelijkheid om echte wedstrijdervaring op te doen mislopen door hun vroege uitschakeling. De meest voor de hand liggende conclusie lijkt mij dan dat je de vrijgekomen speeldagen opvult met de beste benadering en dat lijkt mij dus het spelen van oefenwedstrijden.
 
Bovenaan