Voetbal op de schop/Super League

Ceephax

New member
In Zwitserland hadden ze altijd al een soort systeem als ze nu in Belgi? en Denemarken hebben. Die zijn daar juist weer vanaf gestapt zo'n 15 jaar geleden. FC Basel doet het Europees gezien wel aardig sinds het invoeren van de Super League, maar of die 2 dingen met elkaar te maken hebben durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk wordt er gewoon goed beleid gevoerd. Voor de clubs in Nederland zal het dus ook afhangen van goed beleid, en voor het Nederlands elftal is het gewoon weer wachten op een goede lichting.
 

Forza AZ

Well-known member
Ze heel bijzonder heeft Basel het de laatste jaren toch ook weer niet meer gedaan?

Dit vind ik anders uitstekende resultaten voor een Zwitserse club. 4 van de laatste 5 jaar overwinterd waarvan 1x in de CL. En in de EL iedere keer zeker nog 1 ronde gewonnen na de winterstop:

2016/17: groepsfase CL
2015/16: 1/8e finale EL
2014/15: 1/8e finale CL
2013/14: kwartfinale EL
2012/13: halve finale EL
 

Joost

Well-known member
Dit vind ik anders uitstekende resultaten voor een Zwitserse club. 4 van de laatste 5 jaar overwinterd waarvan 1x in de CL. En in de EL iedere keer zeker nog 1 ronde gewonnen na de winterstop:

2016/17: groepsfase CL
2015/16: 1/8e finale EL
2014/15: 1/8e finale CL
2013/14: kwartfinale EL
2012/13: halve finale EL

Het is de grootste club van het land en Zwitserland is geen C-categorieland dus dan mag je wel verwachten dat er een club overwinterd.

Die halve finale Europa League was een uitzonderlijke prestatie maar verder vind ik het niet zo heel erg opvallend. In 2013-2014 haalde ook AZ de kwartfinale.
 

Friesland

Well-known member
Toch zien een hoop Nederlandse supporters zo'n competitie opzet als in Belgi? wel zitten geloof ik. Ik ben er ook wel redelijk van overtuigd dat Hypercube dat er ook bij de KNVB door gaat drukken.

http://www.vi.nl/premium/vilezers-competitie-beter-met-minder-clubs-.htm

De KNVB heeft zelf ook een enqu?te gehouden, daar kwam een heel ander resultaat uit:
http://www.knvb.nl/nieuws/betaald-v...22067/supporters-spreken-zich-uit-over-nieuwe
http://www.knvb.nl/downloads/bestand/8043/resultaten-supportersenquete

Wat mij opviel is dat er niet wordt gerept over de KNVB beker behalve de waardering (7), terwijl daarover ook vragen waren gesteld in de enqu?te. Heel verrassend vond ik dat ook weer niet, want er werden idee?n voorgesteld, die mijn wenkbrauwen deden fronzen. De KNVB gaf 5 of 6 mogelijke veranderingen, waar je er drie van mocht kiezen. Ik kwam tot "thuisvoordeel voor lagere spelende teams" en toen hield het op. Andere opties waren "bekerduels in het weekend" (iets wat hier ook regelmatig wordt genoemd), "groepsfase" en "wedstrijden over twee duels".

Ik heb de enqu?te ergens begin november ingevuld. De enqu?te was aardig lang, het kostte zeker een half uur om in te vullen, dus het verbaasd mij niet dat uiteindelijk slechts 20% het einde hebben gehaald. Het was ook wel wat verwarrend, eerst kwamen er vragen over de Eredivisie en vervolgens vrijwel identieke over de Eerste Divisie. Dat zal er ook wel voor gezorgd hebben dat een aantal deelnemers halverwege de enqu?te zijn afgehaakt. Mijn antwoorden voor beide competities zijn wel een beetje anders.

Bijvoorbeeld:
Eredivisie: minimaal 18 teams, maximaal 20 teams
Eerste Divisie: minimaal 16 teams, maximaal 24 teams
Voor beide competities heb ik wel aangegeven dat 20 teams mijn voorkeur heeft.


Naast de uitslag van de enqu?te is er ook informatie te vinden over de voortgang van het proces. De communicatie van de KNVB is zeer op prijs te stellen. Het is in ieder geval veel beter dan bij de eerdere projecten. In het geval van deze enqu?te hadden ze er misschien beter aan kunnen doen om hem op te splitsen. Een enqu?te voor de Eredivisie, een voor de Eerste Divisie en een voor de KNVB Beker (en eventueel Johan Cruijff Schaal).
 

Ceephax

New member
Ik vond de enquete ook niet heel sterk. Het aantal teams per competitie en het aantal promotie en degradatie plekken werd apart van elkaar gevraagd. Bij 20 clubs in de Eredivisie is 4 degradanten prima, maar bij 16 is dat natuurlijk veelste veel. Ze hadden dat dus moeten koppelen in een grote meerkeuze vraag.
 

ALenstra

Well-known member
Okee, men ziet wel iets in een competitie met 16 teams en waarna de bovenste 8 teams en de onderste 8 teams apart verder gaan. Alleen krijg je wel veel wedstrijden: 30 + 14 = 44 wedstrijden!
 

Pascallovic

Well-known member
Okee, men ziet wel iets in een competitie met 16 teams en waarna de bovenste 8 teams en de onderste 8 teams apart verder gaan. Alleen krijg je wel veel wedstrijden: 30 + 14 = 44 wedstrijden!
Tel daar ook nog eens wat extra voorrondes voor Europa cup bij op, een poulefase voor de beker of een Benelux cup. Mooi hoor die vernieuwing. Speelt zo'n nummer 9 of 10 eigenlijk nog ergens om? Die staan normaal gesproken een straatlengte op de degradatieplaatsen en hoeven dus alleen maar het seizoen uit te tikken 14 wedstrijden, zonder dat er iets te winnen valt.
 

Forza AZ

Well-known member
Okee, men ziet wel iets in een competitie met 16 teams en waarna de bovenste 8 teams en de onderste 8 teams apart verder gaan. Alleen krijg je wel veel wedstrijden: 30 + 14 = 44 wedstrijden!
In bijvoorbeeld Polen en Servi? hebben ze dit systeem, alleen spelen ze in de 2e fase dan slechts 1x tegen elkaar. Dan heb je dus 30 + 7 = 37 wedstrijden. Qua aantal wedstrijden wel OK, maar je zit dan wel met de oneerlijkheid dat niet iedereen dezelfde clubs treft in een thuiswedstrijd.

Wil je wel een 2e fase met uit en thuiswedstrijden, dan zou je moeten inkrimpen naar 14 clubs. Dan heb je 26 + 12 = 38 wedstrijden (40 speelrondes vanwege oneven aantal clubs in 2e fase).
 

Pascallovic

Well-known member
Dat levert geen extra wedstrijden op, omdat in die periode de competitie toch nog niet begonnen is. Dus die extra voorrondes komen dan in de plaats van oefenwedstrijden.
De intensiteit van oefenwedstrijden waarbij er 20 keer gewisseld mag worden is inderdaad net zo groot als in een voorronde wedstrijd met Europees voetbal. Ploegen zullen ook niet eerder aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen beginnen als er half juli al belangrijke wedstrijden gespeeld moeten worden.
 

Forza AZ

Well-known member
De intensiteit van oefenwedstrijden waarbij er 20 keer gewisseld mag worden is inderdaad net zo groot als in een voorronde wedstrijd met Europees voetbal. Ploegen zullen ook niet eerder aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen beginnen als er half juli al belangrijke wedstrijden gespeeld moeten worden.
Het zijn inderdaad geen oefenwedstrijden, en je hebt gelijk dat clubs dan eerder met hun voorbereiding moeten beginnen als ze al begin juli een Europese wedstrijd moeten spelen.

Ik ga er dan ook niet vanuit dat de KNVB het aantal nationale wedstrijden sterk gaat wijzigen. Er zijn nu 38 speeldagen in de Eredivisie (34 competitie + 4 play-offs), en wat voor opzet ze ook gaan kiezen, dat aantal zal niet veel wijzigen. Dus met 16 clubs zal er nooit een 2e fase met 14 wedstrijden bijkomen. Dan moet je ofwel naar minder dan 16 clubs ofwel een andere opzet van de 2e fase.
 

Pascallovic

Well-known member
Op naar het volgende experiment wat niks gaat uitrichten. Horen we nog iets van Brentford en die Deense club?
 

Ceephax

New member
Goh, niet verwacht zeg dat ze met dat hypercube model komen aanzetten. :duim:
Nog een paar vergaderingen afwachten totdat ze het er doorheen drukken.
 

Pascallovic

Well-known member
Meer spanning, meer weerstand.
Vond meneer de Jong de spanning rond de beslissingswedstrijd Ajax - FC Twente niet spannend genoeg? Of vorig seizoen toen Ajax het verklote op de laatste speeldag. Het kampioenschap op doelsaldo van PSV hebben we ook nog gehad en nog wat anderen die op de laatste speeldag in het voordeel van de koploper bijvoorbeeld FC Twente uitvielen. Lijkt mij spanning genoeg. in de afgelopen 10 a 11 jaar.

Daar worden spelers beter van en de aantrekkingskracht gaat omhoog'', aldus De Jong.
Waar blijkt dit uit? Heeft Belgie nu de aantrekkingskracht bij spelers die voor de Eredivisieclubs onhaalbaar zijn? Weet wel dat die zogenaamde aantrekkingskracht van Belgie niet genoeg was om Ziyech bij Anderlecht te krijgen.

,,Veel mensen hechten aan het huidige model met achttien clubs en 34 speelronden, maar we hebben niet de luxe om zonder argumenten aan het verleden vast te houden.'
Er zijn geen argumenten voorradig om de boel om te gooien en dan bij de tegenstanders van de wijzigingen aangeven dat ze geen argumenten zouden hebben. Ik heb er wel een paar:

1: In de nieuwe opzet spelen ploegen voor februari op halve kracht. Er zijn tenslotte nog zoveel directe punten te halen op het eind, dat de ploeg met de beste vorm daar nog heel veel kan inhalen.

2: Als je te vaak dezelfde wedstrijden speelt, dan doet dit afbreuk aan de charme van de toppers en klassiekers. Het jaar dat je 6x El Classico had je het na 4x ook wel gezien. In Schotland hebben ze ook een model waarin je vaak tegen elkaar speelt, niet echt een groot succes.

3: Er is geen rechtstreeks bewijs dat de `opmars van Belgische ploegen' iets te maken heeft met het play-off systeem en dat we dus dankzij de nieuwe opzet ook Nederland beter gaan presteren.

4: De aantrekkingskracht voor de clubs niet uit de top 6 wordt minder bij spelers en publiek. De topclubs hoeven tenslotte na de winterstop niet meer op te komen draven, want vanaf februari spelen die in hun eigen competitie. Voor Vitesse - FC Groningen gaat het echt geen stormlopen of Heracles - PEC Zwolle.
 

Joost

Well-known member
Een van de grootste ergernissen van supporters zijn wedstrijd doordeweeks. Met dit model ga je dat aantal flink verhogen.

In geen enkel land waar het geintroduceerd is, is het een succes. De enige die er van profiteert is Hypercube.
 

Forza AZ

Well-known member
Een van de grootste ergernissen van supporters zijn wedstrijd doordeweeks. Met dit model ga je dat aantal flink verhogen.
Tenzij je de winterstop afschaft en al in juli gaat beginnen, maar dat is ook niet bij alle supporters een fijn alternatief.
 
Bovenaan