Voetbal op de schop/Super League

Forza AZ

Well-known member
Wil je exact gelijke omstandigheden hebben, dan zou je juist eigenlijk alle clubs op hetzelfde kunstgras moeten laten spelen. Niet dat ik daar per se voorstander van ben, maar dat is wel de enige manier om alles gelijk te krijgen.
 

Ceephax

New member
Want elk natuurgrasveld is van augustus tot en met mei vergelijkbaar?

Bij de helft gras en de helft kuntsgras heb je natuurlijk nog minder gelijke omstandigheden. Bovendien hebben alle clubs met een grasmat daar natuurlijk last van dat het in sommige perioden het gras minder van kwaliteit kan zijn. Maar ik heb begrepen dat die hybride grassystemen wellicht de gulden middenweg kunnen zijn.
 

Ceephax

New member
Nee dat vinden ze bij de KNVB niet nodig, daar zijn in het verleden al regelmatig relletjes over geweest. Ook zijn clubs vrij in welk motief ze het gras maaien. Ik geloof dat het gras gemiddeld zo'n 2,7 cm lang is.
 

Joost

Well-known member
Wil je exact gelijke omstandigheden hebben, dan zou je juist eigenlijk alle clubs op hetzelfde kunstgras moeten laten spelen. Niet dat ik daar per se voorstander van ben, maar dat is wel de enige manier om alles gelijk te krijgen.

En dan nog kan regen of sneeuw grote invloed hebben.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die afmetingen komen natuurlijk van de grotere clubs. Vervolgens tref je in het buitenland allemaal andere afmetingen aan. Wat een vooruitgang.
 

Joost

Well-known member
Een opzet als in Belgi? is in Nederland vrijwel onmogelijk. Ze gaan hier niet in 2 weken een competitieprogramma voor 10 speelronden in elkaar draaien.

Daarnaast wordt de opzet in Belgi? door iedereen verafschuwd en zijn toeschouwersaantallen voor de clubs die niet bij de top 6 zitten in die 10 duels significant lager. En dan heb ik nog niet eens benoemd dat er 2 clubs al klaar zijn met de competitie terwijl er nog serieuze kans op een Elfstedentocht is.

Je hoeft helemaal niet naar andere landen te kijken om te bepalen hoe de Nederlandse competitie beter kan. Er hoeft enkel wat gefinetuned te worden. De play-off voor de Europacupplaats mag wel blijven, das een leuke toevoeging aan het seizoen. Laat vervolgens de nummers 17 en 18 uit de Eredivisie degraderen. Kampioen Eerste Divisie promoveert. Nummers 2 t/m 5 uit de Eerste Divisie spelen een play-off voor promotie. En tussen Eerste en 2e Divisie kan wel hetzelfde. Uit de 2e Divisie degraderen er 3. Kampioenen 3e Divisie omhoog en nummers 2 en 3 spelen en play-off. Tussen 3e Divisie en Hoofdklasse hetzelfde.

Oja, en periodetitels schaffen we af.
 

Forza AZ

Well-known member
Verder kan er enige ongelijkheid zijn als je halverwege de competitie de stand opmaakt ivm uit- en thuiswedstrijden tegen sterke of juist zwakke tegenstanders.
Dat is toch nergens het geval?
In Belgi? spelen ze in ieder geval eerst gewoon een volledige competitie (30 wedstrijden) en splitsen ze het dan in verschillende groepen. Idem voor Schotland bijvoorbeeld.

Die periodetitels hebben wel als voordeel dat er lang voor veel clubs in de competitie wat te winnen valt. Dat is bij play-off wedstrijden van alleen 2 - 5 veel minder het geval.
Als er onderin ook 3 clubs nacompetitie spelen of degraderen heb je al veel langer spanning voor de middenmoters.
Al mogen van mij de periodes ook wel blijven, alleen kan het aantal deelnemers aan de nacompetitie wel wat omlaag. 8 is wel erg veel, zeker met ook nog een paar teams in de middenmoot die zich daar niet voor kunnen plaatsen. Breng je dat terug naar 4-6 deelnemers is het beter.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member

Bij het onderzoek kijkt de voetbalbond naar landen, zoals Belgi?, Portugal en Polen, die recent hun competitie hebben veranderd.
Portugal?
Die spelen nog steeds gewoon een normale competitie met 18 clubs.

Polen heeft sinds een paar jaar na de gewone competitie met 30 wedstrijden nog 2 groepen die een halve competitie afwerken. Totaal 37 wedstrijden dus. Lijkt me geen wenselijk systeem omdat in die halve competitie het nogal kan uitmaken tegen wie je uit en thuis speelt.
 

de waan

Well-known member
Ik vind dat de Eredivisie best wat kleiner mag, om het gemiddelde niveau wat op te krikken. 14 clubs, eerst een hele competitie, daarna de bovenste 8 en de onderste 6 verder voor kampioenschap, Europees en degradatie. Totaal 40 of 36 wedstrijden. Lijkt veel, maar ploegen die de finales van de Play-offs halen spelen nu ook 38 wedstrijden.
 

Batigoal

Well-known member
Portugal?
Die spelen nog steeds gewoon een normale competitie met 18 clubs.

Portugal heeft wel kort geleden tweede elftallen in de voetbalpiramide laten instromen, misschien doelen ze daarop? Hoewel er verder ook niet veel veranderde, buiten uitbreiding aantal ploegen vanaf niveau 2.

Zo ongeveer de grootste faal qua competitieopzet in Europa (niet de wereld; dat is sinds kort Argentini?) is Belgi?, en juist die gaan we dan als voorbeeld nemen. Playoffs I is wel redelijk succesvol qua toeschouwersaantallen en qua spanning top, maar ik hoef dat hier niet te zien.
 
Bovenaan