Voetbal op de schop/Super League

Max

Administrator
Forumleiding
We hadden eerst een veel uitgebreider playoffs systeem en dat was niet een heel groot succes.
 

Ceephax

New member
Ik vind dat de Eredivisie best wat kleiner mag, om het gemiddelde niveau wat op te krikken. 14 clubs, eerst een hele competitie, daarna de bovenste 8 en de onderste 6 verder voor kampioenschap, Europees en degradatie. Totaal 40 of 36 wedstrijden. Lijkt veel, maar ploegen die de finales van de Play-offs halen spelen nu ook 38 wedstrijden.

Daar ben ik het wel mee eens, onze Eredivisie is veelste groot. Play-offs zijn inderdaad onzin, je eindigd op een bepaalde plek op basis van het hele seizoen. Door die play-offs kan je door 1 slechte wedstrijd, blessure's of door schorsingen je plek mislopen, waar je gewoon recht op hebt.

Ik zie dat ze bij sommige competitie's weer op 0 beginnen na de "voorronde". Dat vind ik onzin. Je kan de uitslagen tegen de clubs in dezelfde competitie gewoon laten staan. Dus op het moment dat bijvoorbeeld de kampioenscompetitie met 6 clubs start, tellen de 10 wedstrijden die ze onderling al hebben gespeeld gewoon mee voor de eindstand.
 

Joost

Well-known member
Zowel in Belgi? als Denemarken heeft Hypercube de zaak uitgedacht.

Ik zag die naam nog nergens in het bericht van de KNVB staan maar houd mijn hart vast. Het is er duidelijk weer eentje waarbij de belangen van de grote clubs voorop gaan en dat zij zoveel mogelijk geld verdienen. De wensen van supporters worden vakkundig genegeerd.
 

Ceephax

New member
Zowel in Belgi? als Denemarken heeft Hypercube de zaak uitgedacht.

Ik zag die naam nog nergens in het bericht van de KNVB staan maar houd mijn hart vast. Het is er duidelijk weer eentje waarbij de belangen van de grote clubs voorop gaan en dat zij zoveel mogelijk geld verdienen. De wensen van supporters worden vakkundig genegeerd.

Nieuws is van eind januari 2016:

De Eredivisie en het bureau Hypercube gaan binnenkort om tafel om de competitieopzet tegen het licht te houden.
http://www.vi.nl/nieuws/competitiemodel-eredivisie-staat-serieus-ter-discussie.htm
 

de waan

Well-known member
Tja, dat is natuurlijk het probleem. Iedere club denkt in eerste instantie aan zijn eigen hachje.
 

Forza AZ

Well-known member
Verkleining van de eredivisie gaat niet iedereen leuk vinden.
De clubs die nu spelen voor plekken van ongeveer 11-18 zullen zeker tegen zijn, omdat de kans dat ze degraderen groter wordt, en daarmee ook financi?el een stuk terug moeten.

De top 3 zullen zeker voor zijn, omdat ze er financi?el op vooruit gaan en hopen op meer wedstrijden van hoger niveau en daarmee misschien ook kans dat betere spelers naar hun clubs willen komen. Nummers 4-10 zullen er waarschijnlijk vrij neutraal tegenover staan.
 

Ceephax

New member
In het voetbalplan "Winnaars van Morgen" staat ook nog dat de KNVB een Beker toernooi wil organiseren tussen Belgische en Nederlandse clubs. Als je dat een beetje uitgebreid doet met 1 of meerdere groepsfases, dan kan je al aan een flink aantal wedstrijden komen en dan hoef je zelfs met een Eredivisie van 14 clubs ook al die ongein met play-offs en kampioenscompetitie's na de standaard competitie niet meer te houden.
 

Forza AZ

Well-known member
In het voetbalplan "Winnaars van Morgen" staat ook nog dat de KNVB een Beker toernooi wil organiseren tussen Belgische en Nederlandse clubs. Als je dat een beetje uitgebreid doet met 1 of meerdere groepsfases, dan kan je al aan een flink aantal wedstrijden komen en dan hoef je zelfs met een Eredivisie van 14 clubs ook al die ongein met play-offs en kampioenscompetitie's na de standaard competitie niet meer te houden.
Maak dan een Eredivisie van 16 clubs en voeg een groepsfase van 6 wedstrijden toe van een BeNe-Cup. Dan speelt iedereen minimaal 36 wedstrijden. De huidige play-off kun je dan nog handhaven, eventueel over steeds 1 wedstrijd.
 

Bonehead

Well-known member
Ik zal wel hopeloos ouderwets zijn maar ik hou gewoon van een competitie met 18 clubs die een keer thuis en een keer uit spelen. Na 34 wedstrijden is de nummer ??n kampioen en nummer 17 en 18 degraderen. De nummer 16 mag play-offs spelen met de nummer 3 van de eerste divisie. Het bekertoernooi is gewoon tombola waar in alle geplaatste clubs in ??n groot aquarium worden gegooid en dan loten maar voor een knock-out systeem. Dat geldt ook Europees. En een kampioenbal met louter kampioenen. Ik vind het nu een commercieel gedrocht!
 

ALenstra

Well-known member
Tja, de nieuwe plannen zijn vooral om de grote clubs te pleasen. Ik zie ook niet veel in een competitie waarin je vaker speelt tegen een aantal tegenstanders. Maar ja, de voorstanders zullen wel zeggen dat het goed is voor het Nederlands voetbal en dat we straks weer internationaal kunnen meedoen.
 

Bonehead

Well-known member
Als die zogenaamde topclubs nu eens gewoon naar vermogen gaan presteren dan is dat dus ook niet nodig. Maar ze laten zich keer op keer aftroeven door kutclupjes met een veel lagere begroting. Een andere opzet draagt daar echt niet aan bij.
 

SanMark.

Well-known member
Tja, de nieuwe plannen zijn vooral om de grote clubs te pleasen. Ik zie ook niet veel in een competitie waarin je vaker speelt tegen een aantal tegenstanders. Maar ja, de voorstanders zullen wel zeggen dat het goed is voor het Nederlands voetbal en dat we straks weer internationaal kunnen meedoen.


Als de KNVB de grote clubs had willen pleasen had onze competitie al lang uit 16 clubs bestaan.
 

Ceephax

New member
Maak dan een Eredivisie van 16 clubs en voeg een groepsfase van 6 wedstrijden toe van een BeNe-Cup. Dan speelt iedereen minimaal 36 wedstrijden. De huidige play-off kun je dan nog handhaven, eventueel over steeds 1 wedstrijd.

Is voor de kleine clubs ook wel interessant om tegen topclubs uit NL en BE te kunnen spelen. Afhankelijk hoe de KNVB het gaat organiseren vind ik het best een aardig idee.
 
Bovenaan