Vijfjarenplan moet Jupiler League redden

Maasveld

Well-known member
Sowieso vraag ik me af wat de schrijver nou voor punt wil maken. De stand was waarschijnlijk ook anders geweest als Telstar, Den Bosch, Fortuna en RKC niet hadden meegedaan. Om maar wat te noemen. So what.

Ach, er moet toch altijd geschopt worden tegen de KNVB.
 

Methone

New member
Zonder meer moeten periodekampioenschappen volledig uitgebannen worden. Het is vreemd dat je niet alle ploegen in een periode ontmoet en bovendien is het belachelijk dat je "periodekampioen" worden zonder nummer 1 te worden in de betreffende periode.

Ik snap ook niet waarom de resultaten van een stuk of 8 wedstrijden belangrijker zijn als de resultaten van een heel seizoen.
Mijn ideale JL is met 18 clubs. Nr 1 + 2 promoveren direct, play-offs voor nr 3, 4 en 5 uit de JL en nr 16 uit de ED. Ik zie niet in waarom een nr 8 of 9 van de competitie recht heeft op promotie. En dan de nr 18 degradeert + playoffs voor nr 17 + nr 2, 3 en 4 uit de 2e Divisie. Periode titels behoren voorgoed tot de verleden tijd.


Wat de beloften betreft, men was er bang voor dat FC Eindhoven en Almere door de beloften in de problemen zouden komen, maar niets is minder waar, draaien prima seizoenen.

Telstar trouwens zwaar in de problemen. Dat zie ik niet zo snel goed komen, of Tata Steel moet de helpende hand bieden.
 

Friesland

Well-known member
Toeschouwersaantallen (thuisduels) tegen beloftenteams t.o.v. gemiddelde:
Almere City+35%
Fortuna Sittard+33%
SC Telstar+24%
De Graafschap+14%
FC Eindhoven+12%
Helmond Sport+7%
FC Oss+6%
FC Volendam+6%
NEC+1%
VVV-0,01%
RKC Waalwijk-0,1%
Roda JC-4%
FC Den Bosch-4%
Achilles 29-4%
Sparta Rotterdam-9%
MVV-18%
FC Emmen-19%

Volgend seizoen doet FC Twente niet meer mee. In de onderstaande tabel heb ik alleen naar Ajax en PSV gekeken:
Fortuna Sittard+71%
Almere City+64%
Helmond Sport+37%
FC Oss+30%
SC Telstar+25%
De Graafschap+21%
FC Volendam+12%
VVV+10%
NEC+9%
FC Eindhoven+9%
FC Den Bosch+6%
Achilles 29+3%
Roda JC+2%
Sparta Rotterdam-6%
MVV-16%
FC Emmen-21%
RKC Waalwijk-23%

Ik heb ook nog de cijfers van afgelopen seizoen, die waren als volgt:
FC Oss+40%
FC Eindhoven
+16%
FC Emmen
+15%
Helmond Sport
+15%
FC Volendam+15%
Achilles 29
+14%
FC Den Bosch+14%
Almere City
+9%
SC Telstar
+8%
FC Dordrecht+4%
VVV+4%
Fortuna Sittard-1%
De Graafschap-5%
Sparta Rotterdam-7%
MVV-7%
Willem II-9%
Excelsior-11%

Waar vorig seizoen nog 6 reguliere team de toeschouwersaantallen negatief be?nvloed zag worden door de beloftenelftallen, waren dat er dit seizoen 8, al was het bij twee team een zeer gering verschil. Opvallend is dat FC Emmen vorig seizoen nog profiteerde van de beloftenelftallen, liepen de Drenten dit seizoen minder warm voor de beloftenelftallen. Bij Fortuna Sittard en De Graafschap gebeurde precies het omgekeerde.
 

Joost

Well-known member
Bij Roda was er bijvoorbeeld tegen Jong Ajax een extra actie om meer mensen door de poort te krijgen. Dat was bij Fortuna hetzelfde en zal bij meer clubs geweest zijn.
 

Methone

New member
Jan Korte heeft trouwens nog geprobeerd om met Veendam de plek van de Twente Beloften over te nemen, maar dat is mislukt.

De drukbezette Korte heeft nog meer ambities. ,,Afgelopen seizoen, toen de beloften van FC Twente hun licentie kwijtraakten, hebben we nog geprobeerd een Veendammer elftal in de Jupiler League te krijgen. Helaas is dat mislukt, maar als een dergelijke kans zich weer voordoet, grijpen we die weer aan. Wat zou het toch mooi zijn als je weer semi-professioneel voetbal aan de Langeleegte kunt spelen. Het talent is er?, aldus de gedreven professional met een geelzwart voetbalhart.
Bron: Tweenul.nl
 

de waan

Well-known member
Hoezo bord voor de kop. Toen ze een paar jaar terug konden doorstarten in de hoofdklasse lukte het ze niet eens om een ton bij elkaar te krijgen.
 

Forza AZ

Well-known member
Als die kans zich weer voordoet?

Weten ze daar niet dat je je niet kunt inkopen in de Eerste Divisie, maar dat je die alleen kunt bereiken door te promoveren vanuit de amateurs (of beloftecompetitie).
 

de waan

Well-known member
Ik heb het idee dat de kennis bij dat soort mensen (zie ook Haarlem) ronduit bedroevend is op dat gebied.
 

Methone

New member
Wellicht heeft de KNVB het nooit goed aangegeven dat clubs zich vanaf een bepaald moment niet meer konden inkopen.
Ik weet dat het nu niet meer mogelijk is, en weet wel dat het ooit mogelijk was, maar wanneer dat punt is geweest weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Omniworld was geloof ik de laatste die er gebruik van heeft gemaakt.
 

Forza AZ

Well-known member
Al was er bij Omniworld (2005) en AGOVV (2003) ook al de eis dat ze op het hoogste amateurniveau moesten spelen, om tot de Eerste Divisie te mogen toetreden.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Wellicht heeft de KNVB het nooit goed aangegeven dat clubs zich vanaf een bepaald moment niet meer konden inkopen.
Ik weet dat het nu niet meer mogelijk is, en weet wel dat het ooit mogelijk was, maar wanneer dat punt is geweest weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Omniworld was geloof ik de laatste die er gebruik van heeft gemaakt.

Als je plannen hebt om een club nieuw leven in te blazen dan zou je je eerst toch eens verdiepen in de reglement daarvoor? Lijkt me zelfs de allereerste stap die je zet.
 

Methone

New member
Doordat de beloften zomaar konden instromen in de Jupiler League, heeft de KNVB ook wel een beetje voor verwarring gezorgd. Al noemde ze het een pilot 2 jaar geleden, ze mogen wel mooi in de JL blijven. Nu mogen volgend jaar zelfs de Beloften van pilot-deelnemer Achilles '29 de topklasse instromen.
 

Joost

Well-known member
Doordat de beloften zomaar konden instromen in de Jupiler League, heeft de KNVB ook wel een beetje voor verwarring gezorgd. Al noemde ze het een pilot 2 jaar geleden, ze mogen wel mooi in de JL blijven. Nu mogen volgend jaar zelfs de Beloften van pilot-deelnemer Achilles '29 de topklasse instromen.

Hoezo voor verwarring?

Er waren maar 16 clubs in de JL en toen heeft de KNVB op dat moment, voor dat probleem een oplossing gezocht. Dat was uiteindelijk het toelaten van drie beloftenteams en Achilles '29. Ze hebben dat een pilot genoemd die geevalueerd zou worden. Er is nooit sprake van geweest dat het weer mogelijk werd om jezelf in te kopen.

De mogelijkheid tot het inkopen in de Eerste Divisie was verleden tijd na het oprichten van de Topklasse en die bestaat toch al weer enige tijd.
 

Methone

New member
Niet zo zeer met het inkopen, kijk bijvoorbeeld naar Achilles '29, deze club voldoet niet eens aan de licentie-eisen van de Jupiler League, op basis waarvan mogen die dan zelfs een beloften team laten instromen in de topklasse?
 

Joost

Well-known member
Niet zo zeer met het inkopen, kijk bijvoorbeeld naar Achilles '29, deze club voldoet niet eens aan de licentie-eisen van de Jupiler League, op basis waarvan mogen die dan zelfs een beloften team laten instromen in de topklasse?

De pilot duurde 2 jaar, per komend seizoen is Achilles '29 dus een volwaardig lid van de eerste divisie en mogen ze net als alle huidige profclubs een beloftenteam inschrijven.
 

Methone

New member
De pilot duurde 2 jaar, per komend seizoen is Achilles '29 dus een volwaardig lid van de eerste divisie en mogen ze net als alle huidige profclubs een beloftenteam inschrijven.

Het vreemde is dat het gaat om een eenmalige actie, de clubs die in de toekomst promoveren naar de Jupiler League, of clubs die afzien van een team in te schrijven krijgen die mogelijkheid nooit weer. Ik vind dit totaal geen eerlijk systeem, het heeft weinig te maken met teams op sportieve gronden te laten promoveren.
Het had eerlijk geweest om clubs vanaf onderaan te laten beginnen. Gelijke regels voor zowel amateurclubs als profclubs. Laat je teams veel hoger instromen omdat je vermoed dat het niveau van de clubs veelste hoog is, dan moet dat ook gelden voor (nieuwe) amateurclubs.
 

Joost

Well-known member
Het vreemde is dat het gaat om een eenmalige actie, de clubs die in de toekomst promoveren naar de Jupiler League, of clubs die afzien van een team in te schrijven krijgen die mogelijkheid nooit weer. Ik vind dit totaal geen eerlijk systeem, het heeft weinig te maken met teams op sportieve gronden te laten promoveren.
Het had eerlijk geweest om clubs vanaf onderaan te laten beginnen. Gelijke regels voor zowel amateurclubs als profclubs. Laat je teams veel hoger instromen omdat je vermoed dat het niveau van de clubs veelste hoog is, dan moet dat ook gelden voor (nieuwe) amateurclubs.

Dat is een hele andere discussie maar dat heeft dan ook helemaal geen invloed op het feit dat de regels heel helder zijn en waren en de KNVB helemaal niet verwarrend bezig was.
 

Methone

New member
Dat is een hele andere discussie maar dat heeft dan ook helemaal geen invloed op het feit dat de regels heel helder zijn en waren en de KNVB helemaal niet verwarrend bezig was.

Het is wel verwarrend want bij de KNVB stelt men dat je enkel kunt promoveren op sportieve gronden, terwijl dat voor beloften schijnbaar niet nodig is.
 

Maasveld

Well-known member
Het is wel verwarrend want bij de KNVB stelt men dat je enkel kunt promoveren op sportieve gronden, terwijl dat voor beloften schijnbaar niet nodig is.
Het was een ??nmalig probleem wat destijds, mede onder druk van FOX, op die manier is opgelost.
 

Methone

New member
Dat was de pilot, de pilot is nu verlopen. Wat er nu staat te gebeuren met al die instroom van de beloften heeft daar toch niets meer mee te maken.
 
Bovenaan