Vijfjarenplan moet Jupiler League redden

Methone

New member
?Vijfjarenplan moet Jupiler League redden; twee degradanten uit Eredivisie?

De Co?peratie Eerste Divisie (CED) wil een verandering van de structuur van de Eredivisie en Jupiler League. De CED luidt de noodklok: clubs in de Jupiler League kampen met financi?le problemen en de toeschouwers blijven weg. In een poging de competitie te redden moet er een vijfjarenplan komen.
Dat vijfjarenplan moet ervoor zorgen dat de Jupiler League weer interessanter wordt. Men wil verder met negentien clubs, de periodes moeten interessanter en men wil graag toe naar twee rechtstreekse degradanten uit de Eredivisie.
Directeur Marc Boele is blij dat het vijfjarenplan op de agenda staat, al is het nog maar de vraag of het daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Tegen Voetbal International zegt Boele dat we misschien toe moeten naar een ?atypische competitie? die los staat van de Eredivisie. ?Dat de kampioen promoveert en dat de nummer twee samen met de periodewinnaars en de beste vier van de ranglijst strijdt om een tweede ticket. Dan koppel je beide competities los en heb je elk jaar twee promovendi?, klinkt het.


Dat betekend dus dat er geen nieuwe amateurclub of Beloftenteam in de JL komt.
Twee degradanten uit de ED vind ik dan wel weer een goed plan.
 

de waan

Well-known member
"Men wil verder met negentien clubs, de periodes moeten interessanter en men wil graag toe naar twee rechtstreekse degradanten uit de Eredivisie."

Revolutionair, hoor. De seizoenskaarten zullen niet aan te slepen zijn.

Persoonlijk vind ik dat je die periodetitels gewoon overboord moet kieperen, zodra er een p/d regeling is met de tweede divisie. Een nacompetitie of play-offs zijn prima, maar dat kan dan gewoon met de nummers 2 t/m 5
 

Maasveld

Well-known member
Nu de onderkant eredivisie en bovenkant JL steeds meer naar elkaar lijken te groeien zie ik eigenlijk steeds minder reden om de play-offs in huidige staat aan te passen. Wellicht 2 deelnemers minder, verder zou ik het zo laten.
 

Methone

New member
Bovendien is het ook de bedoeling dat er in de toekomst kan worden gedegradeerd uit de Jupiler League, dus die periode titels worden dan gewoon overbodig, aangezien er ook spanning onderin de competitie is. Play-offs zou ook kunnen met nr 16 ED en nrs 3, 4 en 5 uit de JL. Nr 2 gewoon direct laten promoveren.
 

Maasveld

Well-known member
Zou kunnen, maar m.i. geen absolute must. De laatste 5 jaar is er 5 keer een JL-ploeg gepromoveerd en 5 keer een eredivisie-ploeg gehandhaafd, waarbij dat slechts 1 keer met redelijke overtuiging gebeurde
 

Friesland

Well-known member
Ik zou de Eredivisie uitbreiden naar 20 en de Eerste Divisie terug naar 18, al hoeft dat laatste niet per se. Voor de Eredivisie betekent dit meer midweekse speelrondes speelrondes en voor de Eerste Divisie betekent het minder maandagspeelrondes.
Met 20 clubs in de Eredivisie krijg je die tweede rechtstreekse degradanten er ook (makkelijker) door. Twee rechtstreekse degradanten betekent ook dat je waarschijnlijk twee rechtstreekse promovendi (kampioen + nummer 2) krijgt. Bovendien spelen er veel clubs in de Eerste Divisie die een toegevoegde waarde hebben voor de Eredivisie.

Die onzin van de periodekampioenschappen moeten ze er in ieder geval uit gooien. Het bracht Heerenveen weliswaar de eerste promotie op, maar het leidt eigenlijk vooral tot een oneerlijke competitie. De periodekampioenschappen vindt ik eigenlijk een grotere ergernis dan de tweede elftallen. Daarnaast zou ik de play-offs rigoureus wijzigen. Ik zou ze verdelen in een snelwegroute en een lange route:

Finale snelwegroute:
A: nr. 3 Eerste Divisie - nr. 17 Eredivisie
winnaar A naar Eredivisie, verliezer A naar halve finale lange route

Kwartfinales lange route:
B: nr. 5 Eerste Divisie - nr. 7 Eerste Divisie
C: nr. 6 Eerste Divisie - nr. 18 Eredivisie
winnaars B en C naar halve finale, verliezers naar Eerste Divisie

Halve finales lange route:
D: nr. 4 Eerste Divisie - winnaar C
E: verliezer A - winnaar B
winnaars D en E naar finale, verliezers naar Eerste Divisie

Finale lange route:
F: winnaar D - winnaar E
winnaar F naar Eredivisie, verliezer naar Eerste Divisie

(In het bovenstaande schema wordt uitgegaan van een Eredivisie met 20 clubs)


En dan heb je nog het gedoe met de speeldagen. Naar mijn mening hebben de houders van de uitzendrechten in de Eerste Divisie te veel macht. Het moet gewoon zo zijn dat de thuisclub bepaald op welke dag en om welk tijdstip een wedstrijd gespeeld wordt met enkele uitzonderingen:
* De laatste twee speelrondes zijn op vrijdagavond om 20:00.
* Midweekse speelrondes vinden plaats op maandag of dinsdag. De wedstrijden in de voorafgaande speelrondes vinden dan plaats op vrijdag of zaterdag.
* Als FOX sports een wedstrijd live wil uitzenden, kunnen ze aan de thuisclub vragen om de wedstrijd naar een geschikt tijdstip te plaatsen.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik zou de Eredivisie uitbreiden naar 20 en de Eerste Divisie terug naar 18, al hoeft dat laatste niet per se. Voor de Eredivisie betekent dit meer midweekse speelrondes speelrondes en voor de Eerste Divisie betekent het minder maandagspeelrondes.
A.u.b., niet (nog) meer midweekse speelrondes in de Eredivisie. Ten eerste zijn die gewoon irritant, vooral voor uitsupporters, maar ook voor mensen die niet vlak bij hun club wonen. En ten tweede is het programma al nagenoeg vol het hele seizoen. Al kun je wel 2 weekenden terugwinnen als je als wisselgeld de play-offs afschaft. Maar dat lijkt me dan geen leukere competitie opleveren, want je hebt dan een middenmoot van plek 6-17 voor wie niets te winnen of verliezen is, zodat de kans heel groot is dat een groot aantal clubs al vrij snel na de winterstop niets meer hebben om voor te spelen.

De Eerste Divisie terug naar 18 vind ik wel een goed idee, want die dubbelprogramma's vrijdag-maandag lijkt me voor de supporters ook niet fijn. Maar dat moet dan maar door een keer 1 club extra te laten degraderen.
 

Friesland

Well-known member
A.u.b., niet (nog) meer midweekse speelrondes in de Eredivisie. Ten eerste zijn die gewoon irritant, vooral voor uitsupporters, maar ook voor mensen die niet vlak bij hun club wonen. En ten tweede is het programma al nagenoeg vol het hele seizoen. Al kun je wel 2 weekenden terugwinnen als je als wisselgeld de play-offs afschaft. Maar dat lijkt me dan geen leukere competitie opleveren, want je hebt dan een middenmoot van plek 6-17 voor wie niets te winnen of verliezen is, zodat de kans heel groot is dat een groot aantal clubs al vrij snel na de winterstop niets meer hebben om voor te spelen.

De Eerste Divisie terug naar 18 vind ik wel een goed idee, want die dubbelprogramma's vrijdag-maandag lijkt me voor de supporters ook niet fijn. Maar dat moet dan maar door een keer 1 club extra te laten degraderen.

Allereerst moet ik zeggen dat ik heb groot respect voor jou dat je naar bijna alle (uit)wedstrijden van AZ gaat. Hoewel ik jou persoonlijk situatie niet ken, lijkt het mij veilig om te zeggen dat van de mensen die het zouden kunnen er maar weinig zijn die de moeite nemen om helemaal naar Samara en/of Akt?be afreizen om hun favoriete club te zien spelen. Echt bewonderenswaardig. Feit is wel dat veel clubs vaak maar weinig uitsupporters meenemen naar uitwedstrijden, ook al is de wedstrijd in het weekend. Als men zou overwegen om de Eredivisie naar 20 clubs uit te breiden, zal men daarbij weinig aandacht zijn voor de uitsupporters.

De thuissupporters (het aantal, met name) zijn wel een issue voor de clubs, natuurlijk. Als je echter naar de gemiddelden kijkt van de 10 midweekse wedstrijden van dit seizoen, dan kom je gewoon op een gemiddelde van 100,0% van het gemiddelde aantal toeschouwers van de betrokken 10 clubs. Daar moet wel aan toegevoegd worden dat er een aantal hoogstaande wedstrijden tussen zaten, zoals PSV - Feyenoord, Heerenveen - Feyenoord en NAC - PSV. Over het algemeen kan dus gezegd worden dat midweekse wedstrijden een negatief effect hebben op de toeschouwers gemiddelde, maar dat het slechts een licht negatief effect is.

Daarmee kom je ook bij het financi?le deel van een eventuele uitbreiding. Als club krijg je er gewoon 2 thuiswedstrijden bij. Natuurlijk moet je het TV geld delen door twee clubs meer, maar die clubs zullen niet het meeste krijgen, maar de twee extra thuiswedstrijden zouden voldoende moeten zijn om dat te kunnen compenseren. Voor de twee extra clubs is het natuurlijk alleen maar winst. Spelen in de Eredivisie levert gewoon meer toeschouwers op en dus meer inkomsten en ook krijgen ze natuurlijk veel meer geld uit de TV gelden dan in de Eerste Divisie.

Een klacht die ook vaak wordt genoemd is dat er nu al te veel wedstrijden zijn, maar dat lijkt geen gegrond argument te zijn, als ze in andere landen meer wedstrijden spelen en zelfs amateurs en jeugd in korte periodes vaak veel wedstrijden spelen. Als zij dat kunnen, dat moeten afgetrainde profs het zeker kunnen.
 

ALenstra

Well-known member
"In andere landen doen ze dat ook dus kunnen we dat ook". Dus als ze in andere landen in een sloot springen dan moeten wij dat ook?
 

Forza AZ

Well-known member
Allereerst moet ik zeggen dat ik heb groot respect voor jou dat je naar bijna alle (uit)wedstrijden van AZ gaat. Hoewel ik jou persoonlijk situatie niet ken, lijkt het mij veilig om te zeggen dat van de mensen die het zouden kunnen er maar weinig zijn die de moeite nemen om helemaal naar Samara en/of Akt?be afreizen om hun favoriete club te zien spelen. Echt bewonderenswaardig.
Daar noem je nu net 2 wedstrijden waar ik niet naartoe ben geweest. Ik bezoek wel veel Europese uitwedstrijden, maar het moet niet te gek worden qua prijs en organisatie (visum bijvoorbeeld). Rusland, Kazachstan, Wit Rusland, Moldavi? en Isra?l ben ik daarom niet heen geweest. De overige bijna allemaal wel.

Maar even terug naar het onderwerp. Op dit moment zijn er genoeg wedstrijden in Nederland. De selecties zijn hier nu eenmaal niet zo breed bij de meeste clubs als in andere landen waar ze een competitie van 20 clubs hebben en meer bekerwedstrijden.
En een ander risico van de weinige midweken die nu nog open zijn vol plannen, is dat als er een keer wel wat meer wedstrijden afgelast moeten worden er nauwelijks ruimte overblijft om die in te halen.
Dus aanpassingen qua nacompetitie en aantal degradanten prima, maar niet het aantal wedstrijden verder uitbreiden. De huidige competitie opzet in de Eredivisie is prima. Goed aantal wedstrijden en voor alle clubs tot zeker ergens in april iets om voor te spelen.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Feyenoord is er nu totaal niet op berekend, dan hadden ze in een eerder stadium meer A1 spelers moeten vastleggen voor een representatief elftal.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Grote veranderingen in de Jupiler League zonder beloften

http://www.tussendelinies.nl/grote-veranderingen-in-jupiler-league-zonder-beloften

FC Lienden ziet af van promotie naar de Jupiler League en ook voor Jong Vitesse is het financieel onhaalbaar.
Geen idee of er nog andere optie's zijn maar waarschijnlijk dus met 19 clubs komend seizoen in de JL.

Ligt het nou aan mij, of slaat de titel van die link nergens op? Ik kom uit bij een stuk over competitievervalsing en niet over veranderingen.
 

Pascallovic

Well-known member
Nog een slecht stuk ook, want nooit is beweerd dat met de komst van belofte elftallen er geen verschillen zouden ontstaan op de ranglijst.
 

JMD

Well-known member
Bij de totale eindstand de pilotteams weghalen, ok, maar hoe kan je in hemelsnaam bij elke club zomaar 2 duels schrappen in de periode? Maak me sterk dat elke ploeg precies 2x tegen een pilotteam speelt per periode.
 

Friesland

Well-known member
Zonder meer moeten periodekampioenschappen volledig uitgebannen worden. Het is vreemd dat je niet alle ploegen in een periode ontmoet en bovendien is het belachelijk dat je "periodekampioen" worden zonder nummer 1 te worden in de betreffende periode.
 

Forza AZ

Well-known member
Bij de totale eindstand de pilotteams weghalen, ok, maar hoe kan je in hemelsnaam bij elke club zomaar 2 duels schrappen in de periode? Maak me sterk dat elke ploeg precies 2x tegen een pilotteam speelt per periode.
Dat is zeker niet het geval. In de 1e periode bijvoorbeeld speelde De Graafschap helemaal niet tegen een pilotteam terwijl o.a. Emmen en Telstar 3x tegen een pilotteam speelden. Dus geen idee hoe ze bij die 4 periodes van 7 wedstrijden komen? Misschien hebben ze wel voor iedere club de eerste 7 wedstrijden exclusief pilotteams voor de 1e periode gebruikt enz. (?)
 

de waan

Well-known member
Sowieso vraag ik me af wat de schrijver nou voor punt wil maken. De stand was waarschijnlijk ook anders geweest als Telstar, Den Bosch, Fortuna en RKC niet hadden meegedaan. Om maar wat te noemen. So what.
 
Bovenaan