VI - Het blad

Pascallovic

Well-known member
Van Basten is geestelijk onafhankelijk en echt een verademing in het voetbalwereldje; kent zijn zwaktes en haalt zijn schouders daarover op want er zijn andere zaken die hij belangrijker vindt. Heerlijk om hem te horen sinds hij dat weet (ongeveer vanaf Heerenveen) vind ik.
Ik heb nooit iets tegen van Basten gehad. Zijn laatste persconferentie bij Ajax waarin hij zichzelf evalueerde vond ik erg sterk. Duidelijk iemand met zelfkritiek. Echter wordt er nu een mening van hem naar bovengehaald door personen die hem na zijn carriere als voetballer niet zo serieus hebben genomen zullen we maar zeggen. Dan ben ik benieuwd of dat veranderd is, of dat het ze puur gaat omdat het wat kritiek op Cruijff betreft.

Dat Marco een punt zal hebben in zijn column van morgen dat geloof ik zeker wel.
 

ALenstra

Well-known member
Marco was het vanaf het begin van de revolutie toch oneens met Johan? Dus zo vreemd is dat interview niet.
 

Shayman

New member
Ik heb nooit iets tegen van Basten gehad. Zijn laatste persconferentie bij Ajax waarin hij zichzelf evalueerde vond ik erg sterk. Duidelijk iemand met zelfkritiek. Echter wordt er nu een mening van hem naar bovengehaald door personen die hem na zijn carriere als voetballer niet zo serieus hebben genomen zullen we maar zeggen. Dan ben ik benieuwd of dat veranderd is, of dat het ze puur gaat omdat het wat kritiek op Cruijff betreft.

Dat Marco een punt zal hebben in zijn column van morgen dat geloof ik zeker wel.
Ik heb geen VI meer als blad maar het gaat toch om een column en niet om een interview? Maar is gewoon een goede kerel geworden inderdaad, als BC vond ik hem heel geforceerd overkomen maar hij heeft zichzelf echt weer gevonden.
 

JMD

Well-known member
Wordt er vanaf nu waarde gehecht aan de voetbalmening van Marco van Basten of is het alleen maar dit geval omdat het een negatieve mening over Cruijff is?
Er werd ook al waarde aan zijn mening gehecht toen hij BC was. Toen liepen er sommigen kwijlend met hem weg. In die tijd kwam er bij bepaalde mensen nooit een kritisch woord over Van Basten over hun lippen.
Is het dan een probleem als er nu mensen zijn die waarde hechten aan de mening van Van Basten?

Overigens was Van Basten een speler die tijdens zijn spelerscarri?re al interessante idee?n en teksten had.
 

JMD

Well-known member
Ga je toch niet een kop op de voorkant voor zetten voor een columnpje?
Doet de VI wel vaker hoor, toen Derksen nog een column had stond een citaat uit zijn column regelmatig op de voorkant.

En verder denk ik dat dit citaat de verkoop wel bevordert, dus economisch gezien sterk.
 

Keyser S?ze

New member
Overigens, is het gepast dat een assistent bondscoach via een column in een voetbalweekblad zijn mening geeft over clubs of mensen bij clubs?

Een medewerker van de KNVB zou zich m.i. wat bescheidener en meer low profile dienen op te stellen over kwesties bij clubs. Zeker als die club ook nog eens hofleverancier is.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Zeker als die club ook nog eens hofleverancier is.

Hoe zijn de resultaten van Oranje tegenwoordig? En die van Ajax in de laatste 4 jaar? Ja , Ajax staat 1e dankzij fantastische zeges op powerhouses NEC, Willem II en ADO, maar over het algemeen is het niet best. En bij het Ajaxgekleurde Oranje evenmin.
 

Keyser S?ze

New member
Hoe zijn de resultaten van Oranje tegenwoordig? En die van Ajax in de laatste 4 jaar? Ja , Ajax staat 1e dankzij fantastische zeges op powerhouses NEC, Willem II en ADO, maar over het algemeen is het niet best. En bij het Ajaxgekleurde Oranje evenmin.

Dat heeft er niets mee te maken. Van Basten heeft in zijn functie als assistent BC te maken met de club Ajax die een aantal internationals levert (ongeacht of je ze goed vindt of niet). Dan is het toch merkwaardig als hij diezelfde club af loopt te branden. Lijkt mij niet goed voor de verhoudingen. That's all.
 

Joost

Well-known member
Nou word ik toch wel erg nieuwsgierig wat hij nou precies allemaal voor lelijks roept over Cruijff en Ajax.

De kern van zijn verhaal is dat je toppers niet opleidt maar dat die zich aandienen. Ajax moet een klimaat scheppen waarin jeugdspelers zich zo goed mogelijk moeten kunnen ontwikkelen. Doordat Ajax een enorme aantrekkingskracht op jeugdspelers heeft komen de beste jeugdspelers altijd wel naar Ajax (of Feyenoord, of PSV) maar in principe is er nog maar weinig anders dan bij AZ en Heerenveen.

Hij noemt daarbij onder meer ook Barcelona en AC Milan. Teams die gedurende een periode toevallig een paar exceptionele talenten in de jeugd hadden die zijn doorgestroomd.

Macht is de enige drijfveer van Cruyff en ex-topspelers als trainers is ook niet het Ei van Columbus.
 

Keyser S?ze

New member
Nou word ik toch wel erg nieuwsgierig wat hij nou precies allemaal voor lelijks roept over Cruijff en Ajax.

Ik lees ook alleen de koppen want het blad komt vandaag uit. Maar termen als "plan Cruijff is ??n grote komedie" of "het verhaal is een fabeltjeskrant" en "iedereen loopt er achter aan en zegt er niets van" kun je toch weinig vleiend noemen. Voor de rest prima hoor als hij dat doet maar ik vroeg mij gewoon af of dat bij een assistent BC past.
 

Lord Flash

New member
Los van het feit dat er genoeg aan te merken valt over de gang van zaken op bestuurlijk niveau van Ajax vind ik het een vrij slecht onderbouwde column. Natuurlijk ben je in je jeugdopleiding altijd afhankelijk van het aangeboren talent van een bepaalde lichting en speelt de aantrekkingskracht van de club mee, maar Van Basten beweert in feite dat het niveau van elke professionele jeugdopleiding overal hetzelfde is en dat je daar dus geen onderscheid kan maken. Er zijn toch genoeg clubs die vrij consistent goede jeugdspelers afleveren en die ook nog vaak van relatief kleine naam en faam zijn terwijl er ook genoeg 'grote' clubs al tijden vrijwel niets aan jeugdproducten aanleveren. Je kan toch ook niet beweren dat de flinke koerswijzigingen die bijvoorbeeld Feyenoord of Duitsland als geheel de laatste jaren hebben doorgevoerd geen effect hebben gehad.

Daarnaast zijn we natuurlijk geen 5 jaar verder en de opmerking dat 'iedereen er achteraan loopt' is al helemaal lachwekkend gegeven de sterke strubbelingen tussen de verschillende geledingen van de club. Als je de laatste alinea leest is het ook vrij duidelijk dat ddit flink door rancune gedreven is (wat dat betreft zit hij wel prima op ??n lijn met Cruijff).
 

JMD

Well-known member
Hier even de hele column, voor de mensen zonder VI-abonnement:

Het Plan Cruijff is ??n grote komedie

Voetbal is eigenlijk heel simpel, schreef Johan Cruijff in zijn column in De Telegraaf. En de enige Nederlander die nog over een goede inspeelpass beschikt, is in zijn ogen Daley Blind. Met die opmerking maakt hij een enorme denkfout. Als de rest zo’n pass niet heeft, geeft dat namelijk al aan hoe moeilijk het blijkbaar is. En dat is ook echt zo. Een wedstrijd is een constant bewegend beeld waarin je voortdurend aan het afwegen bent wat de beste optie is. Als je dan je keuze hebt bepaald, moet je de bal met de juiste snelheid, op het juiste moment, in de juiste richting en op het juiste been aanspelen.

Voetbal is, kortom, niet meer zo simpel. Het veld is net zo groot gebleven en je doet het nog steeds met 22 spelers. Maar die zijn wel beter getraind, fysiek sterker en goed ge?nstrueerd. De ruimtes zijn kleiner, het spel gaat sneller. Het moet allemaal maar precies passen. Dat Iniesta en Xavi als lichtend voorbeeld bekendstaan, zegt wat dat betreft alles. Er zijn er maar weinig die dat kunstje beheersen.

Ik zag laatst bij FOX een reportage over Het Plan Cruijff. Ik vond het eerlijk gezegd een aanfluiting. Als dat het resultaat is van die fluwelen revolutie in Amsterdam, denk ik: Waarom zijn een paar jaar geleden al die mensen naar de rechtbank gegaan? Waarom zijn zo veel mensen geslachtofferd? Ik heb in dat programma niets nieuws of bijzonders kunnen ontdekken. Alles wat je ziet, kwam ik ook tegen bij AZ en SC Heerenveen. De Ajax-opleiding steekt op zich prima in elkaar. Het zit ’m alleen niet in allerlei ingenieuze veranderingen, maar puur in het feit dat veel goede voetballers samen trainen en voetballen. De aantrekkingskracht van Ajax, PSV en Feyenoord is van oudsher een voordeel. Daardoor ging ik vroeger ook naar Ajax en niet naar FC Utrecht. Al het andere – de benadering en de begeleiding – is tegenwoordig vrijwel overal hetzelfde en dat is goed.

Met veel kabaal is bij Ajax de boel overhoop gehaald. Als je nu bekijkt wat het gevolg daarvan is, vind ik dat zeer bedenkelijk. De vier landstitels danken ze vooral aan Frank de Boer, die als trainer een geweldige prestatie heeft geleverd. Dat komt niet door Het Plan Cruijff en de mensen die binnen zijn gekomen. ‘Geef ons vier, vijf jaar en dan zullen wij laten zien hoe het moet met de opleiding’, werd er gezegd. Ajax zou in Europa weer een rol van betekenis gaan spelen. We zijn nu vijf jaar verder en ik heb er nog niet zo veel van gezien. Ajax stopt veel geld in de jeugd. Maar ik begrijp niet waarom sommige beleidsbepalers zichzelf zo nadrukkelijk op de borst kloppen. Viktor Fischer komt uit Denemarken, Arek Milik uit Polen. Anwar El Ghazi halen ze bij Sparta vandaan, Daley Sinkgraven bij Heerenveen en Riechedly Bazoer bij PSV. Dat is de verdienste van de jeugdscouting, niet van de opleiders. Jairo Riedewald, Jo?l Veltman en Kenny Tete komen echt uit de Ajax-school voort. Dat zijn drie verdedigers. En dan ben je d’r wel.

Barcelona maakt een periode door waarin uitzonderlijk goed voetbal wordt gespeeld. Dat wil ook niet meteen zeggen dat de opleiding zo uniek is. Een paar grote talenten uit de regio vonden elkaar, groeiden samen op, werden als groep sterk en gingen die club dragen. Bij Real Madrid, Ajax en Bayern M?nchen is dat eerder gebeurd. En in mijn tijd bij AC Milan had je Franco Baresi, Alessandro Costacurta, Alberigo Evani, Roberto Donadoni en Daniele Massaro. Het is onzin zo’n generatie meteen aan een filosofie te linken. Ik was zestien toen ik naar Ajax kwam en ben niet echt een jeugdproduct. Veel mensen vinden het gek dat er na Patrick Kluivert geen topspits meer is opgestaan. Maar dat is niet zo gek, want je maakt geen goede voetballers. Een goede voetballer dient zich aan. En als jij vervolgens een klimaat weet te scheppen waarin hij wordt uitgedaagd, blijft zo’n jongen groeien. Ik stond in trainingspartijtjes tegenover verdedigers als Paolo Maldini en Mauro Tassotti. Voor elk doelpunt moest ik vreselijk veel moeite doen. Doordat het elke dag spannend en stimulerend was en het niveau hoog, werd ik beter.

Het Plan Cruijff is ??n grote komedie. Die uitzending bij FOX was voor mij de bevestiging.
Mooie verhalen, maar het ei van Columbus zat er niet bij. In de tussentijd zijn Rik van den Boog, Steven ten Have, Uri Coronel, Louis van Gaal, Danny Blind, Edgar Davids, Jan Olde Riekerink, de medische staf en diverse oud-voetballers die jeugdtrainer waren opgeknoopt door Cruijff en De Telegraaf. In die strijd is er keihard op de man gespeeld. Waar het uiteindelijk dus om ging, is macht. Johan heeft 25 jaar lang zitten foeteren op de jeugdopleiding. Een aantal getrouwen fluisterde hem in dat er niets van deugde. Toen kwam de dag dat Ajax in de Champions League volkomen kansloos verloor van Real Madrid en besloot Johan in te grijpen. Hij heeft trainers laten ontslaan, voorzitters weggestuurd en de raad van commissarissen omver gegooid. Het ging zoals hij wilde dat het zou gaan en wat is het resultaat? Johan heeft de macht, maar komt zelden bij Ajax en lijkt steeds meer afstand te willen bewaren. En nu moet Tscheu La Ling het opeens gaan doen. Vroeger wilden ze nog niet eens samen een broodje eten, maar ook Ling is weer een vriendje van een vriendje.

Edwin van der Sar is een prima gozer. Goede keeper geweest. Leergierig. Maar om algemeen directeur van Ajax te worden, lijkt me enige zakelijke ervaring niet overbodig. Ajax is nota bene een beursgenoteerd bedrijf. Dat Edwin een cursus aan de Cruyff University heeft gevolgd, is schijnbaar nu al voldoende voor zo’n zware functie.
Ajax laat zich gebruiken zonder dat ze het waarschijnlijk doorhebben. Dennis Bergkamp werd naar voren geduwd en vele oud-voetballers moesten jeugdtrainer worden. Een flink aantal is alweer verdwenen. Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.

Ik heb Johan in mijn hoofd zitten als een hartstikke leuke vent. Warm, gezellig, heeft een schat aan ervaring. Wij kennen elkaar al heel lang. Ik heb tegen en met hem gevoetbald. Hij is mijn trainer geweest. Ik kwam bij hem thuis. We hebben samen op de golfbaan gestaan. Maar toen wij jaren geleden een akkefietje kregen over de wijze waarop Ajax bestuurd moet worden, ging hij echt vol in de aanval. De toon verbaasde mij. Hij werd fel en onredelijk. Ik was het er niet mee eens. Toen zijn we uit elkaar gegaan. ‘Jij komt er nog wel achter’, zei Johan. Nou, ik heb een paar jaar gewacht en ik weet nog steeds niet wat hij bedoelde.
 

Maasveld

Well-known member
Tja, als je de 4 kampioenschappen vooral op het conto van Frank de Boer zet houdt het natuurlijk op.

Keurige laatste zin wel
 

Eef de Kip

Well-known member
Punt is dat de waarheid altijd een beetje in het midden ligt. Hij heeft heus wel een punt maar het is nou niet zo dat v Basten vanuit het niets de eerste in Nederland is die z'n vraagtekens zet.

Verder zie laatste zin van Lord Flash.
 

Shayman

New member
Ik vind dat hij het wel netjes heeft verwoord en het is natuurlijk wel iemand die een mening over Ajax kan en mag hebben.

Maar wel fijn voor Ajax dat ze inmiddels zelfs een Plan C(ruijff) hebben want een paar jaar terug hadden ze nog geen Plan B volgens Koeman.
 
Bovenaan