UEFA-ranking

Friesland

Well-known member
@JMD : Dit schreef ik juli vorig jaar:
Wij willen plaats 5! Wij willen niet drie, maar VIER* CL plekken.

* De nummer 3 van het land 5 start vanaf seizoen 2024/25 rechtstreeks in het hoofdtoernooi. Het is nog niet bekend wat er met de opengevallen plek in de kwalificatie gebeurd, mogelijk wordt die ingevuld door de nummer 4 van land 5. Dan zou land 5 dus standaard vier CL plekken krijgen. Hoewel ik geen voorstander ben van nummers 3 en 4 in de CL, zou het natuurlijk fantastisch zijn als Nederland in die positie zou komen. Je moet een gegeven paard immers niet in de bek kijken, liever de nummer 3 en 4 van Nederland in de CL, dan de nummer 3 en 4 van Frankrijk of Portugal! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Forza AZ

Well-known member
Oke. Ik wist dat er een 3e gegarandeerde CL-plek was voor land 5, maar wist niet dat er dan nog een plek in de kwalificatie voor hen was...
Ik dacht dat puur die voorrondeplek doorschoof naar de groepsfase.
Maar dan verschilt plek 5 en 6 echt flink, en is het verschil tussen plek 4 en 5 eigenlijk alleen de 4e gegarandeerde CL-plek.
Frankrijk als eigenlijk standaard de nummer 5 heeft natuurlijk enorm gepleit bij de UEFA om één van de 4 extra plekken in de groepsfase van de CL te krijgen (per 2024 doen er 36 clubs mee in plaats van de huidige 32). Het zou wel mooi zijn als die plek dan naar Nederland gaat en Frankrijk 'm alsnog misloopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Frankrijk als eigenlijk standaard de nummer 5 heeft natuurlijk enorm gepleit bij de UEFA om één van de 4 extra plekken in de groepsfase van de CL te krijgen (per 2024 doen er 36 clubs mee in plaats van de huidige 32). Het zou wel mooi zijn als die plek dan naar Nederland gaat en Frankrijk 'm alsnog misloopt.
Jep. Net als de idiote regel nu dat als de winnaar EL zich al via de competitie voor de Champions League plaatst dat dan niet een extra kampioen instroomt, maar de nummer 3 van land 5... Daar had Frankrijk ook voor gelobbyd.
 

Forza AZ

Well-known member
Punten 23-25 augustus

PSV (0,000)
Benfica (0,167 + 0,667 bonus)

Nice (0,167)
Twente (0,100) uitgeschakeld
AZ (0,200)
Gil Vicente (0,000) uitgeschakeld

5.Frankrijk 50,164 (+1,064) 6/6 6
6.Nederland 49,100 (0,000) 4/5
7.Portugal 47,049 (-2,051) 4/6 13

aantal clubs nog actief/totaal aantal clubs
aantal punten dat Nederland op de landen moet inhalen
aantal punten dat de landen op Nederland moeten inhalen
 

erka

Well-known member
2 punten meer dan Portugal en net zoveel ploegen in de groepsfases plus een gunstiger deelfactor. Dat zou toch goed moeten komen zou je zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Pascallovic

Well-known member
Met die komst van de Confetti league is het makkelijker punten sprokkelen, ook na de winterstop. Was je vroeger gewoon klaar als je geen top 2 in je poule eindigde, nu kun je gewoon met een 3e plek overwinteren, om na de winterstop nog wat punten op te pikken. Je moet als redelijke club wel een complete wanprestatie leveren wil je niet overwinteren na de poulefase EL.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Jacco

Well-known member
Je moet ook niet onderschatten dat vorig seizoen een aantal clubs buitengewoon goed presteerden.
Ajax met 18 punten in de groepsfase, Feyenoord dat de finale haalde, AZ in een makkelijke poule en een Vitesse dat boven zichzelf uitstijgt.

Dat wekt goede verwachtingen, maar je kunt ook best pech hebben met de loting en dan kun je als redelijke ploeg best derde worden, zonder je te hoeven schamen.
 

Pascallovic

Well-known member
Wat is schamen? Kijk een PSV wist vorig seizoen in de poulefase in 4 wedstrijden tegen AS Monaco en Real Sociedad geen enkele keer te winnen. Op waarde geklopt zullen we maar zeggen. Wat mij betreft mag het daarna best klaar zijn. Maar nee, omdat ze 2x van een armoedig Sturm Graz wonnen, mag je dan nog steeds verder na de winter. Dat bedoel ik met dat je wel heel dramatisch moet presteren om niet minimaal 3e te worden. Ze hebben daarna ook nog gewoon punten kunnen sprokkelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Batigoal

Well-known member
Het scheelt door de prestaties van Feyenoord dat Nederlandse clubs vanaf het begin de Conference League serieus zullen nemen. Kan me zo voorstellen dat dit nog niet geldt voor sommige clubs uit grotere voetballanden.
 

Forza AZ

Well-known member
Het scheelt door de prestaties van Feyenoord dat Nederlandse clubs vanaf het begin de Conference League serieus zullen nemen. Kan me zo voorstellen dat dit nog niet geldt voor sommige clubs uit grotere voetballanden.
Ik denk niet dat dat door de prestaties van Feyenoord komt. AZ en Vitesse namen het vorig seizoen ook al heel serieus voordat de goede prestaties van Feyenoord er waren.
 

Batigoal

Well-known member
Ik denk niet dat dat door de prestaties van Feyenoord komt. AZ en Vitesse namen het vorig seizoen ook al heel serieus voordat de goede prestaties van Feyenoord er waren.
Daar heb je gelijk in. Maar die positieve sfeer rondom dat toernooi hier in NL helpt wel. En het is een toernooi waar je relatief veel punten kunt sprokkelen.
 

JMD

Well-known member
Daar heb je gelijk in. Maar die positieve sfeer rondom dat toernooi hier in NL helpt wel. En het is een toernooi waar je relatief veel punten kunt sprokkelen.
Precies. Het is een zegen geweest dat in dat eerste jaar direct 3 clubs de groepsfase overleven en allen nog een ronde overleven, PSV er toen bij kwam en ook de kwartfinale haalde en als mooie kers die finaleplek van Feyenoord. Het laat direct zien wat er kan gebeuren. En dat het 'maar' een finale van het 3e Europese clubtoernooi was maakte al die Feyenoordsupporters (terecht) geen ene moer uit. Je staat in een Europese finale, dat is het belangrijkst.
 

JMD

Well-known member
Sporting gewonnen, Benfica gewonnen, Braga gewonnen. Portugal gaat inlopen op Nederland...
 

Forza AZ

Well-known member
Punten 6-8 september

Olympique Marseille (0,000)
Paris St. Germain (0,333)
Ajax (0,400)
Porto (0,000)
Sporting Portugal (0,333)
Benfica (0,333)

Stade Rennais (0,333)
Nantes (0,333)
Monaco (0,333)
PSV (0,200)
Feyenoord (0,000)
Braga (0,333)

Nice (0,167)
AZ (0,400)

5.Frankrijk 51,664 (+1,564) 6/6 8
6.Nederland 50,100 (0,000) 4/5
7.Portugal 48,049 (-2,051) 4/6 13

aantal clubs nog actief/totaal aantal clubs
aantal punten dat Nederland op de landen moet inhalen
aantal punten dat de landen op Nederland moeten inhalen
 

JMD

Well-known member
Geen paniek, als AZ wint niet.

Portugal 3 x 2 = 6 punten gedeeld door 6 is 1.000 erbij
Nederland 2 x 2 + 1= 5 punten gedeeld door 5 is ook 1.000 erbij
Ik was idd iets te voorbarig voor deze speelronde ja.

Liechtenstein trouwens ook weer een punt erbij, en ook kleine landen als Ierland, Litouwen, Letland en Kosovo haalden punten
 

JMD

Well-known member
Zo, die hadden echt een topweek inderdaad en klimmen ook langzamerhand weer op de lijst
 
Bovenaan