UEFA-ranking

erka

Well-known member
Kans lijkt mij groter dan dat Tsjechi? en Denemarken met hun enige team Nederland inhalen.

Yeah right. Tsjechie moet door 5 delen (0.2) en Nederland ook. Maar Nederland heeft nog 4 teams en Tsjechie nog maar 1. Denemarken door 4 (0.25) maar dat is amper verschil. Dus die ene ploeg uit Tsjechie moet 14.5 punten meer halen dan alle Nederlandse clubs samen.

PES5

Administrator
Forumleiding
Yeah right. Tsjechie moet door 5 delen (0.2) en Nederland ook. Maar Nederland heeft nog 4 teams en Tsjechie nog maar 1. Denemarken door 4 (0.25) maar dat is amper verschil. Dus die ene ploeg uit Tsjechie moet 14.5 punten meer halen dan alle Nederlandse clubs samen.

Dat zegt de Wolf toch ook?

SanMark.

Well-known member
Het ligt aan de Wolf hoor...…………………………………………. Want zo las ik het ook.:oops:

erka

Well-known member
Club Brugge wint van LASK Linz en dus een hele goede avond voor de ranglijst weer.

De Wolf

Well-known member
De Belgen kunnen dit seizoen al ingehaald worden wanneer ze bijvoorbeeld slecht presteren in de groepsfase en meerdere Nederlandse clubs een goed seizoen draaien.

Tobcoach

New member
Er bestaat na de uitslagen van vanavond zelfs een goede kans dat Feyenoord in pot2 wordt ingedeeld.
Beide Oostenrijkse teams komen in de EL in pot 4.

Heb even gekeken wat de belangrijke wedstrijden hiervoor zijn. Er zijn nu 27 teams zeker van groepsfase EL. Als je Feyenoord daarbij betrekt, dan staat Feyenoord van de (dan) 28 teams op de 18e plek op basis van de co?ffici?nten. Om in pot 2 te komen mogen ze niet lager dan 24e komen te staan.

Van de 20 wedstrijden (die van Feyenoord niet meegerekend) die vanavond worden gespeeld, komen uit 8 wedstrijden winnaars die sowieso een lager co?ffici?nt hebben dan Feyenoord (wat automatisch betekent dat Feyenoord nooit in pot 4 terecht zal komen want altijd minimaal 18 teams met een lager co?ffici?nt), en uit 1 wedstrijd een winnaar die in ieder geval een hoger co?ffici?nt heeft. Die 9 wedstrijden laat ik buiten beschouwing, maar die laatstgenoemde wedstrijd heeft wel als consequentie dat Feyenoord dan 19e staat.

Er mogen dan nog maximaal 5 clubs zich kwalificeren die een hoger co?ffici?nt hebben dan Feyenoord, wil Feyenoord in pot 2 komen.

De 11 belangrijke wedstrijden zijn dan (tussen haakjes de co?ffici?nt van de club):

1. Glasgow Rangers (5,250) - Legia Warschau (24,000). Eerste wedstrijd was 0-0.
2. Guimaraes (9,646) - FCSB (23,000). Eerste wedstrijd 0-0.
3. Apollon Limassol (12,000) - PSV (37,000). Eerste wedstrijd 0-3.
4. Rijeka (13,500) - AA Gent (29,500). Eerste wedstrijd 1-2.
5. Spartak Moskou (16,000) - Braga (31,000), Eerste wedstrijd 0-1.
6. Frankfurt (24,000) - Strasbourg (11,700). Eerste wedstrijd 0-1.
7. Riga FC (1,125) - Kopenhagen (31,000). Eerste wedstrijd 1-3.
8. Stockholm (5,500) - Celtic (31,000). Eerste wedstrijd 0-2.
9. Maribor (18,500) - Ludogorets (27,000). Eerste wedstrijd 0-0.
10. PAOK (23,500) - Bratislava (6,500). Eerste wedstrijd 0-1.
11. Qarabag (22,000) - Linfield (2,250). Eerste wedstrijd 2-3. Mocht Qarabag zich plaatsen, komen ze boven Feyenoord omdat ze vorig seizoen meer punten hebben gescoord dan Feyenoord.

Van deze 11 wedstrijden zijn er (vermoedelijk) dus 3 waarbij de winnaar boven Feyenoord komt te staan (PSV, Celtic, Kopenhagen). Dan mogen er van de resterende 8 wedstrijden nog slechts 2 teams zich plaatsen die een hoger co?ffici?nt hebben om Feyenoord in pot 2 te houden.

Het zou heel mooi zijn als Feyenoord in pot 2 terechtkomt, maar ik hou het vooralsnog maar op pot 3.

PSV komt bij plaatsing in ieder geval in pot 2 terecht.

Mocht AZ zich plaatsen is pot 4 meest waarschijnlijk maar er is ook nog een kans op pot 3. Daarvoor zijn dan van bovengenoemde wedstrijden de nrs. 1, 2, 7, 8, 10 en 11 van belang. Als van die 6 wedstrijden er 4 teams met een lager co?ffici?nt als dat van AZ (10,500) zich plaatsen, schuift AZ naar pot 3. In principe zijn ook de wedstrijden Trabzonspor - AEK en Bnei Yehuda - Malm? nog belangrijk voor AZ, maar die wedstrijden zijn min of meer beslist en met de winnaar heb ik al rekening gehouden in het overzicht.

De Wolf

Well-known member
Lijkt mij wel leuk dat PAOK nog een keer tegen een Nederlandse club moet. Zal wel pot 3 worden mochten ze het overleven dus moeten ze maar PSV treffen.

Atreides

Well-known member
Ondanks de 'gratis' CL punten staat Feyenoord dankzij het gepruts van GIO dus nog onder Legia Warschau, FCSB, AA Gent, Braga, Kopenhagen, Celtic, Ludogorets, PAOK, Frankfurt en Qarabag. Pijnlijk om te zien.

Lijkt mij wel leuk dat PAOK nog een keer tegen een Nederlandse club moet. Zal wel pot 3 worden mochten ze het overleven dus moeten ze maar PSV treffen.

Doe maar niet anders, die kunnen nog best wel eens ver komen in Europa en gaan tegen PSV en zeker tegen Feyenoord punten.

Max

Administrator
Forumleiding
Ondanks de 'gratis' CL punten staat Feyenoord dankzij het gepruts van GIO dus nog onder Legia Warschau, FCSB, AA Gent, Braga, Kopenhagen, Celtic, Ludogorets, PAOK, Frankfurt en Qarabag. Pijnlijk om te zien.

Doe maar niet anders, die kunnen nog best wel eens ver komen in Europa en gaan tegen PSV en zeker tegen Feyenoord punten.

Feyenoord in de EL groep met Man Utd, Fenerbah?e en Zorja Luhansk. Zeven punten is dan niet een extreem gek resultaat. Had uiteraard beter gekund. De CL loting tegeb City, Napoli en Shaktar Donetsk was vrij zwaar. Zeker gezien de spelers die na het kampioenschap waren vertrokken. Had natuurlijk beter gekund dan drie punten, maar heel buitengewoon gek was de uitkomst niet. Trencin was natuurlijk een fiasco.

Die zware lotingen zijn het gevolg van eerder falen. De jaren Koeman waren bijvoorbeeld Europees ook geen succes.

Atreides

Well-known member
Feyenoord in de EL groep met Man Utd, Fenerbah?e en Zorja Luhansk. Zeven punten is dan niet een extreem gek resultaat. Had uiteraard beter gekund. De CL loting tegeb City, Napoli en Shaktar Donetsk was vrij zwaar. Zeker gezien de spelers die na het kampioenschap waren vertrokken. Had natuurlijk beter gekund dan drie punten, maar heel buitengewoon gek was de uitkomst niet.

Dan was dat beter dan ik dacht. Goede opmerking. Ik zag overigens dat door die gekke instorting in 2014/2015 Feyenoord het jaar daarna geen Europees ticket heeft gehaald. Hoewel GIO destijds in charge was moeten we denk ik toch Fred daarvan de schuld geven. Merkwaardig dat veruit het beste Europese Feyenoord seizoen in jaren dan toch weer zo'n staartje krijgt.

Trencin was natuurlijk een fiasco.

Ja, dat blijft onbegrijpenlijk. Vooral omdat Trencin vol zat van kleine jongetjes die groot waren geworden en altijd fan waren geweest van Feyenoord maar nog nooit tegen Feyenoord hadden gespeeld.

Die zware lotingen zijn het gevolg van eerder falen. De jaren Koeman waren bijvoorbeeld Europees ook geen succes.

De coefficienten ranglijst is vrij streng. Als je als land en club en het slecht hebt gedaan heb je er weer heel lang last van. Is in die zin te hopen dat Feyenoord en in mindere mate PSV nu weer echt een goed jaar gaan hebben. 2014/2015 valt straks van de kaart en dat zijn de helft van de Feyenoord punten. https://www.vi.nl/nieuws/ajax-coefficientenkoning-van-europa-en-nederland

Max

Administrator
Forumleiding
Dan was dat beter dan ik dacht. Goede opmerking. Ik zag overigens dat door die gekke instorting in 2014/2015 Feyenoord het jaar daarna geen Europees ticket heeft gehaald. Hoewel GIO destijds in charge was moeten we denk ik toch Fred daarvan de schuld geven. Merkwaardig dat veruit het beste Europese Feyenoord seizoen in jaren dan toch weer zo'n staartje krijgt.

Ja, dat blijft onbegrijpenlijk. Vooral omdat Trencin vol zat van kleine jongetjes die groot waren geworden en altijd fan waren geweest van Feyenoord maar nog nooit tegen Feyenoord hadden gespeeld.

De coefficienten ranglijst is vrij streng. Als je als land en club en het slecht hebt gedaan heb je er weer heel lang last van. Is in die zin te hopen dat Feyenoord en in mindere mate PSV nu weer echt een goed jaar gaan hebben. 2014/2015 valt straks van de kaart en dat zijn de helft van de Feyenoord punten. https://www.vi.nl/nieuws/ajax-coefficientenkoning-van-europa-en-nederland

Ik verwijt het je ook niet hoor. Zelf had ik ook een beetje dat beeld, maar zo slecht was het ook weer niet.

Feyenoord moet inderdaad keihard aan de bak. Pot 2 en een gunstige loting zou fijn zijn. In dat goede jaar onder Rutten hadden we overigens ook behoorlijk pech met de loting van AS Roma. Notabene als poulewinnaar CL afvaller AS Roma loten. Daarna ook nog eens die klote Franse scheidsrechter die nog steeds leeft.

Tobcoach

New member

Sterker nog: dat seizoen 2014/2015 (met 9 van de 22 punten van Feyenoord) valt na dit seizoen al weg. Dat betekent dat op dit moment Feyenoord een duikeling maakt op de ranglijst van positie 69 (eindstand vorig seizoen) naar positie 86 op dit moment. En om hoger te klimmen op die ranglijst zullen er dan tenminste 4 of meer punten gepakt moeten worden in de groepsfase EL (je krijgt bij bereiken groepsfase al minimaal 3 punten voor je clubranglijst). Lukt dat niet, dan komt volgend seizoen zelfs een beschermde status in de play-offs van de EL mogelijk in gevaar.

Feyenoord doet er dan ook goed aan om goed te presteren in Europa, maar ook in de eigen competitie cq. beker. Want volgend seizoen is de bekerwinnaar of de nr. 3 al zeker van de groepsfase EL, hoeft geen kwalificatiewedstrijden te spelen.

Forza AZ

Well-known member
En om hoger te klimmen op die ranglijst zullen er dan tenminste 4 of meer punten gepakt moeten worden in de groepsfase EL (je krijgt bij bereiken groepsfase al minimaal 3 punten voor je clubranglijst). Lukt dat niet, dan komt volgend seizoen zelfs een beschermde status in de play-offs van de EL mogelijk in gevaar.
Die 3 punten zijn alleen een minimum en geen bonus. M.a.w. de eerste 3 punten die een club in de EL-groepsfase haalt levert geen hoger co?ffici?nt op.

Tobcoach

New member
Die 3 punten zijn alleen een minimum en geen bonus. M.a.w. de eerste 3 punten die een club in de EL-groepsfase haalt levert geen hoger co?ffici?nt op.

Klopt, ik zeg volgens mij ook niet dat het bonuspunten zijn. Voor de clubco?ffici?nt tellen ze wel mee, voor het landenco?ffici?nt niet. Bij bereiken van de groepsfase krijgt Feyenoord voor de moeite 3 punten voor de clubranglijst. Zolang ze in de groepsfase minder dan 3 punten scoren (overwinning=2 pt., gelijk=1 pt.) blijft de clubco?ffici?nt op 3 staan. Vanaf 4 punten wordt voor de clubranglijst het aantal behaalde punten meegeteld en 'vervallen' die eerdere 3 punten.

Laatst bewerkt:

Tobcoach

New member
Twee keer een gevalletje "net niet" voor Nederlandse clubs bij de potindeling voor de loting van de groepsfase EL.

Lazio Roma (pot 1) en PSV (pot 2) hebben dezelfde clubco?ffici?nt. Lazio staat echter boven PSV. In het vorige seizoen haalden beide teams evenveel punten (6), maar het seizoen daarvoor was veel beter van Lazio (17) dan van PSV (1). En daarom zitten de Italianen in pot 1 en PSV in pot 2.

Zelfde probleem is er voor AZ (pot 4) dat hetzelfde clubco?ffici?nt heeft als Istanbul Basaksehir. De Turken hadden vorig seizoen een net iets beter puntentotaal (2) dan AZ (1,5).

Verder zit zoals verwacht Feyenoord in pot 3.

Bovenaan