UEFA Nations League

Batigoal

Well-known member
Ik baal inderdaad dat ze niet naar Nederland komen. Maar, we komen in ieder geval dit jaar nog van deze coach af, misschien dat ze dan echt eens doorselecteren op dat middenveld. Wat een zonde.
Wel ongelofelijk met al die kansen dat Portugal niet één keer wist te scoren.
 

JMD

Well-known member
pot 1: Nederland, Kroatie, Spanje, Italie
pot 2: Schotland, Israel, Bosnie, Servie
pot 3: Turkije, Griekenland, Kazachstan, Georgië

bij loting kwalificatie 2024 volgens je eigen post in dat topic. Dus ook de winnaars van B en C kunnen worden ingedeeld in een groep van 5.
Ehh nee, want er zijn 7 groepen van 5 en dit zijn twaalf landen. De a-winnaars zitten in die groepen van 5 omdat zij dan in juni geen ek kwalificatie spelen. (Bij een groep van 5 is altijd 1 team vrij). Als je al deze teams in groepen van 5 zet heb je geen plekken vrij meer over
 

U.G.

Well-known member
Wel ongelofelijk met al die kansen dat Portugal niet één keer wist te scoren.

Jota, Fernandes en Ruben Dias hadden pech, en Jordan Peterson zegt dat Ronaldo depressief is, dus Ronaldo heeft ook pech.

Valt me wel op dat de beste speler van de serie A ( dat werd Leao vorig jaar toch ? ) én de City-boys bij Portugal eigenlijk steeds maar weer net-niet zijn. Zou het aan de speelstijl liggen, of aan dat balloze middenveld van Santos ? Terwijl Palhinha bijvoorbeeld geen basisplek heeft en ik heb eergisteren nog even zitten kijken naar de niet opgeroepen Pedro Goncalves. Fernando Santos moeten ze ontvoeren, niet mishandelen ofzo, maar gewoon uit nationaal belang 2 maanden opsluiten in villa in Alentejo.
 

Batigoal

Well-known member
Jota, Fernandes en Ruben Dias hadden pech, en Jordan Peterson zegt dat Ronaldo depressief is, dus Ronaldo heeft ook pech.

Valt me wel op dat de beste speler van de serie A ( dat werd Leao vorig jaar toch ? ) én de City-boys bij Portugal eigenlijk steeds maar weer net-niet zijn. Zou het aan de speelstijl liggen, of aan dat balloze middenveld van Santos ? Terwijl Palhinha bijvoorbeeld geen basisplek heeft en ik heb eergisteren nog even zitten kijken naar de niet opgeroepen Pedro Goncalves. Fernando Santos moeten ze ontvoeren, niet mishandelen ofzo, maar gewoon uit nationaal belang 2 maanden opsluiten in villa in Alentejo.
Leão is een heel goede speler, maar werd vorig seizoen wel erg gehyped door een sterke periode na de winterstop. Maar met het rijtje spelers wat je noemt die niet presteren in het nationale team lijkt het me vooral aan de speelstijl dan te liggen.
 

JMD

Well-known member
In maart 2024 zijn de playouts vanuit groep C van de Nations League. Dit valt tegelijk met de playoffs voor de EK2024... De kans is natuurlijk klein, maar ik vroeg me al af hoe ze dat gingen doen als Gibraltar, Cyprus, Litouwen of Belarus (zij spelen de playouts) playoffs moeten spelen voor EK2024... De oplossing is simpel: als 1 van die 4 ploegen playoff voor EK moeten spelen dan wordt de playout gecanceld en degraderen de 2 slechtste nummers 4 (Litouwen en Gibraltar) automatisch... :)
 

Forza AZ

Well-known member
In maart 2024 zijn de playouts vanuit groep C van de Nations League. Dit valt tegelijk met de playoffs voor de EK2024... De kans is natuurlijk klein, maar ik vroeg me al af hoe ze dat gingen doen als Gibraltar, Cyprus, Litouwen of Belarus (zij spelen de playouts) playoffs moeten spelen voor EK2024... De oplossing is simpel: als 1 van die 4 ploegen playoff voor EK moeten spelen dan wordt de playout gecanceld en degraderen de 2 slechtste nummers 4 (Litouwen en Gibraltar) automatisch... :)
Dat is inderdaad wat er dan gebeurd.

16.07 If any of the teams due to participate in the play-outs qualifies for the European Qualifiers play-offs for UEFA EURO 2024, no play-outs are played and the League C teams ranked 47th and 48th in the overall UEFA Nations League rankings (see Article 19) are relegated.

 

JMD

Well-known member
Behalve de loting voor de eindronde Nations League (besproken in het 'Oranje in de Nations League' topic) is er ook geloot voor de playoffs om degradatie naar poule D, het wordt Gibraltar - Cyprus en Litouwen - Wit Rusland, een onvervalste burenruzie dus... Deze duels worden pas gespeeld in maart 2024
 

Friesland

Well-known member
Voor de volgende editie van de Nations League en de WK kwalificatie zijn er een aantal grote wijzigingen.
Met groepswinst in Divisie A ben je niet meer verzekerd van een plaats in de Final 4. Je moet het in een play-off opnemen tegen de nummer 2 van een andere groep, die nu dus ook kans maken op een plaats in de Final 4.
De nummers 3 van Divisie A en B spelen play-offs tegen de nummers 2 van respectievelijk Divisie B en C.
De play-outs van Divisie C komen te vervallen, de twee slechtste nummers 4 degraderen in het vervolg rechtstreeks.

In de kwalificatie komen de groepen van 6 te vervallen. In plaats daarvan komen er groepen van 4 en 5, het aantal kwalificatiegroepen gaat dan ook van 10 naar 12: 7 groepen van 5 en 5 van 4. In de groepen van 4 komen met name (17 van de 20) de teams die meedoen aan de NL play-offs.
 

JMD

Well-known member
Wilde men het bij de UEFA lastiger maken ofzo?

Mijn hemel, die NL zat zo simpel in elkaar... En waar komt de extra ruimte vandaan voor die PO?
 

JMD

Well-known member
Hier alle info:


Dit is natuurlijk de mooiste zinsnede:
"The expansion of the UEFA Nations League into the International Match Calendar window of March will only concern a selected number of teams and the remaining teams will already be available to start the European Qualifiers."
Ehhh, nee, want die PO zijn dus tussen nrs1 en 2 A (8 teams), 3 A en 2B (8 teams) en 3B en 2C (8 teams). Dat zijn er 24. Dat is bijna de helft. Hoe kan je dan in hemelsnaam al beginnen met de EK-kwalificatie?
 

JMD

Well-known member
Even verder gekeken en volgens de UEFA gaat het als volgt, ik heb even de cyclus van EURO2028 genomen als voorbeeld, maar dit gaat dus ook bv bij WK2026 zo gebeuren.
najaar 2026: groepsfase NL zoals nu
maart 2027: playoffs nations League (A1-A2, A3-B2, B3-C2)
juni 2027: Final Four NL zoals nu

De EK-kwalificatie begint in maart 2027, de loting zal dus december 2026 zijn. Maar waar nu al bekend is wie final four speelt ed (en dus uit de grote groepen gehouden kan worden), is dta zo meteen niet het geval.
De groepen van 4 gaan hun kwalificatie doen in sep/okt/nov 2027, die hebben aan 6 speelrondes genoeg. De groepen van 5 hebben echter 10 rondes nodig, en zullen dus ook maart 2027 en juni 2027 nodig hebben. Maar je kan moeilijk alle landen die in maart spelen uit de groepen van 5 houden, dat zijn al 24 landen... (plus dat de 12 sterkste landen allemaal PO spelen, en die moeten ook eerlijk verdeeld worden over de groepen). De 4 landen van de Final Four kunnen dus pas in september beginnen met de kwalificatie, maar er zullen dus landen van die Final Four in een groep van 5 zitten...
 
Bovenaan