Ik bekeek onlangs de gemiddelde toeschouwersaantallen en het viel me op dat die bij een aantal clubs de afgelopen vijf jaar flink zijn teruggelopen. Vergelijk ik het met seizoen 2019/2020, dan zie je bv dat Katwijk is gedaald van zo’n 1250 naar 900, Rijnsburgse Boys van 1300 naar 900, en HHC van 1150 naar 750.
Hoe hebben ze deze aantallen bepaald?
Het moeten wel haast schattingen zijn. De verkoop van entreekaartjes wordt nog wel bijgehouden, maar het aantal toeschouwers dat gratis naar binnen mag vaak niet. Bovendien houdt de kaartjesverkoop ongeveer een kwartier na het begin van de wedstrijd vaak al op.
Dat HHC veel minder toeschouwers heeft dan een aantal jaren geleden is duidelijk te zien.
Na zoveel jaren op het hoogste amateurniveau is het nieuwtje er wat af en de laatste jaren speelt HHC ook niet erg spectaculair.
Ik denk niet, dat dat specifiek ligt aan de Tweede Divisie.
Ook bij clubs als Harkemase Boys, Staphorst, Hoogeveen, Genemuiden en HZVV, om er maar een paar te noemen, zie je duidelijk minder toeschouwers dan eerder.
Overigens komt hier telkens weer de roep naar voren om promotie naar de eerste divisie verplicht te maken.
Ik vermoed dat maar weinig clubs uit de TD graag naar de ED zouden willen promoveren, ondanks dat daar uiteraard het (gemiddelde) niveau hoger ligt.
En daar zijn een aantal goede redenen voor.
( En je moet uiteraard voorkomen, dat clubs hun best gaan doen om maar geen kampioen te worden als dat inhoudt, dat ze dan verplicht moeten promoveren)