Tweede Divisie 2016-2017

PES5

Administrator
Forumleiding
Het enige echt relevante argument voor mixen is natuurlijk dat clubs het op semiprofessoneel c.q. topamateurniveau op sportieve gronden moeten uitvechten. Twee paralelle competities kan prima op een lager niveau, maar past niet bij semi-topsport.

Zie hier in mijn ogen het argument dat zwaarder weegt dan al die andere tegenargumenten bij elkaar.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik heb het idee dat het bij de 18.00 uur wedstrijden in het algemeen niet bepaald storm loopt.

Kunnen we nou alsjeblieft gewoon aanhouden dat het bij geen enkele amateurclub ooit echt storm loopt? Of het nou zaterdag/zondag om 14:00, 14:30, 15:00 of 18:00 is. Alles onder de Derde Klasse trekt toch zelden 500+ toeschouwers? Het maakt echt geen fluit uit op welk tijdstip het is. Mensen die willen komen kijken, komen toch wel.

PES5

Administrator
Forumleiding
Met dat laatste ben ik het niet per se eens.
Naar mijn idee hebben die competities altijd goed naast elkaar kunnen bestaan.
In het zaterdagvoetbal waren er volgens mij niet velen die zich daaraan stoorden.
Misschien ook wel omdat men daar wat beter het ontstaan van die scheiding voor ogen heeft en ook de consequenties van mixen inziet.
En dat men de nadelen ervan ( zoals al meermalen genoemd ) zwaarder vindt wegen dan de voordelen ( als men die al ziet... )

Geen al te best tegenargument op het argument van De Waan.

Joost

Well-known member
De toeschouwersaantallen van de 7 zaterdagclubs in de tweede divisie zijn flink gedaald ten opzichte van vorig jaar in de topklasse zaterdag.
Ik ken niet de vergelijkende cijfers van de 7 zondagverenigingen in de tweede divisie. Het zou me niet verbazen als die juist veelal gestegen zijn.
Wel las ik ergens halverwege de competitie dat VVSB behoorlijk meer toeschouwers trok.

Een van je vele aannames maar deze is heel erg makkelijk te ontkrachten.

VVSB trok vorig jaar 835, zit dit jaar op 830. Dat zijn cijfers van voetbal.com.

Alle clubs trekken minder publiek dan vorig jaar, ook clubs die niet om achterhaalde redenen niet op zondag willen spelen.

Joost

Well-known member
Jouw laatste zin snap ik niet.

En wat VVSB betreft, ik hoor de voorzitter halverwege de competitie, zoals ik al zei, in de buurt van minuut 4 nogal hoog opgeven van de huidige toeschouwersaantallen :
https://www.rtvkatwijk.nl/2016/11/rtv-sport-28-11-2016/

Maar het zou kunnen dat het daarna minder is gegaan.
Ik heb ook eens gekeken op die site van jou en inderdaad alleen lienden en de treffers zouden nu meer toeschouwers trekken.
Maar....... de gemiddelden van vorig seizoen die daar staan zijn volstrekt onbetrouwbaar , bij AFC lienden en de treffers is het gebaseerd op 1 !! thuiswedstrijd, bij TEC op 3, bij HFC op 6 en bij una op 10 .
Gemiddelden van alle 15 thuiswedstrijden zeggen mij toch wat meer.....
Joost, je roept opnieuw weer zomaar wat, hoogstwaarschijnlijk omdat het je niet erg uitkomt wat ik beweer.

Deze manier van "ontkrachten" ( van mijn vermoedens )van jou zegt me helemaal niets
Nogmaals.... ik vermoed dat de zondagclubs gemiddeld meer toeschouwers trekken, maar ik ken de exacte cijfers niet

Reken alsjeblieft even het gemiddelde van VVSB uit, dat is namelijk wel op basis van 14 thuiswedstrijden van vorig seizoen. En reken daarna even het gemiddelde van dit jaar uit.

Kijk dan ook gelijk even naar de aantal van HHC en zie dat op zaterdag om 18:00 er vaak meer mensen zijn dan op zaterdag om 14:30

Tussen 'ik vermoed' en 'het zal me niet verbazen' zit geen verschil. Je doet wederom aannames zonder ook maar op enig manier daar feiten aan ten grondslag liggen.

Voor jou beeld, ik heb meerdere bronnen met elkaar vergeleken. Voor VVSB is toevalligerwijs 1 bron beschikbaar die van beide seizoenen de cijfers heeft. Dat geeft prima vergelijkingsmateriaal.

Ik zou natuurlijk een uitgebreide cijfermatige onderbouwing kunnen geven maar daar heb ik deze week de tijd niet meer voor. Aangezien jij wederom degene bent die een aanname doet stel ik maar weer eens voor dat je zelf de feiten levert die je ideetje onderbouwen.

Wil je tot die tijd stoppen met het plaatsen van aannames en onzin?

de waan

Well-known member
Wat betreft HHC en de 18.00 uur wedstrijden
Dat moeten enkele wedstrijden ( niet alle ) tegen zondagverenigingen zijn geweest.
AFC en HFC trokken ver onder het gemiddelde en als enige onder de 1000.

Laten dat nou net de twee wedstrijden tegen zondagclubs zijn geweest die op zaterdagmiddag werden gespeeld.

Ik heb even mijn eigen cijfertjes er op nageslagen. Gemiddelde dit jaar voor HHC: 1.086, waarvan 1.102 voor de zaterdagmiddagwedstrijden (12) en 1.037 voor de avondwedstrijden (4). Geen heel grote verschillen dus, wetende dat de tegenstanders op zaterdagavond (TEC, Treffers, UNA en Lienden) geen "bonuspubliek" zullen opleveren. Ten opzichte van vorig seizoen is het gemiddelde met een kleine 250 gedaald (17%). In de wetenschap dat HHC vorig seizoen tot de laatste speeldag meespeelde voor het kampioenschap en nu vanaf het begin in degradatiezorgen verkeerde een normale ontwikkeling.

Conclusie: 's middags of om 6 uur spelen maakt voor de belangstelling niet uit. De belangstelling tegen zondagclubs is een beetje lager (1.000 gemiddeld), maar wordt waarschijnlijk voor het grootste deel bepaald doordat zij wat minder publiek meenemen.

Grappig weetje: de vier thuiswedstrijden tegen de vermaledijde beloftenteams scoorden bovengemiddeld: 1.131

de waan

Well-known member
En om de schijn van persoonlijke be?nvloeding te vermijden ook nog doorgerekend met de cijfers van VoZ:

Gemiddelde 1.144
6 uur wedstrijden 1.150 (boven (!) het gemiddelde dus)
beloftenteams: 1.138
zondagteams: 1.075
zaterdagteams: 1.217
Daling t.o.v. vorig seizoen: 14%

erka

Well-known member
Vooral het conservatief denken. Iets waar de Nederlandse voetbalwereld van vergeven is, helaas. Het is niet voor niets dat wij nog steeds een zaterdag/zondag onderscheid hebben obv de verzuiling uit de jaren 50 en dat de vorming van ??n nationale competitie in ons kleine land tot 1956 heeft geduurd, terwijl dat in qua oppervlak vergelijkbare Belgi? al in 1895 het geval was, Hongarije 1901 en in Denemarken en Zwitserland rond 1930.

Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dat veranderd ook niet snel, het geloof is allang niet meer de reden om op zaterdag te voetballen. Juist niet, het feit dat de zondag in een groot deel van Nederland gewoon een normale winkeldag is, is een reden om gewoon op zaterdag te blijven spelen. En natuurlijk het complete gebrek aan enige concurrentie van welke sport dan ook op zaterdagmiddag. Oke, 9x per jaar een etappe uit de Giro, Tour of Vuelta dan.

SanMark.

Well-known member
En daar was het haters riedeltje weer van NO weer als hij door feiten de hoek in word geknald.

Zelf met alleen maar met aannames en suggestieve teksten komen dat word allemaal keurig weerlegd. En dan zelf niet met 1 cijfer aan kunnen komen zetten.

Pascallovic

Well-known member
Als je bedoelt dat ik een bekrompen geest heb, dan ben ik het niet met je eens.
Overigens vind ik mensen die spreken van bekrompen geesten wanneer ze ergens anders over denken dan zijzelf nogal gevaarlijk.
Een beetje zoals mensen die een andere mening hebben haters noemen omdat ze niet positief genoeg zijn over de zaterdagverenigingen.

Maasveld

Well-known member
Dat veranderd ook niet snel, het geloof is allang niet meer de reden om op zaterdag te voetballen. Juist niet, het feit dat de zondag in een groot deel van Nederland gewoon een normale winkeldag is, is een reden om gewoon op zaterdag te blijven spelen. En natuurlijk het complete gebrek aan enige concurrentie van welke sport dan ook op zaterdagmiddag. Oke, 9x per jaar een etappe uit de Giro, Tour of Vuelta dan.
Bundesliga en Premier League tellen niet meer mee?

de waan

Well-known member
Dank je voor het bevestigen van wat ik eerder al zei.
Precies wat ik aangaf, de avondwedstrijden trekken minder publiek bij HHC.
En ik denk dat dat ook bij de andere zaterdagverenigingen het geval is, maar daar heb ik de cijfers niet van.

Dank voor de bevestiging.
Precies wat ik aangaf. De publieke belangstelling is bij HHC , maar ook bij de andere zaterdagverenigingen gedaald , deels vanwege minder interessante tegenstanders ( die bv minder publiek meenemen) deels door gekke aanvangstijden .

NB: Kun je ook boven tafel krijgen of het ook zo is dat i.t.t. alle zaterdagverenigingen de zondagverenigingen in de tweede divisie gemiddeld meer publiek trekken dan vorig seizoen en daarom dan wel profiteren van dat mixen ?
Ik kan er geen cijfers over vinden en de cijfers die Joost gaf slaan zoals gezegd nergens op .

Ik vind het indrukwekkend dat je zelfs met kille cijfertjes nog in staat bent om je gelijk te bevestigen, terwijl dat uit de cijfers niet blijkt.

Bovenaan