Tot nu toe zijn de verschillen tussen de teams minimaal. De Treffers heeft al diverse wedstrijden gespeeld, waarbij "het bekende dubbeltje" alle kanten op kon vallen.
Voetbalclub HFC is zich kapot geschrokken van de zware straf die het als amateurclub heeft gekregen vanwege een in de ogen van de voetbalbond verkeerde shirtreclame.
De tuchtcommissie van de KNVB heeft Koninklijke HFC, de oudste voetbalclub in Nederland, de grootst mogelijke boete opgelegd in het amateurvoetbal: 4540 euro. Ook wordt HFC, dat in de Tweede Divisie uitkomt, voorwaardelijk uit de competitie gehaald onder de voorwaarde dat de club binnen twee weken nieuwe wedstrijdkleding moet dragen.
De tuchtcommissie heeft geoordeeld dat ‘Scotch Whisky International’ op het shirt reclame maakt voor die drank, ook al is het bedrijf een beleggingsfonds.
Het bestuur van HFC blijft bij het standpunt dat het geen reclame voert voor een alcoholmerk en zegt uitgebreid overleg te hebben gevoerd met de Stichting Verantwoord Alcholgebruik. De amateurvereniging uit Haarlem met meer dan 2000 leden denkt er sterk over om in beroep te gaan tegen de uitspraak.
HFC vindt dat niet de KNVB maar de reclamecodecommissie zich zou moeten uitspreken over de shirtsponsor. Als de reclamecodecommissie van oordeel zou zijn, dat de naam op het shirt van HFC een verkeerde associatie met alcohol heeft, kan de club zich daarin schikken. Maar daar heeft men volgens HFC de zaak niet getoetst.
KNVB-woordvoerder Bram Groot zegt: ,,De reclame op de wedstrijdkleding legt een relatie met alcoholhoudende drank en dit mag niet omdat de Reclame Code Commissie voorschrijft dat reclame voor alcoholhoudende drank niet gevoerd mag worden op een individuele sporter of sportploeg.’’
Groot vervolgt: ,,Reclame op een sportbeleving zoals ‘Holland Heineken House’ is volgens deze code wel toegestaan.’’ De regels van de RCC gelden ook niet alleen voor het voetbal, maar hebben betrekking op alle reclame-uitingen in Nederland. ,,De tuchtcommissie is van mening dat HFC de Reclame Code en daarmee het reglement van de KNVB heeft overtreden en heeft daarom deze sanctie opgelegd.’’ De KNVB begrijpt dat de uitspraak vervelend is voor HFC.
Ik dacht ook meteen aan een beleggingsfonds
Waarom mag de KNVB wel een hele competitie laten sponseren door een merk als Jupiler?
KNVB-woordvoerder Bram Groot zegt: ,,De reclame op de wedstrijdkleding legt een relatie met alcoholhoudende drank en dit mag niet omdat de Reclame Code Commissie voorschrijft dat reclame voor alcoholhoudende drank niet gevoerd mag worden op een individuele sporter of sportploeg.’’
Groot vervolgt: ,,Reclame op een sportbeleving zoals ‘Holland Heineken House’ is volgens deze code wel toegestaan.’’ De regels van de RCC gelden ook niet alleen voor het voetbal, maar hebben betrekking op alle reclame-uitingen in Nederland. ,,De tuchtcommissie is van mening dat HFC de Reclame Code en daarmee het reglement van de KNVB heeft overtreden en heeft daarom deze sanctie opgelegd.’’
Dit moet de Koninklijke HFC toch wel succesvol kunnen aanvechten.
Ik begrijp nu dat de whisky het beleggingsinstrument is. Uiteindelijk is het wel een bedrijf die promoot dat er geld uitgeven wordt aan alcohol, maar niet van het segment die de alcoholist zich kan veroorloven.
Ik begrijp nu dat de whisky het beleggingsinstrument is. Uiteindelijk is het wel een bedrijf die promoot dat er geld uitgeven wordt aan alcohol, maar niet van het segment die de alcoholist zich kan veroorloven.
Gezien de omgeving waar de ploeg speelt zullen er flink wat advocaten onder hun leden zijn ja...
Maar wat belachelijk. Heineken sponsort de KNVB, we hebben de Jupiler League. Dat mag alles van de KNVB, die varen er wel bij. Maar o wee als een club zich laat sponsoren door een alcoholmerk...
Bijna alle clubs worden gesponsord door alcohol. Alleen mag deze uiting niet op het shirt staan. Erg krom, maar zo is het al jaren. Het wordt anders als KNVB team met Heineken op de borst gaat voetballen