Ik heb ze maar even gemaild hoe het moet:
Mag ik de eerste dag van het WK ontbijt een gemiste kans noemen?
Voetbal diep in de nacht, wedstrijden in de groepsfase die zelfs de grootste voetbalgek niet allemaal gaat kijken.
Dan verwacht ik in een half uur up to date gebracht te worden. Samenvattingen van 6-8 minuten of als het echt een geweldige wedstrijd was langer.
Maar wat krijgen we? Samenvattingen op journaal lengte, 1,5 tot 2 minuten. Drie rode kaarten bij MEX-ZAF, dan is het raar dat je er maar 2 ziet en dat het voetbal er sowieso doorheen geramd wordt zodat er gekeuveld kan worden.
Mensen willen voetbal zien, geen oeverloos gekeuvel. Een uur met 55 minuten gekeuvel wat voor een groot deel ook nog vrij saai en oninteressant is. Iemand die 11 jaar in Canada woont krijgt meer tijd dan de samenvattingen bij elkaar duren.
Misschien een idee om het eerste half uur puur voetbal te maken, goeie samenvattingen, wat reacties van spelers en coaches en kort even het laatste Oranje nieuws. Kun je het tweede half uur wel gaan keuvelen. Kijk je na een week even welk half uur de beste kijkcijfers heeft en of ik gelijk heb. Maar da’s logisch.
Op deze manier ga ik niet meer kijken, check dan wel wat de Belg ervan bakt. Er wordt al zoveel gepraat op tv, het is geen radio, het is geen podcast het is tv. Show (the game), don’t tell.