Gisteren zat Nick Schilder bij BEAU, die vertelde dat in zijn periode veel medewerkers/coaches, etc. direct de laan uit werden gestuurd als kandidaten zich op wat voor manier dan ook niet prettig voelden. Met dat in het achterhoofd is het echt stuitend dat Rietbergen gewoon mocht blijven.
Hier had John zich wel goed ingedekt. Inderdaad is het zo dat je na 10 jaar trouwe dienst zonder enkel incident er wat voor kunt zeggen dat een paar ongepaste appjes (let wel, John deed het overkomen alsof dit de situatie was) enkel leiden tot een flinke reprimande en een belofte dat het nooit meer gebeurt. Maar dat hele gegeven is nogal vreemd met in elk geval 19 bekende onafhankelijke meldingen over de periode van flink wat jaren. En het feit dat Rietbergen eerder al in elk geval een notoire vreemdganger bleek. Wat John echt wel wist, aangezien het zijn zwager betreft.
Maar dit vond ik zelf nog niet eens het ergste van dat interview. Want hiermee kom je in een soort welles/nietes, wat gewoon super ingewikkeld is als je er niet bij bent geweest. Misschien komt dat nog wel een keer helemaal boven tafel, maar dat weten we gewoon niet.
Waar het zeker wel over zou moeten gaan zijn drie dingen die John de Mol benoemde:
- Hij kan zich niet voorstellen dat Jeroen Rietbergen een machtspositie heeft tegenover jonge vrouwelijke deelnemers aan The Voice. Dat is op z'n minst stuitend naïef.
- Hij vindt niet dat hem of de productie wat te verwijten valt, want ze hebben een zero-tolerance beleid wat betreft seksueel onaanvaardbaar gedrag. Hiermee gaat hij voorbij aan de minstens 40(!) unieke meldingen over wangedrag bij The Voice.
- Hij hoopt dat de slachtoffers "hiervan geleerd hebben en voortaan sneller aan de bel trekken". Dit is het aller aller ergste. Ik heb er eigenlijk geen gepaste woorden voor wat ik vind van die uitspraak.