Tokio 2020

Mario

Well-known member
Vroeger waren de OS ook belangrijk voor de heren, totdat voetbal daar een volwassen (betaalde) sport werd met een WK en later een EK. Nederland heeft het begin 1900 ook niet eens zo slecht gedaan op de spelen. Paar keer brons volgens mij.
 

erka

Well-known member
Vroeger waren de OS ook belangrijk voor de heren, totdat voetbal daar een volwassen (betaalde) sport werd met een WK en later een EK. Nederland heeft het begin 1900 ook niet eens zo slecht gedaan op de spelen. Paar keer brons volgens mij.

Klopt, de Olympische Spelen van voor 1930 (en vooral die van 1924 en 1928) werden beschouwd als WK's en die kun je qua bezetting ook rustig zo rekenen, met ook de Zuid-Amerikaanse toplanden erbij.
 

JMD

Well-known member
Uruguay speelt niet voor niks met meer sterren op het shirt dan dat het wereldkampioen geworden is. Ze tellen die Olympische titels mee.
 

JMD

Well-known member
Komend weekend spelen de volleybaldames het OKT in Catania (Ita). Vrijdag tegen Belgi?, zaterdag tegen Kenia en zondag tegen Itali?. Normaal gesproken winnen Itali? en Nederland hun eerste 2 duels en dan gaat het duel van zondag dus uitmaken wie naar de Spelen gaat.

Tevens wordt er op 5 andere plaatsen dit weekend ook zo'n OKT gehouden. Het is te hopen dat Servi? en Rusland zich op hun OKT ook plaatsen, want in januari is er nog een Europees Kwalificatie Toernooi met nog 1 plek voor een Europees land.
 

erka

Well-known member
Nou heb het even uitgezocht maar Servi? zal zich wel plaatsen. Die moeten tegen Puerto Rico, Thailand en Polen en dat winnen ze nog geblinddoekt en achterstevoren.
Rusland heeft met Canada en Mexico ook twee die ze op ??n been nog winnen maar met Zuid-Korea wel een lastige tegenstander. Maar Rusland speelt wel in eigen land.
 

erka

Well-known member
De Nederlandse mannen mogen trouwens het weekend erna hun toernooi spelen, maar die zitten bij de VS in de poule. Spelen wel in Rotterdam. Daarnaast nog Belgi? en Zuid-Korea. Normaal gesproken zijn de VS veel te sterk.
 

Eef de Kip

Well-known member
Nou heb het even uitgezocht maar Servi? zal zich wel plaatsen. Die moeten tegen Puerto Rico, Thailand en Polen en dat winnen ze nog geblinddoekt en achterstevoren.
Rusland heeft met Canada en Mexico ook twee die ze op ??n been nog winnen maar met Zuid-Korea wel een lastige tegenstander. Maar Rusland speelt wel in eigen land.

Ik dacht dat de Poolse dames niet zo slecht zijn toch? Werden 5e bij de laatste Nations leage terwijl Rusland zich daar niet voor plaatste (ok die waren met de voorbereiding bezig voor het OKT dus speelden voornamelijk met de 2e keus).
 

erka

Well-known member
Ik had even naar de plek op de wereldranglijst gekeken voor Polen maar die staan nogal laag. Zal wel de lastigste zijn inderdaad.
 

JMD

Well-known member
Ik dacht dat de Poolse dames niet zo slecht zijn toch? Werden 5e bij de laatste Nations leage terwijl Rusland zich daar niet voor plaatste (ok die waren met de voorbereiding bezig voor het OKT dus speelden voornamelijk met de 2e keus).

Ik dacht dat idd ook, maar die Poolse dames staan dus 26e op de wereldranglijst.
Wel is het zo dat bij volleybal die ranglijst volgens mij maar 3x per jaar wordt bijgewerkt, dus daar zal ongetwijfeld die NL niet bij geteld zijn.

Anyway, de Servische dames hebben ook hun 2e duel met 3-0 gewonnen. In poule B gaan China en Turkije morgen in een onderling duel beslissen wie naar Tokio mag, in poule D heeft Brazili? zich geplaatst
 

Joost

Well-known member
Ik dacht dat idd ook, maar die Poolse dames staan dus 26e op de wereldranglijst.
Wel is het zo dat bij volleybal die ranglijst volgens mij maar 3x per jaar wordt bijgewerkt, dus daar zal ongetwijfeld die NL niet bij geteld zijn.

Anyway, de Servische dames hebben ook hun 2e duel met 3-0 gewonnen. In poule B gaan China en Turkije morgen in een onderling duel beslissen wie naar Tokio mag, in poule D heeft Brazili? zich geplaatst

Die wereldranglijst is ook totaal niet te vergelijken met voetbal waar ieder (oefen)duel er invloed op heeft. De ranglijst die gebruikt wordt voor dit toernooi is die van 1 januari 2019. Daar tellen ook maar 4 toernooien op mee; de World Cup van 2015, de Spelen van 2016, de World Grand Prix van 2017 en de WK van 2018.
Die World Cup is een toernooi dat iedere 4 jaar gespeeld wordt in Japan waaraan naast Japan en de Wereldkampioen de beste twee landen per continent meedoen. Nederland mocht daar de vorige keer niet aan meedoen. In september doet Nederland aan de volgende versie wel mee overigens en dat zou voor de Spelen van 2024 wel erg gunstig zijn. Nederland haalt daar echt wel 40 punten op en daarmee zouden ze op de huidige ranglijst stijgen naar de 4e plaats. Dan tref je geen Italie in de kwalificatie maar Dom. Rep. Azerbeizjan en Kameroen.

Het zou wel mooi zijn als die Turkse dames zich plaatsen, die schat ik nog aardig hoog in. Het valt met wel op dat in de poules gespeeld in Rusland, Polen en Italie het thuisland driemaal de tweede wedstrijd van de dag speelt. Dat is toch een beetje gek.
 

JMD

Well-known member
Het zou wel mooi zijn als die Turkse dames zich plaatsen, die schat ik nog aardig hoog in. Het valt met wel op dat in de poules gespeeld in Rusland, Polen en Italie het thuisland driemaal de tweede wedstrijd van de dag speelt. Dat is toch een beetje gek.

China is normaal gesproken beter dan de Turkse dames, maar goed, je weet het niet.
Dat laatste is het voordeel van toernooi spelen in eigen land, je maakt zelf het schema. En meestal speelt het gastland dan idd als laatste.
 

JMD

Well-known member
Rusland overigens teruggekomen tot 2-2.

Hup Rusland!
Hup Servi?!
Hup Nederland!
 

Pascallovic

Well-known member
Nederland toch wel 1 punt zelf gemaakt. Voor de rest worden ze weggespeeld en hebben ze nog 3 punten van Italie cadeau gekregen. 10-4 achter.
 

JMD

Well-known member
En ook de volgende 2 punten zijn voor Rusland, 15-11, en zij gaan dus naar de Spelen.

NL bakt er voorlopig weinig van, 10-4 achter.
 

JMD

Well-known member
USA 2-0 voor tegen Argentini? en gaat dus richting Tokio.
Servi? maakt gelijk tegen Polen, 1-1.

Nederland nu 3 punten op rij.
 
Bovenaan