The Jukebox

Unregistere

Well-known member
Een van de aankopen van vanochtend in de platenzaak was de nieuwste van Ron Sexsmith. Hermitage heet die. Album nummer 15 van de sympathieke Canadees, het dertiende in mijn collectie. Bij hem weet je altijd wat je krijgt. Fijne luisterliedjes. Verrassend is het zeker niet, maar toch luister ik altijd wel graag naar zijn platen en schaf ik nieuw werk dus ook gewoon weer aan. Inmiddels begint het rijtje Sexsmith-platen in mijn collectie dus lekker lang te worden, misschien wel de langste rij van alle artiesten. Muntje voor Ron dus!

[video]

Van welke artiest(en) hebben jullie de langste rijtjes in je collectie staan?
 

de waan

Well-known member
Van welke artiest(en) hebben jullie de langste rijtjes in je collectie staan?

Na een vluchtige blik langs de kastjes.

sy.JPGmp.JPG

Inclusief vinyl komen Stereolab, The Cure en de Bunnymen wel riant boven de tien uit.

(Sonic Youth inclusief een illegaal kopietje zie ik)
 

Unregistere

Well-known member
Na een vluchtige blik langs de kastjes.

Bekijk bijlage 760814Bekijk bijlage 760815

Inclusief vinyl komen Stereolab, The Cure en de Bunnymen wel riant boven de tien uit.

(Sonic Youth inclusief een illegaal kopietje zie ik)

Niks mis mee. Keurig rijtje SY ook ja!

Andere artiesten met een lang rijtje bij mij zijn:

The Beatles
Ryan Adams
Nick Cave
Prince
PJ Harvey
Leonard Cohen
Bob Dylan
The Mountain Goats

En nog wel genoeg waar ik alles van heb, maar dat zijn dan bijvoorbeeld pas / maar vijf of zes platen.
 

Unregistere

Well-known member
De Dijk, een echte klassieker van eigen bodem. Mooi!

Zelf heb ik nu de nieuwe Lianne La Havas in de speler. Ook gisterochtend aangeschaft, lag al keurig apart voor mij. De dertigjarige Londense wilde naar eigen zeggen nu eens een plaat maken waarop ze echt trots kon zijn, precies zoals haar mentor Prince haar ooit al eens op het hart drukte. Kennelijk vond ze haar vorige platen dan toch minder goed? Hoe dan ook, dit album is beduidend ingetogener en persoonlijker. Bevat ook een Radiohead-cover, @de waan. Om het persoonlijke aspect te benadrukken, heeft ze het album geen titel gegeven. En ja, op deze songs kan ze wat mij betreft trots zijn. Dus een meer dan terecht muntje!

[video]
 

Unregistere

Well-known member
Muntje gaat vandaag naar Destroyer, een van de bands waarmee Dan Bejar zijn creativiteit uit. Begin dit jaar kwam Have We Met uit, opnieuw een prima album. Zit het nu weer eens te luisteren en zit toch gewoon weer uitstekend in elkaar allemaal.

[video]
 

U.G.

Well-known member
Tja, beetje speuren op internet, magazines en boeken. Praatjes in de platenzaak. Dan kom je wel eens wat lijstjes tegen met obscure pareltjes en daar stond deze ook tussen. Ben er destijds vooral op gestuit dankzij de cover die The Bees ooit opnamen en later kwam ik de naam vaker tegen. Heel veel zijn er niet van verkocht in Nederland, vermoed ik. Bij mijn vaste platenzaak was ik pas de derde ooit die het album daar kocht, al gaat het digitale archief natuurlijk niet terug naar de begindagen. Dus misschien zijn ze in een verder verleden wel als warme broodjes over de toonbank gegaan in Dordrecht.

Opvallend is vooral de invloed die ze schijnen te hebben ( gehad ) op Amerikaanse bands, tot zelfs ver na de jaren 80. Dat terwijl ze zelf ook heel erg beïnvloed zijn vanuit de Anglo-muziekwereld. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik deze gasten pas begin dit millennium ergens voor het eerst hoorde, terwijl ik opgegroeid ben met Gal Costa, Caetano Veloso etc. etc.
 

U.G.

Well-known member
Vroeger met een kater der katers wakker worden, dan was de eerste stap richting herstel een bolero van een echte boss opzetten. Hoewel de man de pijn in zijn hart uitdraagt in het lied moet ik bijna altijd lachen om de teksten. Maar schitterend dat het is.

 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Nick Cave liefhebbers hier? Deze versie van een toch al prachtig nummer... 💖

 

Unregistere

Well-known member
Opvallend is vooral de invloed die ze schijnen te hebben ( gehad ) op Amerikaanse bands, tot zelfs ver na de jaren 80. Dat terwijl ze zelf ook heel erg beïnvloed zijn vanuit de Anglo-muziekwereld. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik deze gasten pas begin dit millennium ergens voor het eerst hoorde, terwijl ik opgegroeid ben met Gal Costa, Caetano Veloso etc. etc.

Ja, ze zijn wel echt invloedrijk geweest. En toch behoorlijk onbekend, best bijzonder. Maar zo gaat dat met kunstenaars soms ook.

Zelf doneer ik vandaag even een muntje aan een klassiekertje van Norah Jones, om even te onthaasten op de dinsdagmiddag.

[video]
 

de waan

Well-known member
We hebben weer vers eindejaarslijstmateriaal. Protomartyr knalt er weer lekker in. En voorspellende gaven over corona en dat andere onderwerp dat helaas nog steeds actueel is. Hoe komen ze anders bij "a foreign disease washed upon the beach" en "riots in the streets". Nou?

En een heel maf videoclipje, ook dat.


Ah, kijk nou. Het clipje is dus gebaseerd op dit filmpje van een Braziliaans tv-progrmma. Een zo te zien een nogal wonderlijk programma: https://en.wikipedia.org/wiki/Canal_Livre

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan